برای نوشتن از عسلویه، هوا کم است

بازی با جان مردمی که شهر و طبیعت‌شان را فدای اقتصاد کرده‌اند

برای نوشتن از عسلویه، هوا کم است

مژده پاینده/ هنوز به عسلویه نرسیده‌ای؛ شعله‌های روشن پالایشگاه ها با ترکیب بوی گاز و دود ناشی از سوختن مواد هیدروکربنی به استقبالت می‌آیند. هوا مملو از گازهای مرگباری، چون SO۲ ،CO۲ و H۲S است. 
این موضوع البته داستان غریبی نیست، وقتی فازهای مختلف منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی (عسلویه) روز به روز به تعدادشان افزوده می‌شود، رهاوردش در کشورهای کمتر توسعه یافته می‌شود دود و آلودگی.
بارها و بارها به مسئولین گوشزد شده است که با توجه به گسترش روز افزون فعالیت‌های صنعتی و بالا بردن ظرفیت‌های تولید نیم نگاهی هم به مسائل زیست محیطی و سلامت مردم داشته باشند.
در طول این سال‌ها اما محیط زیست حلقه گمشده صنایع مستقر در عسلویه بوده و هیچگاه آنطور که باید به آن توجهی نشده است، هر بار خبر از خاموش شدن مشعلی از پایتخت انرژی آمد طولی نکشید که زبانه‌های آتش و دود از جایی دیگر سر برآورد.
هزاران نفر در این مأمن اقتصادی کشور کار و زندگی می‌کنند؛ جایی که زبانه‌ مشعل‌ها هزاران درد و مرض را در جسم ساکنینش روشن کرده است از آسم و انواع سرطان بگیرید تا ناباروری و سقط جنین.
روز پنجشنبه(۱۶دی ۱۴۰۰) خبر آلودگی شدید در عسلویه منتشر شد. موضوعی که نه برای اولین بار است و نه برای آخرین بار بود. سقف یکی از مخازن (A) میعانات گازی، در کنار شهر عسلویه، دچار شکستگی شده و میعانات گازی محتوی آن، به سایر مخازن انتقال داده شده بود.


محیط زیست: از انتشار آلودگی حادثه شکستگی سقف مخازن گازی عسلویه جلوگیری شد
روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر به نقل از مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اعلام کرد که از انتشار آلودگی حادثه شکستگی سقف مخازن گازی عسلویه جلوگیری شده است.
مصطفی مؤذنی در ادامه خاطر نشان کرد که در این حادثه، هیچ گونه ریزشی به محیط وجود نداشته است و با پیگیری‌های به عمل آمده از شرکت مجتمع گاز (پالایشگاه هشتم)، همه موارد مورد بررسی قرار گرفته، با رعایت ایمنی کامل همه چیز تحت کنترل، مدیریت و مشکل برطرف شده است.
وی در آخر اشاره کرد: ناگفته نماند که در بارندگی اخیر تانک ذخیره آب زدایی این مخازن به علت طراحی نامناسب دچار آبگرفتگی شد و مقادیری آب آلوده، وارد شده به میعانات گازی، به محیط تخلیه شد؛ که منجر به ایجاد بوی شدیدی در منطقه گردید.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز اظهار کرد: از ساعات‌های اولیه این شکستگی اقدامات فوری مهار آلاینده‌ها از سوی شرکت‌های متولی انجام و منبع آلودگی مهار شده است.
فرهاد قلی نژاد تصریح کرد: محل احداث مخازن مذکور در سال‌های قبل وفق ضوابط زیست محیطی نبوده، که موضوع از طریق اداره کل حفاظت محیط زیست استان مورد پیگیری حقوقی قرار گرفته است.


منطقه ویژه انرژی پارس: در همان ساعات ابتدایی مشکل حل شد
روز گذشته (جمعه ۱۷ دی ۱۴۰۰) روابط عمومی سازمان منطقه ویژه پارس نیز ضمن انتقاد از انتشار اخبار کذب یک کانال خبری مبنی بر "سرریز شدن میعانات گازی از مخزن ۱۰۰۰۱A عسلویه" عنوان کرد: مشکل موجود بروز انحراف سقف شناوری یکی از مخازن  میعانات گازی متمرکز عسلویه بوده که با اقدام به‌موقع مسئولین عملیاتی مجتمع گاز پارس جنوبی کنترل و مدیریت شد.
مسعود زنگنه مسئول ارشد مخازن متمرکز عسلویه در توضیح این خبر گفت: در پی مشاهده نداشتن توازن در بخشی از شیب مخزن در اولین فرصت اقدام به تخلیه محتویات مخزن و انتقال محتویات آن به سایر مخازن همجوار شد. تخلیه به‌موقع مخزن و فرود متوازن سقف بر روی پایه‌های آن، در همان ساعات ابتدایی بروز مشکل، انجام پذیرفت.
وی با بیان اینکه شرایط به‌طور کامل تحت کنترل و مدیریت نیروهای عملیاتی قرار دارد، تصریح کرد: مشکل عملیاتی مذکور بدون هرگونه نشت و یا سرریز محتویات مخزن به بیرون مدیریت شده و درحال حاضر مخزن به‌طور کامل تخلیه و شرایط عادی و تحت کنترل است.


انتشار بوی نامطبوع در عسلویه ادامه دارد
در حالی این اخبار منتشر شد که گزارش‌های محلی حاکی از وجود دود و آلایندگی در فضای شهر عسلویه است. مردم بومی و به ویژه دانش‌آموزان پایتخت انرژی اعلام می‌کنند بوی بسیار نامطبوعی همچنان در هوای این شهر پیچیده است.


اعزام کارشناسان برای بررسی علت بوی بد عسلویه
حالا مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر و شماری از کارشناسان این اداره کل در پی انتشار بوی نامطبوع در عسلویه امروز (شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰)  برای بررسی ابعاد این موضوع به منطقه اعزام شدند.
فرهاد قلی‌نژاد گفت: با توجه به اهمیت موضوع انتشار بوی نامطبوع در عسلویه و نگرانی مردم تصمیم براین شد تا با حضور میدانی نسبت به بررسی آن اقدام شود، در این ارتباط به محض ارزیابی کارشناسان و مشخص شدن ابعاد آن عامل این آلودگی اطلاع‌رسانی می‌‎شود.
فعالیت روزافزون پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی آلاینده‌های شیمیایی و صنعتی زیادی را به هوا، آب، خاک و دریا انتقال داده است اکنون مسئولان و مدیران صنعت نفت و گاز و بهداشت و درمان، باید فکری به حال آلودگی‌های زیست محیطی عسلویه کنند، حدود ۶۰ هزار نفر در این منطقه مشغول به‌کار هستند، هزاران خانواده و کودک در این محیط دود و آلودگی خوراک ریه می‌کنند، هر گونه سهل انگاری در این خصوص بازی با جان مردمی است که شهر و طبیعت‌شان را فدای اقتصاد کرده‌اند.