ساخت و ساز در بوشهر آب رفت

کاهش 15 درصدی پروانه های ساختمانی به روایت مرکز آمار

ساخت و ساز در بوشهر آب رفت

بر اساس داده‌ های مرکز آمار کشور، پروانه های ساختمانی صادره در استان طی بهار امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 15 درصد کاهش یافته است.

تعداد پروانه‌های ساختمانی که هر فصل در شهرهای مختلف صادر می‌شود بازگوکننده وضعیت ساخت‌وساز در کشور است که طبق گزارش های رسمی، این موضوع در بوشهر مثبت نبوده است. 

طبق این گزارش، تعداد کل پروانه‌های مسکونی صادر شده در شهرهای استان در بهار سال گذشته بیش از 675 فقره بوده که در بهار امسال به 575 فقره (کاهش 15 درصدی) تنزل یافته است.

البته تعداد کل پروانه‌های ساختمانی صادر شده در شهرهای کشور نیز طی این مدت کاهش حدود 20 درصدی داشته و به روایت مرکز آمار، بوشهر 5 درصد پایین تر از میانگین کشوری می باشد.

کاهش 5 درصدی واحدهای مسکونی

داده‌های مرکز آمار حاکی از آن است که بر اساس تعداد پروانه‌های ساختمانی و کاربری تعریف‌ شده برای پروانه‌ ها، در بهار امسال 514 واحد مسکونی برآورد شده است 

این درحالی‌ است که در بهار سال گذشته تعداد واحدهای مسکونی برآورد شده در پروانه‌ های ساختمانی 511 واحد بوده است. بنابراین در بهار امسال تعداد واحدهای مسکونی نسبت به بهار سال گذشته کاهش 5 درصدی داشته است.

کاهش 16 درصدی مساخت زیربنایی ساخت‌وساز

علاوه بر این، مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان برای شهرهای بوشهر معادل 166 هزار و 346 متر مربع بوده که نسبت به بهار سال قبل 16 درصد کاهش یافته است.

این گزارش نشان می دهد شهرهای استان از نظر تعداد پروانه های ساختمانی در رتبه 17 کشور قرار داردضمن اینکه حدود 60 درصد زیربنای ساخت‌وساز استان در بهار امسال با کاربری مسکونی تعریف‌شده بود که این نسبت در بهار سال قبل 65 درصد بوده است.

دلیل اصلی کاهش ساخت‌وساز 

اصلی ترین دلیل افت ساخت و ساز را باید به رشد و افزایش شدید قیمت مصالح ساختمانی  در کشور مرتبط دانست که از زمستان گذشته سیر صعودی گرفت و در بهار امسال هم ادامه یافت.

به عقیده کارشناسان، این اتفاق باعث شد قیمت تمام‌ شده ساختمان برای سازندگان افزایش داشته و به همین دلیل نرخ فروش آن هم بالاتر برود و بازار در رکود قرار بگیرد، طبیعتا در شرایط رکودی، تقاضای پروانه ساختمانی جدید هم کاهش می یابد.

قطعا مشوق هایی مانند بخشودگی عوارض شهرداری ها در کتار مدیریت قیمت مصالح ساختمانی می تواند انگیزه ساخت و ساز را بیشتر کند تا صنعت ساختمان باعث رونق بسیاری از مشاغل پیرامون خود شود.