سهم قابل توجه شیراز در اعتبارات نوسازی ناوگان حمل و نقل و قطار شهری

سهم قابل توجه شیراز در اعتبارات نوسازی ناوگان حمل و نقل و قطار شهری

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: در سال ١۴٠١ تخصیص خوبی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و قطار شهری شیراز داریم.

 مهدی جمالی نژاد در حاشیه تست گرم فاز اول خط دو قطار شهری شیراز و افتتاح همزمان چندین پروژه شهری گفت: در سال آینده از محل اوراق مشارکت، ١٢ هزار میلیارد تومان برای توسعه قطارشهری در کشور در نظر گرفته شده است که سهم قابل توجهی به شیراز تعلق می گیرد.

وی افزود: در سال ١۴٠١ تخصیص خوبی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهر شیراز بویژه اتوبوس خواهیم داشت.

 معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور نیز با بیان اینکه در سه سال گذشته با بحران های مختلف و سختی از سیل تا کرونا را در کشور تجربه کردیم، اظهار کرد: علیرغم همه این بحران‌ها و مشکلات و با وجود همه تهدیدها و تحریم ها، روند اجرایی پروژه های کشور نه تنها متوقف نشد بلکه این روند نیز کند هم نشده است و تحقق این مهم حاصل تلاش همه دست اندرکاران است.

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با اشاره به افتتاح بیش از ۱۵ هزار و ۶۰۰ پروژه با اعتبار بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان در دهه فجر گفت: افتتاح این حجم از پروژه اتفاق کمی نیست.

وی با اشاره به بازسازی بیش از ۱۶۰ هزار منزل مسکونی، زیرسازی جاده ها و بازسازی تاسیسات شهری که بر اثر سیل در سال ۹۸ تخریب شده بود، افزود: به برکت انقلاب و دعای خیر خانواده های شهدا و ایثارگران، قطار پر سرعت پروژه های عمرانی در کشور کند هم نشده است و شاهد این جریان ارزشمند در تمام شهرهای کشورمان نیز هستیم.

وی گفت: مسئله بی اعتمادی شهروندان با مسئولین، یکی از مشکلاتی است که در برخی از شهرها با آن روبرو هستیم و این موضوع جای نگرانی دارد اما در شیراز با این مشکل روبرو نیستیم و مردم حاصل تلاش مدیریت شهری را می بینند که این موضوع نشان دهنده اعتماد و اتحاد بین مردم و مسئولین در شهر شیراز است.

جمالی نژاد در ادامه به ظرفیت گردشگری شیراز و استان فارس اشاره کرد و گفت: امیدواریم که با وجود مدیران انقلابی بتوانیم بسیاری از اقدامات گذشته از جمله موضوع مثلث طلایی شیراز، اصفهان و یزد را دنبال نماییم.

معاون وزیر کشور با اشاره به وجود اتحاد و همدلی بین مسئولین شهری و استانی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در شیراز، افزود: پیشرفت خوب و افتتاح این میزان پروژه در شهر شیراز اتفاق مبارکی است که توسط شهرداری شیراز به اتفاق همدلی مسوولین رخ داده است که البته جای تقدیر دارد.

افتتاح خط دو مترو به توسعه متوازن شهر شیراز کمک می‌کند
استاندار فارس در مراسم تست گرم فاز دو قطار شهری شیراز از ایستگاه قهرمانان تا ایستگاه امیرکبیر و افتتاح همزمان چندین طرح عمرانی، فرهنگی، خدماتی و گردشگری شهرداری شیراز، با اشاره به اتصال نقطه جنوبی به شمالی شهر شیراز به لحاظ جغرافیایی از طریق خط دو مترو تاکید کرد: بهره‌برداری از خط دو مترو توسعه متوازن شهر شیراز را به دنبال خواهد داشت.

 محمدهادی ایمانیه  اظهار امیدواری کرد  با جدیت و سرعت در هفته دولت سال ۱۴۰۱ خط دو مترو بتواند تا میدان امام حسین(ع) حمل و جابجایی مسافر را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه با همتی که از دست‌اندرکاران این پروژه سراغ داریم این اقدام مبارک صورت خواهد گرفت، ادامه داد: اخیرا شورایی را تحت عنوان کمک به مدیریت شهر شیراز متشکل از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، شهردار شیراز، امام جمعه، استاندار و رئیس شورای اسلامی شهر شیراز تشکیل دادیم و با برگزاری جلسات ماهیانه، قرارهایی می گذاریم و در این جلسات، پروژه‌های کلان شهر شیراز مثل مترو، آبرسانی به شهر شیراز، تالار مرکزی شهر، رودخانه خشک یا بیمارستان‌های بزرگ شیراز را پیگیری کرده و مشکلاتشان را حل می‌کنیم.

استاندار فارس با اشاره به اینکه خط دو متروی شیراز نقطه جنوبی شهر شیراز را به لحاظ جغرافیایی به نقطه شمالی شهر متصل می‌کند، اظهار داشت: این اتفاق به توسعه متوازن شهر شیراز کمک می‌کند و از طرفی چون آغاز این خط در کنار ورزشگاه پارس قرار گرفته با توجه به ورزش‌دوست بودن مردم شیراز، اتفاق خوبی است.

ایمانیه با بیان اینکه هفته پیش در خدمت وزیر ورزش و جوانان موضوع ورزشگاه پارس را مطرح کردیم، گفت: با کمک وزارت ورزش و جوانان قسمت‌های پایانی ورزشگاه را تکمیل خواهیم کرد و امیدواریم همزمان با افتتاح خط دو قطار شهری بتوانیم از ورزشگاه پارس هم به شکل کاملی بهره برداری کنیم.

استاندار فارس به بحث کمک وزارت کشور به ناوگان اتوبوس‌رانی شهر شیراز اشاره کرد و افزود: اگر رام‌های جدیدی را به قطار شهری شیراز اضافه کرده و بتوانیم بیشتر از مترو استفاده کنیم از میزان ترافیک شهری کاسته‌خواهد شد و از طرفی به سلامت جسمی، روحی و روانی مردم بسیار کمک خواهد شد.

وی در پایان، حاشیه شهر شیراز را موضوع قابل توجهی دانست که نیازمند توجه ویژه‌ای است و در این باره گفت: کمک به روستاهای حاشیه شهر شیراز و همچنین روستاهای استان پیشگیری از مهاحرت را به دنبال دارد و به نگرفتن حاشیه جدید کمک می‌کند که امیدواریم به آن توجه ویژه‌ای شود.

مهدی طاهری رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در آیین تست گرم خط دو مترو از ایستگاه قهرمانان تا امیرکبیر گفت: فاز یک خط ۲ مترو کلانشهر شیراز باید در سال آینده مسافرگیری شود.

طاهری با بیان اینکه حمل و نقل عمومی با کوتاه کردن زمان سفر مردم و کاهش مصرف انرژی، آرامش را برای شهروندان به ارمغان می آورد، افزود: عزم شورا و شهرداری شیراز برای تکمیل و راه اندازی خطوط مترو جزم است.

وی عنوان کرد: باید تا سال آینده فاز یک خط دو مترو تا ایستگاه تقاطعی امام حسین(ع) به صورت کامل به مرحله مسافرگیری برسد و ضمن پیگیری اجرای این فاز از خط دو، خط سه نیز باید اجرا شود.

سید احسان اصنافی شهردار شیراز نیز در این مراسم گفت: روسازی شبکه بالاسری و اجرای تست گرم خط ٢ قطار شهری شیراز با اعتبار ٩٠ میلیارد تومان حد فاصل ایستگاه قهرمانان و امیرکبیر به طول پنج کیلومتر، احداث ایستگاه قهرمانان با اعتبار ٣٥٠ میلیارد تومان در شهرک میانرود و ایستگاه امیرکبیر با اعتبار ٣٠٢ میلیارد تومان شامل اجرا و تملک در میدان بسیج انجام شده است.

اصنافی با بیان اینکه خط ریلی ایستگاه قهرمانان تا ایستگاه امیرکبیر به طول ۵ کیلومتر تست گرمِ نهایی شد، گفت: تلاش داریم این ایستگاه‌ها تا هفته دولت سال ١٤٠١ آماده‌ مسافرگیری شود.

شهردار شیراز ادامه داد: فاز یک خط دو مترو، یک خط شمالی - جنوبی و به طول تقریبی ۱۰ کیلومتر است که با بهره برداری از آن شهروندان می‌توانند از میانرود و عادل آباد به مرکز شهر و خط یک دسترسی داشته باشند.

اصنافی با اشاره به سایر پروژه هایی که با نگاه توزیع عادلانه خدمات شهرداری این پروژه ها در نقاط مختلف شهر به صورت همزمان تقدیم شهروندان شد، افزود: از جمله این طرح‌ها می توان به پل شهید علی یار هاشمی خواه در بلوار طلاییه، شبکه هوشمند اعلام هشدار پدافند غیر عامل در معابر مختلف شهر، اجرای پیاده راه بزرگراه مهندسین که پیش از این مورد استقبال شهروندان هم قرار گرفته، ساخت میدان دولت، اجرای فضای شهری خیابان میرزای شیرازی و بوستان محله ای قصردشت، احداث ساختمان پلیس راهور با زیر بنای ١٢٠ متر مربع، تکمیل تفرجگاه چنار راهدار، ساخت بوستان فاطمی در شهرک بزین، بوستان خیابان شمشاد، بوستان شهرک آرین و تعریض پل ورودی شهرک انجیره، کف سازی خیابان مشکین فام،  کلینیک دندانپزشکی و همچنین بنیاد سردار شهید استوار محمود آبادی به منظور حفظ و نشر آثار شهید اشاره کرد.

شهردار شیراز خاطرنشان کرد: اعتبار بخش عمده ای از این پروژه ها از عوارض پرداختی توسط شهروندان تامین شده است.

وی با اشاره به پروژه های در دست اجرای شهرداری شیراز گفت: بزرگراه شهید سپهبد سلیمانی، بزرگراه شهید استوار، تقاطع مدافعان سلامت، احیای ارتفاعات، احداث بزرگراه ورودی شیراز - اصفهان و تقاطعات آن در غرب شهر از جمله پروژه های در دست احداث شهرداری شیراز است که تقدیم شهروندان می شود.