جزئیات آتش سوزی در سکوی شماره ۱۶ پارس جنوبی + فیلم

اواخر دیشب حوالی سکوی شماره ۱۶ پارس جنوبی دچار آتش سوزی گسترده شده و از مدار تولید خارج شد.

 به دلیل عدم امکانات تعمیرات زیر آب، آتش سوزی حدود ده کیلومتری سکوی ۱۶ پارس جنوبی در دریا رخ داد و سکو از مدار تولید خارج شد. همچنین گفته شده که سی لاین سکوی ۱۶ پارس جنوبی مجددا پاره و منجر به آتش سوزی شد
 به نظر می رسد عدم حضور کشتی dp2 ، جک اپ و نیروهای متخصص در دریا و همچنین عدم حضور بارج و جرثقیل دریایی از عمده دلایل این اتفاق بوده است. گفته می شود سو مدیریت دلیل اصلی این اتفاق بوده است چرا که بارها توسط کارشناسان هشدارهایی در این خصوص داده شده بود.

روابط عمومی نفت و گاز پارس با تایید خبر آتش سوزی با انتشار خبری توضیحات زیر را ارایه کرد .

  روز جمعه (۱۰ دی‌ماه) خط لوله انتقال گاز سکوی ۱۶ در بستر دریا دچار نشتی شد که بلافاصله پس از بررسی و شناسایی موقعیت آن، خروجی‌های سکو بسته و نشتی به‌طور کامل مهار شد.
 در پی این حادثه و بر اثر برخورد صاعقه با سطح آب، گاز منتشر شده در سطح آب و در فاصله ۱۵ کیلومتری از سکو دچار آتش‌سوزی شده که بلافاصله پس از قطع تولید گاز، آتش نیز مهار شد. اکنون سکوی ۱۶ پارس جنوبی غیرعملیاتی شده و برنامه‌ریزی‌ برای انجام تعمیرات و بازگشت این سکو به شرایط تولید در حال انجام است.  با وجود حادثه یادشده، شرکت نفت و گاز پارس ضمن جبران کسری گاز از دیگر سکوها متعهد به نگهداشت تولید وفق برنامه مصوب است.

گفتنی است، میدان گازی پارس جنوبی در حال حاضر تامین کننده حدود ۷۰ درصد از گاز کشور است و هم اکنون تولید آن به حدود ۷۰۵ میلیون مترمکعب در روز رسیده است.