بیشتر نوزادان بوشهری شیر خشکی هستند!

بیشتر نوزادان بوشهری شیر خشکی هستند!

 دهم مرداد ماه روز جهانی شیر مادر است و در کشور یک هفته به عنوان هفته ترویج تغذیه با شیر مادر نام گذاری شده است.

طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، تغذیه انحصاری ۴۶ درصد از نوزادان بوشهری با شیر مادر است.

قاسم برجویی فرد معاون بهداشتی این دانشگاه افزود: ۵۴ درصد مادران بوشهری نیز از همان بدو تولد به صورت توام از شیر خشک استفاده می کنند و بعد از مدتی نیز درصد بالایی از آنان شیرمادر را رها کرده و تنها به مصرف شیر خشک اکتفا می‌کنند.

وی بیان کرد: همچنین ۷۴ درصد کودکان زیر۲ سال در استان بوشهر تنها از شیر مادر و ۳۲.۴ درصد نیز به صورت توام با شیر مادر و شیر خشک تغذیه می شوند که این تغذیه انحصاری با شیر مادر تلقی نمی شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در باره اهمیت تغذیه انحصاری با شیر مادر اظهار کرد: شیر مادر از ابتدا که با عنوان آغوز یا کلستروم شناخته می شود حاوی مواد پروتئینی و ایمنی زایی بالایی برای نوزاد برخوردار است و با وجود اینکه حجم آن در روزهای اول خیلی کم است اما از نظر تغذیه ای برای کودک کفایت می‌کند.

برجویی فرد ادامه داد: برداشت غلط مادران از شیر روز اول بویژه در زایمان‌های اول این است که چون شیر مادر خیلی کم است باید در کنارآن از شیرخشک استفاده شود این در حالی است که  شیر مادر طوری آفریده شده که تمام نیازهای تغذیه‌ای کودک برآورده می‌شود.

برجویی فرد اظهار کرد: با توجه به اینکه معده نوزاد یک روزه حجم کمی بین پنج تا هفت سی سی در هر نوبت جا دارد همین مقدار آغوز کافی است و به مرور که حجم معده افزایش می‌یابد نیاز واقعی کودک نیز افزایش می‌یابد این درحالی است که برداشت غلط خانواده‌ها این است که چون شیر مادر کم است و نوزاد سیر نمی‌شود باید از شیر خشک استفاده شود.