۱۹ مورد از مهم‌ترین دلایل خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن

۱۹ مورد از مهم‌ترین دلایل خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن

دلایل خاموش شدن ماشین چیست؟ این یکی از سؤالات پرتکراری است که معمولا افراد در مراجعه به تعمیرگاه‌های خودرو مطرح می‌کنند. رانندگان مختلف ممکن است در شرایط گوناگون از جمله در حرکت یا در زمان توقف در ترافیک سنگین مشاهده کنند که خودروشان خاموش می‌شود. در این مقاله قصد داریم انواع دلایل خاموش شدن ماشین را مورد بررسی قرار دهیم. تا انتها با ما همراه باشید.

دلایل خاموش شدن ماشین بعد از استارت

گاهی اوقات دقیقا بعد از استارت زدن، خودرو خاموش می‌شود. این مسئله خصوصا در روزهایی که عجله دارید و می‌خواهید خود را فورا به جایی برسانید، خیلی دردسرساز می‌شود. معمولا خودرو را نمی‌توان در این حالت حرکت داد و برای تعمیر باید تعمیرکار را نزد خودرو آورد. با این وجود مهم‌ترین دلیل خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن عبارت‌اند از:‌

۱. خالی شدن باک سوخت خودرو

اولین و شاید ساده‌ترین دلیل خاموش شدن خودرو، به اتمام رسیدن سوخت شما است. کارشناسان متخصص در این حوزه توصیه می‌کنند که همواره حدود یک سوم باک خودرو خود را پر نگه دارید. این کار باعث می‌شود که هیچ‌گاه به مشکل برخورد نکنید. البته این توصیه دلایل فنی نیز دارد. وقتی سوخت خودرو شما از حدی کمتر می‌شود، عمدتا پمپ سوخت و موتور تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد. تداوم این مشکل در طولانی مدت آسیب‌های جدی را برای این قطعات به همراه خواهد داشت.

اگر چنانچه نمایشگر میزان سوخت خودرو شما به درستی عمل نمی‌کند، حتما برای برطرف کردن این ایراد اقدام کنید تا مشکلی در حین رانندگی برای شما ایجاد نشود.

۲. معیوب شدن سنسور فشار هوا خودرو

یکی دیگر از دلایل خاموش شدن ماشین به صورت ناگهانی مربوط به اختلال در عملکرد سنسورها است. سنسورها در واقع نقش پیام‌رسان را در خودرو ایفا می‌کنند. در واقع کامپیوتر خودرو، اطلاعات مورد نیاز برای صدور دستورهای خاص را از طریق سنسورها دریافت می‌کند. برخی از این سنسورها برای آپشن‌های خودرو تعبیه می‌شوند؛ اما برخی دیگر رابطه مستقیم به پیشرانه خودرو دارند. در نتیجه کوچک‌ترین اختلالی در عملکرد آن‌ها ممکن است باعث خاموش شدن ناگهانی ماشین شود.

در زمان استارت زدن اگر سنور فشار هوا در خودرو به درستی عمل نکند، موتور در تنظیم و تشخصی میزان هوای ورودی به مشکل برخورد می‌کند. در نتیجه اختلاط سوخت و هوا به درستی صورت نمی‌گیرد. این معضل باعث خاموش شدن خودرو بعد از استارت زدن می‌شود.

۳. اختلال در عملکرد مبدل گشتاور

مبدل گشتاور قطعه‌ای حساس در خودروهای اتوماتیک است که در واقع نقش کلاچ دستی را ایفا می‌کند. اگر این مبدل به هر دلیلی از جمله شکستن به درستی عمل نکند، انتقال قدرت در خودرو مختل می‌شود و در نتیجه بعد از استارت زدن عملا خودو خاموش می‌شود. البته این مشکل در زمان حرکت خودرو با سرعت پایین نیز باعث خاموش شدن آن می‌شود.

۴. آسیب رسیدن به پمپ سوخت

یکی دیگر از دلایل خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن، خرابی پمپ سوخت است. برای انتقال سوخت از باک به سمت موتور از پمپ سوخت استفاده می‌شود. اختلال در عملکرد این پمپ باعث می‌شود که انتقال سوخت به موتور متوقف شود و عملا بعد از استارت زدن خودرو حرکت نمی‌کند.

۵. خرابی باتری خودرو

در صورتی که باتری خودرو دچار خرابی شده باشد، عملا بعد از استارت زدن ماشین بلافاصله خاموش می‌شود.

۶. مشکل در سیم‌کشی خودرو

اگر سیم‌کشی خودرو دچار اتصالی شود یا به مرور زمان در اثر عوامل گوناگون فرسوده شود، توان باتری به شدت تحلیل می‌رود و در عمل بعد از استارت زدن ماشین خاموش می‌شود.

۷. فعال شدن سوییچ اینرسی

این کلید که در عرف رایج به عنوان کلید قطع‌کن بنزین شناخته می‌شود، وظیفه دارد در اثر ضربه‌های شدید ناشی از تصادف‌ها جریان سوخت در خودرو را به سمت موتور قطع کند. اگر به هر دلیلی اختلال در این سوییچ باعث فعال شدن آن شود، سوخت به موتور نمی‌رسد و عملا ماشین بعد از استارت زدن خاموش می‌شود.

۸. مشکل در سیسم برق خودرو از جمله دلایل خاموش شدن ماشین

برای عملکرد صحیح بخش‌های مختلفی خودرو نیاز به جریان الکتریسیته با توان و ولتاژ مشخصی وجود دارد. عمده برق مورد نیاز ماشین‌ها از طریق دو قطعه به نام‌های دینام و آلترناتور تأمین می‌گردد. چنانچه این دو تجهیز دچار مشکل شوند، تأمین برق خودرو با مشکل روبه‌رو می‌شود که در نهایت ممکن است منجر به خاموش شدن ماشین شود.

دلایل خاموش شدن ماشین حین گاز دادن

گاهی اوقات رانندگان در مراجعه به تعمیرگاه این طور بیان می‌کنند که به محض آنکه پای خود را روی پدال گاز فشار می‌دهند، خودرو خاموش می‌شود. دلایل خاموش شدن ماشین در حین گاز دادن عبارت‌اند از:

۱. ایجاد مشکل در سنسور دریچه گاز

به محض فشار دادن پدال گاز، اتصال بین آن و موتور از طریق سنسور دریچه گاز صورت می‌گیرد. اگر این سنسور به هر دلیلی خراب شود، در عمل بعد از فشار دادن پدال گاز، ماشین خاموش می‌شود.

۲. بروز مشکل قطع شدن منفی دریچه گاز

یکی دیگر از دلایل خاموش شدن ماشین بعد از گاز دادن، در اثر مشکل قطعی در بخش منفی دریچه گاز است. برای پیدا کردن راه‌حل مناسب برای این مشکل باید حتما مسیر دریچه گاز خودرو را تا ECU کنترل کنید.

دلایل خاموش شدن ماشین در دور آرام

گاهی اوقات رانندگان این‌طور اظهار می‌کنند که وقتی خودرو در سرعت بالا قرار دارد، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود؛ اما به محض اینکه مجبور می‌شوند از سرعت خودرو کم کنند و در دور موتور آرام به مسیر ادامه دهند، ماشین خاموش می‌شود. دلایل خاموش شدن ماشین در دور آرام به دو دسته تقسیم می‌شود:

    خرابی پمپ سوخت خودرو

    خراب شدن مبدل گشتاور در خودروهای اتوماتیک

دلایل خاموش شدن خودرو در حین حرکت

دلایل خاموش شدن ماشین در حین حرکت در جاده جای بحث و بررسی دارد. گاهی اوقات ممکن است در شرایطی که خودرو در حال حرکت در مسیر است به صورت ناگهانی خاموش شود. سه عامل اصلی باعث بروز این مشکل می‌شود:

۱. سوختن پمپ بنزین ماشین

گاهی اوقات در حین حرکت در اثر فشار زیادی که به پمپ بنزین وارد می‌شود، این قطعه می‌سوزد. در نتیجه این مسئله سوخت‌رسانی به موتور را متوقف می‌کند که در نهایت منجر به خاموش شدن ماشین می‌شود.

۲. اختلال در جعبه فیوز خودرو

بروز اتصالی در جعبه فیوز ماشین از جمله مشکلات جدی است که امکان دارد در حین حرکت باعث خاموش شدن ماشین شود. این اتصالی موجب می‌شود که انتقال برق در خودرو به سیستم احتراق مختلف شود. در نتیجه خودرو در حین حرکت به طور ناگهانی متوقف می‌شود.

۳. آسیب رسیدن رله دوبل

وظیفه رله در هر سیستم برق‌رسانی و همچنین حفاظت از تجهیزات است. در خودروها نیز وظیفه برق‌رسانی به پمپ بنزین، کوپل دوبل، انژکتورها، المنت و ECU بر عهده رله دوبل است. خرابی این قطعه برق‌رسانی به بخش‌های مختلف خودرو را با مشکل مواجه می‌کند که در نتیجه منجر به خاموش خودرو در حین حرکت می‌شود.

سایر دلایل خاموش شدن ماشین

علاوه بر مواردی که تا اینجا اشاره کردیم، دلایل خاموش شدن ماشین شامل چند مورد دیگر نیز می‌شود که جا دارد در این قسمت به طور جداگانه به آن‌ها اشاره کنیم:

    تمام شدن روغن موتور خودرو یا کاهش چشمگیر کیفیت آن

    خراب شدن دیسک و صفحه

    خرابی کمپرس سیلندر عامل خاموش شدن خودرو در سربالایی

    پاره شدن تسمه دینام

    خرابی کانتکتور پمپ بنزین خودرو

    خرابی استپر خودرو

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی انواع دلایل خاموش شدن ماشین پرداختیم. واقعیت این است که هرکدام از این موارد که در مقاله مرور کردیم، می‌تواند در خاموش شدن ناگهانی خودرو در شرایط مختلف اثرگذار باشد. آگاهی از این موارد برای راننده به خصوص در شرایطی که خودرو در حال حرکت است، اهمیت زیادی دارد. در این گونه موارد باید با حفظ آرامش سعی کنید تا در اولین جای ممکن خودرو را متوقف کنید و برای رفع مشکل با امداد خودرو تماس بگیرید.