فارس آماده همکاری گردشگری مذهبی، سلامت و علمی با پاکستان

فارس آماده همکاری گردشگری مذهبی، سلامت و علمی با پاکستان
دیدار استاندار فارس با سفیرپاکستان

استاندار فارس در دیدار با رحیم حیات قریشی، سفیر کشور پاکستان در ایران، با تاکید بر اشتراکات فرهنگی، تاریخی، مذهبی، ادبی بین مردم ایران و پاکستان، علاقه مردم دو کشور را نقاط اشتراک دانست و گفت: در آینده می‌توانیم ارتباطات موثری بین کشور پاکستان و استان فارس پهناور و فرهنگی ایجاد کنیم.
محمد هادی ایمانیه افزود: فارس بزرگترین مرکز پیوند اعضا دنیا را راه اندازی کرده است و مرکز پیوند کبد در شیراز می‌تواند پذیرای بیماران پاکستانی و دستیاران و دانشجویان این کشور باشد.
وی با بیان اینکه دانشمندان پاکستانی در سطوح بالای علمی قرار دارند، همکاری بین دانشگاه‌های استان فارس و پاکستان را زمینه‌ای مناسب برای توسعه روابط برشمرد.
استاندار فارس تاکید کرد که ظرفیت‌هایی همچون وجود صنایع الکترونیک و اُپتیک از دیگر موارد افزایش همکاری‌های دو کشور است.
ایمانیه با اشاره به رتبه دوم فارس در تولید محصولات کشاورزی و رتبه اول در محصولات باغی کشور و تولید محصولات کشاورزی منحصر به فرد در پاکستان تولید می‌کند، گفت: تبادل محصولات بین پاکستان و استان فارس نیز زمینه مناسب دیگری برای همکاری‌های مشترک است.
استاندار فارس همچنین به وجود اتباع پاکستان در فارس و همچنین تعداد محدودی اتباع استان فارس در پاکستان، رفع مشکلات این افراد را از دیگر موارد مهم دانستایمانیه به تعلق خاطر و علاقه مسلمانان کشور پاکستان به اهل بیت اشاره کرد و افزود: شیراز سومین حرم اهل بیت و میزبان حرم‌های مطهر برادران امام هشتم شیعیان، حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) است؛ از این رو گردشگری مذهبی و پذیرایی از زائران پاکستانی در فارس باید مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: سالانه تعداد بیشماری از مردم پاکستان برای حضور در مراسم اربعین کربلا، از فارس عبور می‌کنند که در این راستا نیز آماده خدمت رسانی به این عزیزان هستیم.
استاندار فارس همچنین از لزوم تشکیل کمیته‌ای مشترک بین استان فارس و پاکستان سخن گفت و افزود: زمینه‌های مختلف همکاری در این کمیته باید به تفاهم نامه‌های اجرایی و عملیاتی تبدیل شود.

سفیر کشور پاکستان در جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار با تایید سخنان استاندار فارس درباره اشتراکات فرهنگی، مذهبی، تاریخی و ادبی بین مردم دو کشور گفت: مردم پاکستان عشق و احساسات زیادی به مردم ایران دارند.
رحیم حیات قریشی، با بیان اینکه مردم کشورش با آثار ادبی حافظ، سعدی و شاهنامه فردوسی بزرگ می‌شوند، از پیشنهاد استاندار فارس برای تشکیل کمیته پیگیری روابط مشترک استقبال کرد و گفت: معرفی یک رابط بین استانداری فارس و سفارت پاکستان این روند را تسهیل خواهد کرد.
وی با بیان اینکه سالانه تعداد زیادی از پاکستانی‌ها برای پیوند کبد به هند سفر می‌کنند، اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود بین دو کشور صدور ویزا برای اتباع پاکستانی با مشکل مواجه شده که این موضوع میتواند زمینه‌ای برای مراجعه بیماران نیازمند پیوند کبد به شیراز باشد.
سفیر پاکستان همچنین با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر تعداد مرز‌های این کشور با ایران افزایش یافته است، از تلاش‌ها برای افزودن بر این تعداد خبر داد.
وی گفت: پاکستان به دنبال افزایش تعاملات اقتصادی با ایران به میزان ۵ میلیارد دلار است و استان فارس می‌تواند نقش موثری در تقویت روابط دو کشور داشته باشد.