یک بام و دو هوای استانداری بوشهر درباره تعطیلی پنجشنبه ها

مخالفت استانداری با تعطیلی پنجشنبه

یک بام و دو هوای استانداری بوشهر درباره تعطیلی پنجشنبه ها

استانداری بوشهر با تعطیلی پنجشنبه ها در آن دسته از اداراتی که از سازمان مرکزی مجوز گرفته اند مخالفت کرده است.

اواسط شهریورماه بود که استاندار سابق بوشهر تعطیلی پنجشنبه های ادارات با قدمت بیش از یک دهه را لغو کرد، به ادعای مخالفت دستگاههای نظارتی استان. این درحالی است که جدا از ادارات تهران، پنجشنبه ها در خوزستان و ایلام همچنان تعطیل می باشد تا کارمندان بوشهر با این پرسش مهم مواجه باشند که چرا مجموعه های نظارتی تنها به بوشهر حساسیت داشته و استانداری هم اجازه نداد این تعطیلی پس از استفرار استاندار جدید تعیین تکلیف شود.

بوشهر جدا از شرایط نامناسب آب و هوایی در اغلب ماههای سال، بخش هایی از آن هم با آلایندگی های صنعتی مواجه می باشد و دو روز تعطیلی در هفته می تواند نقش ریکاوری را برای کارمندان و خانواده آنها داشته باشد.

از طرفی اظهارنظر استاندار فعلی بوشهر در اواخر مهرماه مبنی بر اینکه «در حال بررسی موضوع تعطیلی ادارات در روز پنجشنبه هستیم» تا امروز بی نتیجه بوده و گویا از سوی مرکزنشینان تلویحا عنوان شده تعطیلی مجدد پنجشنبه ها منوط به شرایط خاص و اضطراری (نظیر کمبود برق و گرما) است.

مخالفت با مجوزهای تعطیلی پنجشنبه ها!

با این وجود، برخی ادارات استان بوشهر از همان شهریورماه گذشته تعطیلی پنجشنبه ها را بنا به اساسنامه یا اختیارات خود ادامه دادند؛ مجموعه هایی نظیر شهرداری ها، دانشگاهها، ادارات زیرمجموعه قوه قضائیه، برخی شرکت های تابعه وزارت نفت و ادارات بنادر.

این موضوع باعث شده تا برخی ادارات استانی نیز خودشان جداگانه از ستادهای مرکزی پیگیر تعطیلی پنجشنبه ها باشند، اما خبر می رسد استانداری به مجوزهای جدید ادارات از ستادهای مرکزی شان در این زمینه نظر مثبتی نداشته و آنها را بی پاسخ می گذارد.

در همین زمینه یکی از شرکت های زیرمجموعه وزارت نیرو در بوشهر استعلام سازمان مرکزی درباره تعطیلی ادارات استانی آن در روزهای پنجشنبه را به استانداری ارسال کرده و خواسته هماهنگی لازم را برای اجرای آن در استان بوشهر انجام دهد، اما در استانداری به آن ترتیب اثر داده نشده و اعلام گردیده باید وزارت کشور و هیات دولت به صورت کلی اعلام نظر کند.

به نظر می رسد اکنون که استانداری برای بازگرداندن تعطیلی پنجشنبه ها ناتوان است، عدم موافقت با مجوزهای ادارات از سازمان های مرکزی بازخورد خوبی در میان کارمندان آن مجموعه ها ندارد و به عنوان مخالفت استانداری ارزیابی می شود.

به هر روی جامعه کارمندی استان از تعطیلی برخی ادارات در روزهای پنجشنبه احساس ناخوشایند تبعیض دارند، اداراتی که اتفاقا آنها نیز با مجوز سازمان مرکزی یا اساسنامه خود، از تصمیم استانی مستثنی شده اند، از این رو ضروریست استاندار برای این گلایه تدبیر مناسبی داشته باشد.