فقر گل در لیگ برتر؛ مشکل همیشگی

فقر گل در لیگ برتر؛ مشکل همیشگی

تهاجمی ترین تیم ها در لیگ برتر تیم های استقلال تهران با مربیگری فرهاد مجیدی و مس رفسنجان با مربیگری محمد ربیعی هستند.

این دو تیم تا به اینجای کار که 18 هفته از بازی ها سپری شده زننده 28 گل بوده اند. معدل گل زده این دو تیم در هر بازی 1.55 بوده که البته از استانداردهای جهانی پایین تر است. با این توضیح که این تیم ها به واقع 25 گل زده اند. به این خاطر که مصاف گل گهر با استقلال با نتیجه مساوی بدون گل پایان یافت اما کمیته انضباطی نتیجه این بازی را 3-0 به سود استقلال اعلام کرد چرا که تیم گل گهر از یک بازیکن خارجی غیر قانونی در ترکیب بهره برد. از سویی دیدار مس رفسنجان و پدیده مشهد هم برگزار نشد و نتیجه این بازی هم با رای کمیته انضباطی 3-0 به سود تیم مس اعلام شد. البته تیم مس می تواند مدعی شود در صورت برگزاری این بازی در جریان بازی در برابر پدیده به برتری می رسید و به طور حتم گل های زده اش در عالم واقع بیش از 25 گل می شد.

با همه این تفاسیر در یک نگاه کلی می توان گفت تعداد گل هایی که در لیگ برتر فوتبال ایران به ثمر می رسد خیلی پایین تر از استاندارهای جهانی است. به عبارت ساده تر مسابقات کمی در لیگ برتر ایران پر گل از آب در می آید. واکاوی این موضوع می تواند نتایج متعددی را به همراه داشته باشند اما دلیل اصلی به خاطر نمایش تیم ها در مستطیل سبز است و اینکه گرایش تیم ها به دفاع تیمی بیشتر از حمله تیمی است.

 یک تیم در لیگ برتر معدل گل زده اش در هر بازی یک گل است و این تیم پیکان است. شاگردان مجتبی حسینی در هفته های سپری شده موفق شدند 18 بار دروازه حریفان را باز کنند. به عبارت ساده تر تیم پیکان هر 90 دقیقه یک گل به ثمر رسانده است. البته تعداد گل های زده این تیم در جدول رده بندی 21 گل قید شده که 3 گل به خاطر رای کمیته انضباطی است. نتیجه دیدار این تیم هم با گل گهر 3-0 به ضرر تیم گل گهر اعلام شد در حالی که در جریان بازی تیم گل گهر یک بر صفر برنده شد.  گل گهر هم در جدول رده بندی تعداد گل های زده اش 18 قید شده در حالی که این تیم در برابر پیکان با نتیجه یک بر صفر و در مصاف با سپاهان با نتیجه 4-2به پیروزی رسید و با استقلال هم صفر – صفر مساوی کرد. سه مسابقه ای که نتایج آن 3-0 به سود حریفان اعلام شد. در غیر اینصورت اکنون گل گهر با 23 گل زده و 35 امتیاز تیم سوم جدول رده بندی مسابقات بعد از تیم های استقلال و پرسپولیس بود. از کمی گل در بازی های لیگ برتر همین کفایت می کند که بدانید 10 تیم معدل گل زده اشان در هر بازی کمتر از یک گل است! یعنی از این تیم ها هر 90 دقیقه هم نمی توانید یک گل ببیند که این تیم ها با جایگاهشان در جدول رده بندی از این قرار هستند:

7-صنعت نفت آبادان (13 گل زده)
8-
آلومینیوم اراک (15 گل زده)
9-
فولاد (14 گل زده
10-
نساجی (17 گل زده
11-
هوادار (11 گل زده
12-
ذوب آهن (8گل زده)
13-
تراکتور(13 گل زده
14-
فجر سپاسی (7 گل زده)
15-
نفت مسجد سلیمان (8 گل زده
16-
پدیده مشهد (8 گل زده)

کیفیت بد برخی از زمین هایی که بازی های لیگ برتر در آن برگزار می شود از جمله استادیوم حافظیه شیراز و چند استادیوم دیگر؛ کمبود مهاجمان ششدانگ و فرصت طلب در ترکیب تیم ها که این موضوع حداقل در تیمی چون نساجی صدق می کند و همین طور نیمکت لرزان تیم ها از جمله دلایلی است که می توان برای فقر گل در لیگ برتر بهانه کرد. اگرچه در یک نگاه کلی می توان گفت قالب بازی هایی که در لیگ برتر به نمایش گذاشته می شود تهاجمی نیست. بیشتر ایده ها برای رسیدن به گل دفاع و ضد حمله است و این موجب شده 10 تیم در لیگ برتر معدل گل زده شان در هر بازی کمتر از یک گل باشد. تنها 7 تیم هستند که معدل گل زده اشان در هر بازی بیش از یک گل است. یک تیم (پیکان) هم تا به این جای کار به طور میانگین در هر بازی یک گل زده است. در لیگ های معتبر دنیا و تیم های بالانشین معدل گل زده شان در هر مسابقه در حال نزدیک شدن به عدد 3 است در حالی که می بینید در لیگ برتر ایران بهترین تیم ها یعنی استقلال و مس رفسنجان معدل گل زده اشان در هر بازی 1.55 است. این موضوع از سویی دیگر موید دفاع تیمی خوب تیم های لیگ برتری است. در فوتبال دفاع کردن راحت و حمله کردن سخت است که تیم های لیگ برتری راه اول را انتخاب کرده اند. به خوبی می دانیم فوتبال ایران برای زیبا شدن و هم چنین موفقیت در لیگ قهرمانان آسیا و تکرار قهرمانی پاس نیازمند ارایه بازی های تهاجمی است و این آمار نشان می دهد تیم های لیگ برتری در سبک بازی فاصله زیادی با استاندارهای جهانی دارند.