توسعه "واکسن نانوذرات" برای مقابله با انواع کرونا

توسعه "واکسن نانوذرات" برای مقابله با انواع کرونا

محققان موسسه فناوری کالیفرنیا یک واکسن مبتنی بر نانوذرات(nanoparticle vaccine) تولید کرده‌اند که به نظر می‌رسد می‌تواند محافظت گسترده‌ای در برابر بتاکروناویروس‌های مشابه سارس/سندرم تنفسی حاد ایجاد کند.

واکسنی که محققان آمریکایی تولید کرده‌اند، می‌تواند گزینه مناسبی برای مقابله با بسیاری از ویروس‌های کرونا مشابه سارس باشد که این شامل کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ که مسبب این بیماری همه‌گیر فعلی شده و کروناویروس سندرم حاد تنفسی که باعث همه‌گیری اولیه بیماری سارس در اوایل دهه ۲۰۰۰ شد، می‌شود.

این واکسن از نانوذرات پروتئینی تشکیل شده است که با عناصر پروتئینی میخ مانند هشت بتاکروناویروس مختلف شبه سارس، از جمله کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ پوشانده شده است اما محققان امیدوارند که بتواند ایمنی گسترده‌ای در برابر سویه‌های ویروسی جدید از جمله انواع جدید و موجود کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ و سایر بتاکروناویروس‌های مشابه سارس که هنوز ظهور نکرده‌اند، ایجاد کند.

گرچه موضوع همه‌گیری کووید-۱۹ ممکن است دیگر چندان مانند گذشته تیتر اول خبرها نباشد اما کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ همچنان هر روز مردم را بیمار می‌کند. به رغم توسعه چشمگیر واکسن و کمپین واکسیناسیون موثر، قابلیت انتقال فوق‌العاده بالای سویه اومیکرون به این معنی است که این ویروس همچنان ممکن است زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهد. به طرز ناامیدکننده‌ای، این احتمال وجود دارد که یک نوع ویروسی کابوس وار ظاهر شود که هم مانند اومیکرون قابلیت انتقال بالا داشته باشد و هم افراد بیشتری را بیمار کند.

محققان گفتند ما باید استراتژی‌های بلندمدتی را توسعه دهیم که به ما کمک کند از خودمان پیش از بیمار شدن محافظت کنیم. بخشی از مسئله این است که واکسن‌های ما علیه سویه اصلی کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ که برای اولین بار در چین پدیدار شد، ساخته شده‌اند و آنها به طور خاص علیه پروتئین میخ مانند آن سویه مورد هدف قرار می‌گیرند. با این حال، کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ عضوی از بتاکرونا ویروس‌های مشابه سارس است.

محققانی که در توسعه این واکسن جدید نقش داشتند، "رویکرد تفنگ ساچمه‌زنی"(scattergun approach) را در پیش گرفتند و واکسنی را طراحی کردند که عناصر هشت ویروس مختلف بتاکرونا مشابه سارس از جمله کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ را باهم ترکیب می‌کنند. نانوذرات این پروتئین با دامنه‌های اتصال گیرنده از هر یک از ویروس‌ها پوشانده شده است. هدف از توسعه این واکسن ایجاد مصونیت گسترده در برابر انواع مختلف بتاکروناویروس‌ها است.

تا اینجای کار، به نظر می‌رسد این رویکرد خوب بوده است. در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شد، محققان دریافتند که واکسن نه تنها در برابر ویروس‌هایی که در طراحی واکسن از آنها استفاده شده بلکه در برابر کروناویروس سندرم حاد تنفسی که جز آن عناصر نبود نیز محافظت می‌کند. نتایج نشان می‌دهد که این واکسن می‌تواند در برابر طیف گسترده‌ای از بتاکرونا ویروس‌های مشابه سارس مصونیت ایجاد کند و این به آن معنا است که می‌تواند یک ابرسلاح خوب در مبارزه مداوم ما علیه کووید-۱۹ و فراتر از آن باشد.