طاووس‌ها پرواز را نمیفهمند

این فیلم مستند، سیل فروردین ۹۸ شیراز را از زبان تندیس طاووس دروازه قرآن روایت می کند

طاووس‌ها پرواز را نمیفهمند
طاووس‌ها پرواز را نمیفهمند

سومین دوره جشنواره ملی محیط زیست با عنوان پاک کن از دیروز شانزدهم آذرماه آغاز شده و تا بیستم دی ماه ۱۴۰۰ به صورت آنلاین در سایت جشنواره برگزار خواهد شد.
فیلم مستند «طاووسها پرواز را نمیفهمند» نماینده شیراز در این جشنواره است. این فیلم که مدتی پیش نیز برنده جایزه بهترین فیلم از دومین دوره جشنواره ملی طب ایرانی شده، با کارگردانی مشترک علی بلندنظر و محمد ناصریراد ساخته شده و سیل فروردین ۹۸ شیراز را از زبان تندیس طاووس دروازه قرآن روایت می کند.

علی بلندنظر یکی از کارگردانان این فیلم گفت: این مستند روایتی است از تقابل انسان با طبیعت و بازگویی آن از زبان موجودی بیجانتقابلی که با سوء مدیریت باعث شد ما به عنوان انسانِ خردمند  خسارت های جبران ناپذیری متحمل شویم. از همین روست که جشنواره آنلاینی با عنوان «پاک کن» و با محوریت محیط زیست و با عنوان «دوباره زندگی» چند سالی است که فعالیت می کند.
به گفته وی«محیط زیست یعنی محدوده ای که در آن زندگی جریان دارد که البته ما به عنوان بشر از نظر جمعیت و کمیت، در زیستگاه زمین درصد بسیار کمی را دارا هستیم، ولی به اقبالِ هوش، فرمانروای زیستگاه
شده ایم. این قدرت گاهی باعث می شود به خود غرّه شده و گولِ زورمان را بخوریم. غافل از اینکه طبیعت اگر طغیان کند، موجودات عظیم تر از بشر را نیز منقرض می کند، این را نه من بلکه تاریخ ثابت کرده است
».

محمد ناصریراد دیگر کارگردان این اثر گفتحادثه جانکاه سیل فروردین ۹۸ شیراز گوشه ای از قدرتِ عظیم و بلامنازع طبیعت را به ما گوشزد می کند. باشد که درسِ عبرت گرفته و با طبیعت تعاملی سازنده کنیم نه تقابل، تقابلی از سرِ غرور، خودخواهی و تمامیت خواهی، چرا که در این صورت نه تنها به ضرر ما بلکه به ضرر تمام موجودات این کره ی خاکی است.
ناصریراد ادامه داد: «ما در ظاهر و واقعیت با طبیعت بد می کنیم، ولی در حقیقت با تبر به جان ریشه خویش افتاده ایم».
گفتتنی است، نام فیلم «طاووس ها پرواز را نمی فهمند» برگرفته از وجود تندیس طاووس در میدان مقابل دروازه قرآن شیراز است.  
سومین دوره جشنواره ملی محیط زیست از دیروز ۱۶ آذر تا ۲۰ دی ماه به صورت مجازی برگزار شده و فیلم های منتخب در سایت: www.erisff.com در حال اکران هستند.