یک ویروس جدید از چین ظهور کرد

پای حیوانات در میان است

یک ویروس جدید از چین ظهور کرد

محققان ویروس جدیدی را در شرق چین ردیابی و شناسایی کرده‌اند که از «حیوان به انسان» منتقل شده و تاکنون ده‌ها تن را آلوده کرده است. تب، خستگی و سرفه از علائم رایج در میان مبتلایان این ویروس اعلام شده است.

گزارش‌ها حاکی است که ویروس جدید «لانگیا» از گونه «هنیپاویروس» در استان‌های «شاندونگ» و «هنان» در شرق چین و عمدتا در میان کشاورزانی که با حیوانات از نزدیک تماس دارند شایع شده است.

تاکنون ۳۵ مورد ابتلا به این ویروس در اواخر ۲۰۱۸ تا آغاز ۲۰۲۱ شناسایی شده است.

هنوز شواهدی در دست نیست که نشان دهد این ویروس می‌تواند از انسانی به انسان دیگر منتقل شود. همچنین هیچ گزارش مرگی در میان مبتلایان این ویروس ثبت نشده است. با این حال، شواهدی از آسیب‌دیدگی کبد و کلیه بر اثر ابتلا به ویروس لانگیا گزارش شده است.

گزارش این کشف تازه توسط گروهی از دانشمندان اهل چین، سنگاپور و استرالیا در هفته‌نامه پزشکی‌ «نیو انگلند جورنال» منتشر شده است.

کارشناسان می‌گویند که منشاء این ویروس «احتمالا» از حیوان است اما فهم بهتر این عامل بیماری‌زا همچنان نیازمند مطالعات بیشتر است.

پیشتر نیز نخستین موارد شیوع ویروس کووید-۱۹ در اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین شناسایی شده بود؛ گونه‌ای از ویروس کرونا که به دلیل گسترش سریع منجر به اعلام وضعیت اضطراری از سوی سازمان بهداشت جهانی در سراسر دنیا شد و اعمال محدودیت‌های اجباری و قرنطینه را در بسیاری از کشورها در پی داشت.