هرکول شدن با طعم مرگ

رئیس هیات بدنسازی و پرورش اندام استان فارس از چالش‌های پیش روی این رشته می‌گوید

هرکول شدن با طعم مرگ

علی جمشیدپور - خبر جنوب / چند سالی است که رشته پرورش اندام طرفداران زیادی در بین قشر جوان و حتی میانسال پیدا کرده است. این رشته با جذابیت های خاصی که دارد قابلیت های مثبت و منفی فراوانی را دارا می باشد. به طور مثال افرادی که برای تناسب اندام خود به این ورزش روی می آورند و صرفاً بدون استفاده از دارو سعی بر انجام ورزشی پاک و سالم برای بهتر زیستن می کنند و از سویی دیگر افرادی که می خواهند ره صد ساله را یک شبه بروند، با استفاده از مکمل های مجاز و غیر مجاز ( حتی داروهای هورمونی ) که اگر با تجویز پزشک مصرف نشود می تواند صدمات جبران ناپذیری به بار بیاورد، سعی بر ساختن و داشتن اندامی فرا انسانی دارند. 
به همین بهانه با رئیس هیات بدنسازی و پرورش اندام استان فارس به گفت و گو نشستیم تا کمی راجع به این رشته ورزشی پرطرفدار برای ما صحبت کنند.

*آقای فرهنگ مهر؛ چه شد که به جرگه مدیریت ورزشی پیوستید؟
پس از اشتغال در سازمان تربیت بدنی در سال 1378 ، زمانیکه احساس کردم که در رشته گسترده پرورش اندام می توانم در زمینه مدیریتی مثمر ثمر واقع شوم، وارد عرصه رقابت برای انتخابات هیات بدنسازی و پرورش اندام شدم. در آن زمان استان فارس در رتبه یازدهم هیات بدنسازی در کشور قرار داشت و از جایگاه شایسته ای برخوردار نبود و همین امر باعث شد تا انگیزه ام برای خدمت در زمینه مدیریت دوچندان شود. پس از رای اعتمادی که از جانب مسئولین و همکاران عزیز کسب کردم با تشکیل یک تیم تحصیل کرده و قوی به لطف خدا موفق شدیم به مدت 5 سال ( از سال 94 تا 98 ) به عنوان هیات اول یا دوم کشور انتخاب شویم.

*در بحث استفاده از مکمل ها و دارو های هورمونی غیرمجاز چه نظارت هایی انجام می شود؟
در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنم که مقوله مکمل های مجاز غذایی و داروهای دوپینگی و استروئیدی کاملاً جدا از هم می باشند. در بحث مکمل های ورزشی یک محدودیت داریم اما در بخش داروهای استروئیدی یک ممنوعیت قایل می شویم. متاسفانه تا الان از طرف سازمان های مسئول ساز و کار قانونی برای مصرف مکمل های مجاز خوراکی تدوین نشده است. 
با در نظر گرفتن این موضوع که رشته بدنسازی یک رشته فرا ورزشی است و باشگاه های بدنسازی میزبان ورزشکارانی از تمامی رشته های ورزشی می باشد. لذا این گستردگی با یک نظارت و کنترل فرا سازمانی میسر خواهد شد. فقط هیات بدنسازی یا اداره ورزش و جوانان به تنهایی نمی توانند در این مورد موفق عمل کنند. باید نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی، اماکن، اداره ورزش و جوانان، هیات بدنسازی و پرورش اندام و ... دست به دست هم دهند تا با نظارت گسترده و پیگیری های قانونی بتوانند از وقوع آسیب های ناشی از مصرف اینگونه مواد غیرمجاز جلوگیری کنند.
بر اساس قوانین انضباطی تاسیس باشگاه، خرید، فروش، توزیع و نگه داری مکمل های ورزشی در باشگاه ها ممنوع می باشد اما اگر کسی به داروخانه های دارای مجوز مراجعه کند بدون نسخه پزشک این مکمل های غذایی در اختیارش گذاشته نمی شود.
لذا اینکه بگوییم در باشگاه ها این اتفاق رخ ندهد ولی برای داروخانه ها هیچ چارچوب قانونی تعریف نکنیم، مجدد از داروخانه ها به باشگاه های بدنسازی سرایت خواهد کرد و مسلماً

اهداف ما که سلامت سازی جامعه می باشد محقق نخواهد شد.

*راهکاری هم برای این معضل در نظر دارید؟
راهکار من این است که یک تعاملی بین باشگاه ها، مربیان دارای کارت و متخصصین تغذیه ورزشی ایجاد شود تا به طور مثال اگر یک مربی احساس می کند که ورزشکارش به مکمل ورزشی نیاز دارد او را به طرف قراردادش که یک دکتر تغذیه می باشد معرفی کند تا دکتر هم بر اساس علم و آگاهی، آن فرد را با نسخه به داروخانه برای تهیه مکمل مجاز و مورد نیاز معرفی کند و بدون این روند مجاز و استاندارد، داروخانه مجاز به فروش مکمل های ورزشی نباشد حتی اگر سود آنچنانی داشته باشد.

*در مورد صحبت هایی که مبنی بر جلوگیری از فعالیت بانوان در رشته بدنسازی شده است توضیح بفرمایید
معاونت محترم ورزش بانوان وزارت خانه بحث صحیح و منطقی را مطرح کردند که مضمون آن این می باشد که کلیه رشته های فعال بانوان در کلیه فدراسیون ها ( نه فقط فدراسیون بدنسازی ) می بایست تمامی مراحل و ساز و کارهای قانونی اداری جهت اخذ مجوز های فعالیت از وزارت ورزش را طی کنند. پیرو همین نظریه صحیح آقای نصیرزاده به عنوان ریاست فدراسیون بدن سازی فعالیت خود در رابطه با مجوزها را آغاز کردند و مجوزهایی که در سال های گذشته صادر شده بود به قوت خودش باقی ماند و به وزارت ورزش و جوانان ارایه داده شد و دستور ادامه فعالیتشان صادر شد. گرچه در یک سری از شاخه های رشته بدنسازی مانند فیتنس، ساز و کارهای قانونی طی نشد لذا فدراسیون هم به طور جد در حال پیگیری می باشد تا بروکراسی اداری این موارد هم طی و مجوزهای قانونی صادر شود تا فعالیت این عزیزان هم در آینده نه چندان دور انشاالله بلامانع باشد.

*شما چه حمایت هایی از ورزش بانوان داشته اید؟
در بعد قهرمانی که با آماده سازی بستر مناسب جهت رقابت های استانی، اعزام به مسابقات کشوری و تشویق قهرمانان در رشته های مجاز تمام تلاشمان را جهت ایجاد انگیزه برای ورزشکاران انجام دادیم.
در بعد همگانی با برگزاری پویش های مختلف به تشویق ورزشکاران بر آمدیم تا به رشته بدنسازی بپیوندند که خانم کریمی نایب رئیس بخش بانوان هیات بدنسازی و پرورش اندام بسیار فعال و موفق عمل کردند.
در حوزه آموزش و ارتقای سطح علمی مربیانمان پیشرفت های محسوسی داشتیم. به طور مثال در سال های گذشته که مجوز برگزاری کلاس های بدنسازی بانوان صادر نشده بود،کسانی که به عنوان مربی در باشگاه ها حضور داشتند صرفا با گرفتن یک گواهی کارگاهی کار با دستگاه توسط فدراسیون های غیر مرتبط با مراجعه به مربیان آقا ضعف های مربی گری خود را جبران می کردند. این وضعیت نه با تفکرات حرفه ای ما همخوانی داشت نه با تفکران دینی و مذهبی ما. 
خدا را شاکرم که پس از صدور مجوزهای هوشمندانه توسط وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون بدنسازی، در حوزه بانوان به این خودکفایی دست پیدا کردیم که بالای 99 درصد مربیان بانو از لحاظ علمی، فنی و تخصصی مشغول به فعالیت می باشند.

*برای رشته پرخرج بدنسازی آیا از ورزشکاران مدال آور و قهرمان در زمینه معیشت و کمک هزینه های مالی حمایت می شود؟
در ابتدا باید این توضیح را بدهم که رشته بدنسازی در اصل هنر سالم زیستن است. به این معنا که وقتی قدم در این راه می گذارید دیگر مجاز نیستید که هر غذایی را مصرف کنید یا هر ساعتی که دلتان می خواهد بخوابید و غیره. باید تمام روند زندگی بر اساس یک برنامه ریزی دقیق باشد.
از طرف دیگر این رشته ورزشی به مانند دیگر رشته ها سطوح مختلفی دارد که اگر کسی بخواهد در بعد قهرمانی ورود کند باید برای آن هزینه کند که رشته بدنسازی و پرورش اندام هم از این قائده مستثنی نمی باشد.
اما در مندرجات اساسنامه فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام وظایف در جاهای دیگری تعریف شده است. به طور مثال توسعه ورزش و علم مربوط به آن رشته، حمایت از ورزش قهرمانی با برگزاری مسابقات سالم و بدون حاشیه و ... .در رابطه با هیات های ورزشی هم باید بگویم که در اصل ما سازمان های مردم نهادی هستیم که با نظارت دقیق دولت باید به توسعه ورزش کمک کنند.
با در نظر گرفتن بودجه ناچیزی که به هیات بدنسازی و پرورش اندام فارس تعلق می گیرد، عملا برای حمایت مالی از ورزشکار دستمان بسته است. گرچه در سال های گذشته حمایت های تشویقی چه به صورت معنوی و چه به صورت مادی از ورزشکارانمان داشته ایم.

*چرا هیات بدنسازی از هادی چوپان بزرگترین افتخار ایران در میادین بین المللی حمایت نمی کند؟
از سال 96 که آقای چوپان با ورود به مستر المپیا افتخار حرفه ای شدن را پیدا کرد از چارچوب تیم ملی خارج شد. 
بر اساس قانون، فدراسیون های جمهوری اسلامی در تمامی رشته ها فدراسیون آماتوری هستند، البته با درایت رئیس فدراسیون بدنسازی کمیته ای با نام کمیته حمایت از حرفه ای ها در فدراسیون بدنسازی تشکیل شده  که به محض تدوین اساس نامه کار خود را آغاز خواهد کرد.
بر اساس ماده 94 تبصره 2 برنامه پنج ساله ششم، نه وزارت ورزش ،نه فدراسیون های ورزشی و نه هیات ها اجازه حمایت مالی و کمک مالی به این قهرمانان حرفه ای ندارند.
یکی از درخواست های ما از وزارت ورزش و جوانان، تاسیس فدراسیونی با عنوان فدراسیون حرفه ای ها برای حمایت از تمامی رشته های ورزشی بود.

***

محمدعلی فرهنگ مهر متولد سال 1356 شهرستان شیراز هستم. از 27 اسفند 93 به عنوان رئیس هیات بدنسازی و پرورش اندام استان فارس مشغول به فعالیت می باشم. از سال 1368 تا 1369 در رشته ورزشی کونگ فو زیر نظر استاد فلاح فعالیت داشتم. سپس با ظهور رشته پرورش اندام از سال 69 در این زمینه مشغول هستم.