فارس رتبه نخست تولید گل نرگس در کشور

خفر جهرم رتبه اول وکازرون رتبه دوم را دارند

فارس رتبه نخست تولید گل نرگس در کشور

استان فارس با ۵۸۰ هکتار کشت و ۳۰۰ میلیون شاخه تولید رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.

 عبدالکریم طاهری مهر کارشناس گل و گیاه زینتی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: استان فارس با ۵۸۰ هکتار کشت و ۳۰۰ میلیون شاخه تولید در کشور مقام اول را دارد و بعد از فارس استان خوزستان با حدود ۲۵۰ هکتار مقام دوم را دارد.

وی بیان کرد: حدود ده هزار هکتار سطح زیر کشت گل نرگس در جهان وجود دارد که کشور هلند مقام اول، بریتانیا دوم، ایران سوم و آمریکا چهارم است.

طاهری مهر  تصریح کرد: شهرستان خفر جهرم با ۳۰۰ هکتار کشت آبی مقام اول در استان به لحاظ سطح زیر کشت و میزان تولید  و کازرون با ۱۷۰ هکتار نرگس دیم مقام دوم را دارد که تولید آن به میزان وپراکنش بارندگی دارد.

کارشناس گل و گیاه زینتی سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: بازار گل نرگس به طور معمول در  بازار گل تهران، گل فروشی‌های شیراز واستان‌های مجاور است.

وی افزود: اشتغال فصلی گل نرگس در زمان برداشت و کاشت پیاز به یکصد نفر در هکتار می‌رسد و صادرات ارز آوری با توجه به خام فروشی در حال حاضر  وجود ندارد.

طاهری مهر گفت: با تشکیل انجمن ملی گل نرگس کشور در پارسال که ریاست آن به عهده یک نرگس کار خفری بود به غیر از برگزاری جشنواره سالیانه در کازرون و خفر موضوع فرآوری و استخراج اسانس در دستور کار انجمن با حمایت سازمان جهاد کشاورزی و وزارت متبوع  است.

کارشناس گل و گیاه زینتی سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان کرد: قیمت هر کیلوگرم گل نرگس از ۳۰۰ هزار تومان شروع شده ودر پیک برداشت به ۵۰ هزار تومان هم می‌رسد.

وی تصریح کرد: ارقام گل نرگس شامل شهلا مرغوبترین رقم، پرپر و مسکین در ایران  بوده که در هلند ارقام و تنوع رنگ بسبار زیاد است.

طاهری مهر ادامه داد: شرایط اقلیمی و میزان بارندگی کازرون را به یک نرگس زار دیم طبیعی تبدیل کرده که این شرایط  در نقاط دیگر استان مثل نورآباد فراهم است.

کارشناس گل و گیاه زینتی سازمان جهاد کشاورزی فارس افزود: مزیت دیم بودن نرگس کازرون همان نبود نیاز به آبیاری بوده و در سال‌هایی که بارندگی دیر هنگام آغاز می شود گل دهی به تعویق افتاده و گل دیر هنگام نیز خواهان زیادی ندارد و قیمت افت می کند و تولید در حالت دیم پایین، اما عطر و اسانس بیشتر است.

طاهری گفت: از سال سوم برداشت اقتصادی گل نرگس شروع شده و از سال هفتم پیاز نرگس نیز قابل برداشت و فروش است.

وی بیان کرد: بسته به میزان تراکم کشت پیاز برداشت گل نرگس از نیم تا یک کیلو در متر مربع، یعنی تا ۱۰ تن در هکتار  با توجه به قیمت متوسط ۳۰ هزار تومان درآمد قابل توجهی است.