۱۱۳ میلیون دلار درخواست سرمایه‌گذاری خارجی جدید در فارس ثبت شد

۱۱۳ میلیون دلار درخواست سرمایه‌گذاری خارجی جدید در فارس ثبت شد
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس اعلام کرد: در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۱، درخواست برای سرمایه گذاری خارجی در مجموع به ارزش ۱۱۳ میلیون دلار در این استان ثبت شد که باید این سرمایه‌گذاران را در دستگاه‌های اجرایی در سطح ملی و استانی حمایت کنیم.

محسن ربانی‌زاده افزود: در استانداری فارس، سعی کرده‌ایم با رویکرد خاص و ویژه‌ای به سرمایه‌گذاری خارجی نگاه کنیم و به دستگاه‌های اجرایی در این زمینه کمک کنیم، اما باید بپذیریم که طبق قانون حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی و مصوبات موجود، مشوق‌هایی که برای سرمایه گذار خارجی در ایران در نظر گرفته شده کافی نیست و برخی کشورها،‌ مشوق‌های بسیار بیشتر و جذاب‌تری به سرمایه‌گذاران خارجی ارائه می‌کنند.

عارضه‌یابی صادرات استان فارس

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به بررسی‌ها درباره روند صادرات استان گفت: عمده صادرات استان در گذشته در بخش کشاورزی انجام می‌شد اما با عارضه‌یابی که صورت گرفت متوجه شدیم که با این کار، آب را در قالب آب مجازی صادر می‌کنیم.

وی گفت: بر اساس برخی گزارش‌ها، برای تولید یک کیلوگرم هندوانه ۷۰۰لیتر آب نیاز است. لذا تصمیم گرفتیم به صورت هدفمند محصولاتی را که آب‌بری کمتر و ارزش صادراتی بیشتری دارند را مشخص کنیم.

ربانی‌زاده عنوان داشت: بدین‌ترتیب در حوزه صادرات بیشتر سمت صادرات خدمات فنی و مهندسی، خدمات پزشکی و صادرات آلومینیوم رفتیم، هرچند باید گام‌های بلندتری در این زمینه برداشته شود

وی با اعتقاد به اینکه صادرات نیاز به مدیریت دارد، گفت: صادرات می‌تواند ارزآوری خوبی به دنبال داشته باشد اما صادراتی که هدفمند نباشد و به دنبال ارزش‌افزوده برای استان و کشور نباشد مورد قبول ما نیست.

ربانی زاده با اشاره به اینکه برای سال ۱۴۰۱ ، ایجاد یک هزار هکتار کشت گلخانه‌ای پیش‌بینی شده است، گفت: برای سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ هم برنامه‌ریزی شده تا هر سال هزار هکتار را محقق کنیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس خاطرنشان کرد:  توسعه‌یافتگی باید متعادل و متوازن باشد اگر توسعه‌یافتگی تک‌بُعدی باشد فقط رُشد تک جانبه‌ای خواهیم داشت که باعث می‌شود جامعه از تعادل خارج شود.