7 اردیبهشت، روز سرزمین سروهای فارس

7 اردیبهشت، روز سرزمین سروهای فارس

امروز، هفتم اردیبهشت، در تقویم به نام روز "سروستان" نامگذاری شده است. معمولا در این روز شهروندان این شهر با برگزاری جشن و برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری، گرامیداشتی برگزار می‌کنند.

سروستان با قدمت تاریخی هزاران سال، یکی از قدیمی‌ترین شهرستان‌های استان فارس است که به لحاظ تاریخی سابقه آن به دوره ساسانی باز می‌گردد و آثار فراوانی از این دوره همچون کاخ ساسان و قلعه انگشت گبری به جای مانده است.

                                                                                                                             عکس: محمدجواد جوکار

بنا به اعتقاد آرتور کریستن سن مورخ و باستان شناس معروف، مؤسس شهر سروستان «مهرنرسه» وزیر بهرام پنجم است که به دستور وی سه باغ در ناحیه اردشیرخوره، فیروزآباد و سروستان احداث شد که شامل باغ زیتون، باغ نخل، باغ سرو بود و از هر نوع دوازده هزار درخت کاشته شد. محلی که درختان سرو در آن کاشته سروستان نام گرفته است.

این شهرستان با داشتن ظرفیت‌های گردشگری بسیاری همچون میراث جهانی کاخ ساسان، عمارت پیر رباط، مقبره شیخ یوسف، قلعه مخروبه برزو یکی از قطب‌های گردشگری استان فارس می‌تواند باشد.

همین ظرفیت‌ها در کنار ثبت جهانی کاخ ساسان سبب شد که در سال 98 با پیشنهاد کمیته فرهنگی اجتماعی شورای شهر سروستان، 7 اردیبهشت ماه به عنوان بزرگداشت روز سروستان به تصویب رسید و این روز به نام روز سرزمین سروهای فارس نامگذاری شد.