افزایش سکته های مغزی و بیماری های قلبی با فشار خون بالا

افزایش سکته های مغزی و بیماری های قلبی با فشار خون بالا

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در افراد دارای فشارخون بالا، خطر سکته مغزی چهار برابر بیشتر و خطر سکته قلبی (حمله قلبی) دو برابر بیشتر از افرادی است که دارای فشارخون طبیعی هستند.

دکتر مهدی زنگنه با اعلام این مطلب افزود: طبق آمار در جهان از هر 10 نفر بزرگسال، 3 نفر از فشارخون بالا رنج می برند، تقریباً بیش از یک میلیارد نفر از مردم جهان گرفتار فشارخون بالا هستند و حدود 50 درصد آنها کاملاً از وضعیت خود بی خبرند و بعضی از آنهایی هم که مطلع هستند هیچ دارویی دریافت نمی کنند.

وی با اشاره به این موضوع که در سال 2002 این بیماری توسط سازمان جهانی بهداشت در گزارش سلامت جهانی به عنوان قاتل خاموش نامیده شد، ادامه داد: همچنین در افراد با فشارخون بالا، خطر سکته مغزی چهار برابر بیشتر و خطر بیماری های قلبی عروقی و سکته قلبی دو برابر بیشتر از افرادی است که دارای فشارخون طبیعی هستند.

این پزشک گفت: اطلاع از میزان فشارخون ممکن است زندگی افراد را نجات دهد و فشارخون بالا بعنوان یک وضعیت تهدید کننده زندگی محسوب می شود که منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی می شود، لذا باید آگاهی جامعه در این خصوص را افزایش داد.

دکتر زنگنه افزود: این بیماری به راحتی با یک اندازه گیری ساده فشارخون در خانه یا مراکز بهداشتی با استفاده از دستگاه فشارخون، قابل تشخیص و به دنبال آن قابل درمان و کنترل است، مسئله مهم این است که کسانی که فشارخون آنها اندازه گیری شده است، به روش صحیح و دقیق اندازه گیری و از میزان فشارخون خود و مفهوم آن مطلع شوند.

وی ادامه داد: افرادی که فشارخون بالا دارند، برای ارزیابی بیشتر و درمان به مراکز بهداشتی درمانی و پزشکان مراجعه و مراقبت های بموقع را دریافت نمایند.

شایان ذکر است، توجه سازمان های بین المللی فشار خون نیز به این موضوع معطوف شده است و اتحادیه جهانی فشار خون بالا (WHL ) ، از سال 2005میلادی بسیجی را راه اندازی کرده و روز 17 ماه می سال میلادی را روز جهانی فشار خون تعیین کرده است.

گفتنی است، با هدف ارتقای آگاهی و درک مفهوم فشار خون بالا، شعار امسال روز فشار خون " با اندازه گیری دقیق فشار خون و کنترل مطلوب آن ، زندگی با کیفیت و عمر طولانی تری داشته باشید" اعلام شده است.