مقصد : رفتن!

18دسامبر مصادف با 27 آذر ماه توسط سازمان یونسکو به نام روز جهانی مهاجرتنامگذاری و در تقویم جهانی ثبت شده است. این روز از سال 1990 تا به کنون گرامی داشته می‌شود. روز جهانی مهاجرت هر ساله با شعار «مهاجرت با حفظ کرامت انسانی» در سراسر دنیا گرامی داشته می شود. مهاجر کسی است که با هدف خاصی وطن خود را ترک می‌کند و شهر یا کشور دیگری برای اقامت و ادامه زندگی انتخاب می کند. مهمترین انگیزه برای مهاجرت فقر، کمبود غذا، بلایای طبیعی، جنگ، بیکاری و نا امنی است. عمده دلیل مهاجرت ساختن آینده بهتر برای فرزندان است. از طرفی چشم پوشی از تمام وابستگی های دیار خود مسئله قابل توجهی است که مهاجران درگیر آن هستند

معمولا با شنیدن نام مهاجرت آنچه که به ذهن شنونده خطور می‌کند مهاجرت جنگ زدگان یا مهاجرت مردم روستایی به شهر می‌باشد اما باید بدانید که مهاجرت را می توان به دو بخش مهاجرت داخلی و خارجی تقسیم کرد.

ساکنان اطراف شهرها هر روزه برای کسب درآمد به مراکز شهرها مهاجرت داخلی انجام می دهند. برخی از افراد نیز از راه های مختلف اقدام به مهاجرت به خارج از کشور می‌کنند.

سازمان جهانی مهاجرت اعلام نموده است که شغل مهاجران و درآمد آنها بخش مهمی از اقتصاد جهانی را شامل می‌شود و سبب رشد و بهبود آن نیز می‌شود. به همین دلیل کشورهای ثروتمند باید درهای ورود افراد به کشور خود را باز کنند.