۶ علامت پیر شدن زودرس و سریع

۶ علامت پیر شدن زودرس و سریع

هیچ کس نمی‌خواهد به سرعت پیر شود. بسیاری از افراد با دیدن اولین نشانه‌های چین و چروک و خاکستری شدن مو و درد مفاصل روند پیر شدن را احساس می‌کند. در نتیجه، احساس می‌کنند در حال از دست دادن جوانی و شادابی خود هستند. برای بسیاری از افراد این می‌تواند یک مشکل باشد. تجربه بسیار ناراحت کننده‌ای است. آنان ممکن است زمان و پول بیش‌تری را صرف خرید محصولات زیبایی و لوازم آرایشی برای جوان‌تر به نظر رسیدن خود کنند.

هم چنین، ممکن است سعی کنند عادات سبک زندگی خود را تغییر دهند تا سالم و دارای تناسب اندام بمانند. با این وجود، حقیقت غم‌انگیز آن است که راه بازگشتی وجود ندارد. ساعت سالمند شدن بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی است.

با این وجود، این بدان معنا نیست که ما باید بدون جنگ تسلیم روند پیر شدن شویم. ما می‌توانیم با مراقبت از بدن و ذهن خود همزمان با افزایش سن از کیفیت بالای زندگی برخوردار باشیم و از آن لذت ببریم. بنابراین، حتی اگر نمی‌توانیم روند پیری را متوقف کنیم مطمئنا می‌توانیم سرعت ان را کاهش دهیم. با این وجود، علائمی وجود دارند که نشان می‌دهند ممکن است سریع‌تر از آن چه باید پیر می‌شوید.

در ادامه به این علائم خواهیم پرداخت:

۱-درد و التهاب مزمن دارید

برای اکثر افراد درد و التهاب مزمن بخشی عادی از زندگی روزمره نیست. اگر متوجه شدید که دچار التهاب، احتباس آب (اِدِم)، خواب ضعیف و درد مزمن هستید احتمالا سریع‌تر از آن چه باید در حال پیر شدن هستید. برای کسانی که تشخیص پزشکی برای توضیح این علائم ندارند احتمالا مقصر غذا‌هایی هستند که برای تامین سوخت بدن خود انتخاب می‌کنید کاهش مصرف چربی‌های اشباع شده، کربوهیدرات‌های تصفیه شده، شکر اضافه شده و سایر غذا‌های التهاب‌زا می‌توانند این روند را تشدید کنند. در مقابل، انتخاب غذا‌های ضد التهاب‌زایی و تغذیه بدن با غذا‌های غنی از آنتی اکسیدان، غلات کامل و چربی‌های سالم می‌تواند روند پیری را کُند سازد.

 ۲- در حال از دست دادن توده عضلانی هستید

از دست دادن توده عضلانی می‌تواند نشان دهنده این باشد که شما سریعتر از آن چه باید پیر می‌شوید. توده عضلانی حدود ۳۰ سالگی شروع به کاهش می‌کند که با افزایش سن سرعت آن افزایش می‌یابد. دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد، از جمله کاهش تولید هورمون‌هایی مانند تستوسترون و هورمون رشد و کاهش تعداد سلول‌های عضلانی. این روند می‌تواند با تغذیه نامناسب، ورزش نکردن و مصرف برخی دارو‌ها تسریع شود.

با این وجود، برخی از راه‌های کاهش سرعت از دست دادن عضلات عبارتند از: ورزش منظم، مصرف پروتئین کافی و مکمل‌سازی با کراتین یا سایر مواد مغذی. بنابراین، اگر نگران از دست دادن توده عضلانی خود هستید همین امروز اقدام کنید تا بدن‌تان را جوان و قوی نگه دارید.

۳-پوست‌تان نازک‌تر و انعطاف پذیرتر می‌شود

یکی از بارزترین علائم پیری تغییر در ظاهر پوست است. با افزایش سن، پوست ما نازک‌تر و انعطاف پذیرتر شده که خود منجر به ایجاد چین و چروک، لکه‌های پیری و خشکی می‌شود. بخشی طبیعی از روند پیری می‌تواند توسط عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سیگار تسریع شود. علاوه بر این، انتخاب‌های سبک زندگی مانند رژیم غذایی نامناسب یا ورزش نکردن کافی می‌توانند پیری زودرس را تسریع کنند. اقداماتی، چون سیگار نکشیدن، پیروی از رژیم غذایی سالم و استفاده از کرم ضد آفتاب می‌توانند از پوست‌مان در برابر آسیب‌های بیش‌تر جلوگیری کنند. این موارد به شما کمک می‌کنند تا سال‌ها پوست خود را به بهترین شکل حفظ کنید.

۴-استخوان‌هایتان ضعیف‌تر می‌شوند

با افزایش سن، بدن ما تغییرات زیادی را تجربه می‌کند. یکی از قابل توجه‌ترین تغییرات نحوه تغییر استخوان‌های ما است. با گذشت زمان، استخوان‌های ما ضعیف‌تر و شکننده‌تر می‌شوند. این بخشی طبیعی از روند پیری است، اما می‌تواند نشان دهنده این موضوع باشد که ما سریع‌تر از آن چه باید پیر می‌شویم.

استخوان‌های ما دائما در حال شکستن و بازسازی خود هستند، اما با افزایش سن سرعت شکسته شدن آن از سرعت بازسازی‌شان بیش‌تر می‌شود. این امر می‌تواند منجر به کاهش تراکم استخوان و افزایش خطر شکستگی شود. عوامل متعددی می‌توانند در این روند نقش داشته باشند از جمله ورزش نکردن، رژیم غذایی نامناسب و برخی شرایط پزشکی.

۵-در حال تجربه ریزش مو هستید

زمانی که صحبت از ریزش مو به میان می‌آید دلایل مختلفی می‌توانند وجود داشته باشند. ریزش مو بخشی طبیعی از روند پیری است، زیرا فولیکول‌های مو به تدریج رشته‌های ظریف‌تر و ضعیف‌تری از مو را تولید می‌کنند. با این وجود، از دست دادن مقدار زیادی مو می‌تواند نشان دهنده این باشد که شما سریع‌تر از آن چه باید پیر می‌شوید. چندین دلیل ممکن تاثیرگذار در زمینه ریزش مو عبارتند ازعدم تعادل هورمونی، کمبود ویتامین و استرس. اگر نگران افزایش سرعت پیری هستید باید با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید.

۶-در خوابیدن مشکل دارید

هیچ راهی برای دور زدن وجود ندارد: با افزایش سن بدن ما تغییر می‌کند. ما همان سطح انرژی را که در جوانی داشتیم نداریم و شروع به مشاهده اثرات زمان به اشکال گوناگون می‌کنیم. چین و چروک و مو‌های خاکستری. با این وجود، آیا می‌دانستید که بی‌خوابی یکی از اولین نشانه‌های پیری است؟ درست است: اگر در خواب خود مشکل دارید می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که سریع‌تر از آن چه باید در حال پیر شدن هستید.

عوامل متعددی می‌توانند در بیخوابی نقش داشته باشند. با این وجود، با افزایش سن، بدن ما هورمون‌های کمتری تولید می‌کند هورمون‌هایی که به ما کمک می‌کنند تا راحت‌تر بخوابیم. علاوه بر این، بسیاری از دارو‌هایی که معمولا برای سالمندان تجویز می‌شوند می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند که باعث دشوارتر شدن به خواب رفتن یا خواب ماندن در طول شب می‌شوند.

افزایش سن خطر ابتلا به بیماری‌های پزشکی مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون را نیز افزایش می‌دهد که می‌توانند باعث مشکلات خواب شود. اگر مشکل خواب دارید، باید با پزشک خود صحبت کنید. درمان‌هایی وجود دارد که می‌تواند به شما در این باره کمک کند.