پرورش گیاه در خاک ماه!

پرورش گیاه در خاک ماه!

دانشمندان آمریکایی در اقدامی جالب موفق به کاشت گیاهان در خاکی که طی ماموریت‌های آپولو از ماه جمع آوری شده بود، شدند.

اکنون گروهی از دانشمندان دانشگاه فلوریدا بر روی زمین موفق به کاشت گیاه  "رشادی گوش‌موشی" در خاک ماه شده‌اند. محققان دانشگاه فلوریدا این گیاهان را در خاک جمع آوری شده توسط ناسا در طول ماموریت‌های آپولو ۱۱، ۱۲ و ۱۷ پرورش دادند.

نتایج این مطالعه امید محققان در رابطه با اینکه گیاهان می‌توانند در طول ماموریت‌های فضایی آینده روی ماه رشد کنند و حتی بشر را یک قدم به موضوع سکونت در ماه نزدیک کنند، افزایش می‌دهد.

پروفسور "راب فرل"(Rob Ferl) یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: برای ماموریت‌های فضایی طولانی‌تر در آینده، ممکن است از ماه به عنوان مرکز یا سکوی پرتاب استفاده کنیم. این امر که بخواهیم از خاکی که از قبل از ماه جمع ‌آوری شده است، برای رشد گیاهان استفاده کنیم منطقی به نظر می‌رسد. تاکنون، دانشمندان گیاهان را در خاک ماه پرورش نداده بودند.

شاید برایتان سوال باشد وقتی گیاهان در خاک ماه می‌رویند، چه اتفاقی رخ می‌دهد و اصلا آیا می‌توانیم موضوعی به نام کشاورزی در ماه نیز داشته باشیم؟

برای پاسخ به این سوالات، محققان دانشگاه فلوریدا به کاشت بذر رشادی گوش موشی در خاک ماه که در طول ماموریت‌های آپولو جمع آوری شده بود، پرداختند. این خاک از ماموریت‌های آپولو ۱۱ ۱۲ و ۱۷ جمع آوری شده بود. محققان به آن گیاه آب و مواد مغذی افزودند و آنها را در معرض نور قرار دادند تا نتیجه را مشاهده کنند.

محققان دانشگاه فلوریدا تنها ۱۲ گرم خاک ماه را از ناسا به امانت گرفته بودند تا این کار را انجام دهند و این به آن معنا است که آنها باید آزمایش را به جای گلدان‌های بزرگ در ظروفی کوچک می‌کاشتند. علت آنکه محققان گیاه رشادی گوشی موشی را انتخاب کردند این بود که کد ژنتیکی این گیاه از پیش کاملا نقشه براری شده بود.

برای مقایسه محققان بذرها را در طیف وسیعی از خاک‌های زمینی از جمله خاک‌هایی که خاک‌های مریخ را شبیه‌سازی می‌کنند، کاشتند.

محققان با خوشحالی دریافتند که تقریبا همه دانه‌ها جوانه زده اند. پروفسور "آنا لیزا پال"(Anna-Lisa Paul) از دیگر محققان این مطالعه گفت: ما شگفت زده شدیم. ما چنین چیزی را پیش‌بینی نکرده بودیم. این به ما گفت که خاک‌های ماه، هورمون‌ها و سیگنال‌های مربوط به جوانه زنی گیاهان را قطع نمی‌کنند.

با این حال، محققان تفاوت‌هایی را بین گیاهانی که در خاک ماه و گیاهانی که در خاک‌های کنترل رشد کرده بودند، مشاهده کردند.

برخی از گیاهان رشد کرده در خاک‌های ماه کوچک‌تر بودند، در حالی که برخی دیگر کندتر رشد کرده بودند یا گیاهان از نظر اندازه با یکدیگر متفاوت بودند.

به گفته پروفسور پال، این موضوع نشان می‌دهد که گیاهان باید برای مقابله با ساختار شیمیایی و ساختاری سنگ سنگی ماه اصلاح شوند.

به گفته دکتر استفان الاردو(Stephen Elardo) از دیگر محققان این مطالعه، رشد گیاهان در خاک‌های ماه ممکن است خود ماه را نیز تغییر دهد.

او گفت: ماه مکانی بسیار بسیار خشک است. مواد معدنی موجود در خاک ماه چگونه به رشد گیاه در آنها با آب و مواد مغذی اضافه شده پاسخ خواهند داد؟ آیا افزودن آب باعث می‌شود شرایط کانی‌شناسی برای گیاهان بهتر شود؟

محققان امیدوارند در مطالعات بعدی به این سوالات پاسخ دهند.

این مطالعه همزمان با آغاز برنامه آرتمیس ناسا با هدف فرستادن انسان‌ها به ماه تا سال ۲۰۲۵ انجام شده است.