گفت و گوی دوجانبه وزیر امور خارجه کشور با همتای عراقی خود

گفت و گوی دوجانبه وزیر امور خارجه کشور با همتای عراقی خود

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه‌ کشورمان در جریان کنفرانس خبری مشترک با فواد حسین وزیر امور خارجه‌ عراق گفت: موضوعات متنوعی را با هم گفتگو کردیم و قبل از هر چیزی راجع به موضوعات دوجانبه گفتگو کردیم.

وی افزود: از جمله موضوعاتی که در مباحث دوجانبه گفتگوهای امروز مورد توجه دو هیئت ایرانی و عراقی قرار گرفت تاکید بر اهمیت لغو روادید زمینی بین دو کشور بود و امیدوار هستیم که در آینده نزدیک با توجه به فاصله گرفتن دو کشور از بحران کرونا، قادر باشیم رفت و آمدهای اتباع دو کشور را از طریق مرزهای زمینی گسترش دهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: صنعت توریسم بین دو کشور می‌تواند نقش بسیار مهمی در توسعه هر چه بیشتر مناسبات ایفا کند.

امیرعبداللهیان گفت: امیدواریم که طرف عراقی با جدیت این موضوع را پیگیری کنند که در آینده اتباع دو کشور بتوانند با خودروهای شخصی و با خانواده‌های خود به یکایک استان‌های دو کشور سفر زیارتی و سیاحتی داشته باشند.

وی افزود: روابط عمیق راهبردی و ممتاز دو کشور در شرایطی قرار دارد که ما در ماه‌های آینده می‌توانیم روابط را در عرصه های متنوعی گسترش دهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: در ۷ ماه گذشته دولت مردمی آقای رئیسی حجم تبادلات تجاری و همکاری‌های دو کشور چهار و نیم برابر مدت مشابه گذشته افزایش پیدا کرده است. 

وی تصریح کرد: ما در گفتگوهای امروز بر نقش مهم منطقه‌ای عراق تاکید کردیم. 

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: از نقش دولت عراق و برادرانمان در عراق برای ایجاد تفاهم منطقه‌ای تشکر و بر اهمیت گفتگوهای منطقه‌ای با حضور اهل منطقه تاکید کردیم و از تلاش‌های سازنده دولت عراق، نخست وزیر و وزیر امور خارجه عراق برای از سرگیری گفتگوهای ایرانی سعودی قدردانی کردیم. 

وی تصریح کرد: امیدوارم منطقه ما شاهد ثبات، امنیت، پیشرفت و رفاه هرچه بیشتر باشد. در گفتگوهای امروز در مورد تحولات در یمن، استقلال و برقراری آتش‌بس موقت در این کشور تاکید و بر اهمیت لغو محاصره انسانی و گفتگوهای یمنی اتفاق نظر داشتیم.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: ما معتقدیم در سایه پایدار ماندن آتش‌بس، لغو کامل محاصره انسانی و گفتگوها با همه طرف‌های یمنی بدون هرگونه مداخله خارجی، مردم یمن بتوانند نسبت به آینده سرنوشت خود را به بهترین شکل را اتخاذ کند. 

امیرعبداللهیان تصریح کرد: در سوریه نیز از اینکه بخشی از خاک این کشور در اشغال پایگاه‌های نظامی بدون هماهنگی با دولت مرکزی این کشور قرار دارد، مخالفت خودمان را اعلام می‌کنیم و معتقدیم این مردم سوریه هستند که باید در سایه استقلال حاکمیت و تمامیت ارضی نسبت به آینده کشور خودشان تصمیم بگیرند. 

وی تصریح کرد: آخرین بحث نیز در خصوص افغانستان بود که مورد توجه دو هیئت عراقی و ایرانی قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما از تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان حمایت می‌کنیم.

امیرعبداللهیان تأکید کرد: اتفاق ناگواری دو روز پیش در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و سرکنسولگری کشورمان در هرات رخ داد که دولت مرکزی افغانستان با اعزام والی هرات به سرکنسولگری کشورمان، مراتب ناخرسندی و محکومیت این اقدام را به صراحت اعلام کرد. 

وی ادامه داد: امروز نیز جمع بزرگی از مردم و گروه‌های سیاسی افغانستان با حضور در مقابل نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران با اهدای گل به کارکنان ما و تقدیم گل به ساختمان‌های دیپلماتیک و اماکن دیپلماتیک ایران در افغانستان، تلاش کردند که نشان دهند دشمنان مشترک دو ملت ایران و افغانستان قادر نخواهد بود که با توطئه‌افکنی باعث بروز مشکلات و ناامنی در مسائل مشترک و در روابط دو کشور شوند.

امیرعبداللهیان گفت: ما همچنان شناسایی هیئت حاکمه‌ موقت افغانستان را منوط به تشکیل دولت فراگیر در این کشور می‌دانیم. 

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره انتشار اخباری مبنی بر آزادسازی منابع ارزی کشورمان نزد یکی از بانک‌های خارجی گفت: توافقی در خصوص آزادسازی مطالبات ما در نزد یکی از بانک خارجی به وجود آمده که روز گذشته هیئتی از یکی از کشورها برای پیگیری مراحل اجرایی آن در تهران بود و مذاکراتی را با مقامات بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و وزارت امور خارجه به عمل آوردند، ما در خصوص زمان و چگونگی آزادسازی این مبالغ توافقی را به عمل آوردیم.