۱/۵ میلیارد کودک در جهان فاقد هرگونه حمایت اجتماعی هستند

۱/۵ میلیارد کودک در جهان فاقد هرگونه حمایت اجتماعی هستند

هر ساله در تاریخ ۱۲ ژوئن "روز جهانی مبارزه با کار کودکان" گرامی داشته می شود.

هم اکنون در دنیا بیش از ۱۵۰ میلیون کودک و نوجوان در مناطقی کار می کنند که برای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی یا آموزشی آنها مضر است.

در حالی که تعداد کودکانی که به کار مشغول هستند در سراسر جهان کاهش یافته اما پیشرفت در این زمینه به دلیل همه‌گیری کووید۱۹ کند بوده و حتی در برخی نقاط متوقف شده است.

گزارش سال ۲۰۱۷ سازمان بین المللی کار (ILO) تخمین زده است که در هند ۲۰ درصد از کودکان و نوجوانان ۱۵ تا ۱۷ سال در صنایع و مشاغل خطرناک و بیش از ۱۲ میلیون کودک نیز قبل از سن ۱۷ سالگی به کار مشغول بودند.

روز جهانی مبارزه با کار کودکان روزی است که برای افزایش آگاهی و فعالیت در زمینهٔ جلوگیری از کار کودکان، از سوی سازمان بین‌المللی کار (ILO) پیشنهاد شده‌ است. این پیشنهاد نخستین بار در سال ۲۰۰۲ میلادی و پس از تصویب کنوانسیون شماره ۱۳۸ ILO دربارهٔ حداقل سن برای استخدام و کنوانسیون شماره ۱۸۲ ILO دربارهٔ بدترین شکل‌های کار کودکان صورت گرفت.

شعار امسال (۲۰۲۲) برای این روز جهانی "حمایت اجتماعی جهانی برای پایان دادن به کار کودکان" تعیین شده است. دستیابی به این شعار، نیازمند سرمایه گذاری در شبکه های ایمنی اجتماعی و برنامه هایی برای محافظت از کودکان در برابر اجبار به کار کردن است.

به گزارش cnbctv18، با توجه به اینکه ۱.۵ میلیارد یا تقریباً یک سوم از کودکان فاقد هرگونه حمایت اجتماعی هستند، یک رویکرد جامع برای افزایش سرمایه گذاری در این زمینه در سراسر جهان مورد نیاز است.