بازداشت وکیل خاشقچی

بازداشت وکیل خاشقچی
جمال خاشقچی

گروه حقوق بشری «داون» مستقر در ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که مقام‌های امارات عربی متحده، «عاصم غفور» شهروند آمریکایی و وکیل حقوق بشر که پیش از این وکالت «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی را برعهده داشت، بازداشت کرده‌اند.

غفور خود یکی از اعضای گروه حقوق بشری داون است و یکی از مقام‌های آمریکایی امروز (شنبه) در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره بازداشت این فعال حقوق بشر گفت که ایالات متحده از این قضیه مطلع است اما نمی‌تواند بگوید که آیا «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده این موضوع را در دیدارهای دوجانبه برنامه‌ریزی شده با رئیس‌جمهور امارات عربی متحده در حاشیه اجلاس عربی در عربستان سعودی، مطرح خواهد کرد یا خیر.

این مقام آمریکایی در این خصوص گفت: «قطعاً‌ فکر می‌کنم ما نکاتی درباره اهمیت دسترسی کنسولی و تمامی موارد دیگر داریم. هیچ نشانه‌ای از ارتباط این مسئله با موضوع خاشقچی وجود ندارد».

جمال خاشقچی خبرنگار سعودی روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در سال 2018 به دست مأموران سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول به طرز فجیعی به قتل رسید به طوریکه مقام‌های اطلاعاتی آمریکایی می‌گویند که قتل وی مورد تأیید محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی بوده است که البته وی هرگونه مداخله در این قتل را انکار کرده است.

مقام‌های امارات عربی متحده به درخواست رویترز برای اظهارنظر درباره بازداشت عاصم غفور پاسخ نداده‌اند. انجمن «همین حالا دموکراسی برای جهان عرب» (داون) روز گذشته (جمعه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که غفور، یک حقوقدان حقوق مدنی مستقر در ویرجینیا روز 14 ژوئیه (23 تیر ماه) در مسیر خود به استانبول برای حضور در مراسم عروسی خانوادگی در فرودگاه دبی بازداشت شد.

این بیانیه به نقل از مقام‌های کنسولی آمریکا ادامه داد که این شهروند آمریکایی در بازداشتگاهی در ابوظبی به اتهامات مربوط به محکومیت غیابی مرتبط با جرم پولشویی بازداشت است اما غفور گفته است که از هیچ موضوع حقوقی علیه خود اطلاعی ندارد.

داون در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما از دولت بایدن می‌خواهیم که قبل از موافقت با دیدار با شیخ محمد بن زاید رهبر امارات عربی متحده در جده، آزادی یک حقوقدان آمریکایی که به صورت خودسرانه بازداشت شده را تضمین کند».

طبق این گزارش، بایدن گفته است که موضوعات حقوق بشری را در جریان سفر خود مطرح خواهد کرد. گروههای حقوق بشری می‌گویند که امارات صدها فعال حقوق بشر، دانشگاهیان و حقوقدانان را به اتهامات بدون اساس و غیرمنصفانه بازداشته کرده است اما امارات این اتهامات را بعنوان اتهاماتی بی اساس رد می‌کند و می‌گوید که به منشورهای حقوق بشری کشور خود پایبند است.