چوب حراج بر دست بافته‌های زنان کهگیلویه و بویراحمد/ وعده‌های توخالی تمامی ندارد

صنایع دستی تولیدی این استان توسط دلالان با کمترین قیمت خریداری و به نام دیگر استان‌ها صادر می‌شود

چوب حراج بر دست بافته‌های زنان کهگیلویه و بویراحمد/ وعده‌های توخالی تمامی ندارد

سالانه بیش از ۲۲۰ هزار متر مربع انواع صنایع دستی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود که به دلیل سوء مدیریت مسئولان مربوطه چوب حراج بر آن گذاشته می‌شود.

35 هزار هنرمند صنایع دستی شناسنامه دار در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که سالانه بیش از 220 هزار متر مربع انواع صنایع دستی تولید می‌کنند که به دلیل بی مهری مسئولان و متولیان امر به نوعی توسط دلالان و سودجویان چوب حراج بر آن‌ها گذاشته می‌شود.

جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبد بافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد بوده که البته برخی منسوخ و برخی نیز به دلیل بی توجهی مسئولان در آستانه منسوخ شدن قرار دارد.

بدون شک صنایع دستی با قابلیت های ویژه خود از جمله عدم نیاز به سرمایه گذاری زیاد و امکان ایجاد و توسعه آن در مناطق روستایی می تواند نقش مهمی در اشتغال جوانان روستایی و توسعه روستاها ایفا کند.

وعده‌های بدون سرانجام

احداث بازارچه صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در 5 سال اخیر به عنوان یک موضوع پای ثابت وعده مسئولان و متولیان امر بوده که تاکنون در حد حرف باقی مانده و به سرانجام نرسیده است.

صنایع دستی تولیدی این استان توسط دلالان با کمترین قیمت خریداری و به نام دیگر استان‌ها صادر می‌شود در حالی مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به خواب عمیق زمستانی فرو رفته‌اند.

به گفته مدیرعامل اتحادیه صنایع دستی و فرش دستباف کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر با وجود حمایت‌های دولت برای توسعه صنایع دستی با ارائه تسهیلات ارزان قیمت و مناسب ولی در این استان خبری از توسعه و افزایش سهم این بخش در اقتصاد نیست.

رضا ولایتی این را هم گفته که هر شرکت تعاونی صنایع دستی استان سالانه یک هزار متر مربع دست بافت داری تولید دارند که بخش زیادی از آن در استان‌های همجوار به فروش می‌رسد و با وجود داشتن ظرفیت صادر شدن به خارج کشور به دلیل بی توجهی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این موضوع به فراموشی سپرده شده زیرا فعالان این صنعت در بازاریابی به دلیل عدم آشنایی مشکل دارند.

ضرورت حمایت از فعالان صنایع دستی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از راه اندازی بازارچه صنایع دستی خبر داد و گفت: ظرفیت این استان در زمینه توسعه دست بافته‌های داری کم نظیر بوده که به دلیل بی تدبیری ناشناخته مانده است.

سید جواد هاشمی‌مهر افزود: 35 هزار هنرمند صنایع دستی شناسنامه‌دار در استان وجود دارد که می‌طلبد بازارچه‌ای برای عرضه محصولات دایر شود و راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی گام بزرگی برای معرفی تولیدات صنایع دستی، فروش و درآمدزایی هنرمندان است.

وی شناسنامه‌دار شدن تولیدات صنایع دستی هنرمندان را ضروری دانست و افزود: در این صورت تولید دست بافته‌های این دیار بنام دیگر استان‌ها فروش نمی‌شود و البته با راه اندازی بازراچه به نوعی هنرمندان این رشته حمایت می‌شوند.