گروه های حساس امروز در خانه بمانند هوای شیراز خوب نیست

گروه های حساس امروز در خانه بمانند هوای شیراز خوب نیست

معاون نظارت و پایش محیط زیست فارس اعلام کرد که امروز، سه‌شنبه ۲۱ دی، کیفیت هوای شیراز برای تردد گروه‌های حساس مناسب نیست.

قاسم نهاوندی  بیان کرد: شاخص کیفیت هوای کلان شهر شیراز در ۲۴ ساعت گذشته عدد ۱۱۳(وضعیت شاخص: ناسالم برای گروه‌های حساس) و در ساعت ۸ صبح امروز سه‌شنبه ۲۱ دی عدد ۱۱۱( وضعیت شاخص: ناسالم برای گروه‌های حساس) است.

وی افزود: شاخص کیفیت هوا یا AQI، کیفیت هوا را در شش دسته قرار می‌دهد که هر دسته را به سطوح مختلف سلامت انسان مربوط می‌کند؛ در شاخص هوای پاک، میزان AQI بین ۰ و ۵۰ و کیفیت هوا رضایت بخش و شرایط کیفی هوا بی خطر یا کم خطر است.

نهاوندی خاطرنشان کرد: در شاخص قابل قبول نیز میزان AQI بین ۵۱ تا ۱۰۰و کیفیت هوا قابل قبول است اگرچه بعضی از آلاینده‌ها امکان دارد برای تعداد بسیار کمی از افراد با ملاحظات بهداشتی خاص همراه باشد. به عنوان مثال؛ کسانی که نسبت به ازن حساسیت ویژه‌ای دارند، در چنین شرایطی شاید علائم تنفسی از خود بروز دهند.
 
معاون نظارت و پایش محیط زیست فارس به شاخص ناسالم برای گروه‌های حساس هم اشاره و با بیان اینکه میزان AQI در این حالت بین ۱۰۱ و ۱۵۰ است، گفت: بعضی از افراد گروه‌های حساس ممکن است اثرات بهداشتی خاصی را تجربه کنند. برای مثال مردمی که دارای بیماری ریه هستند نسبت به عموم مردم خطرات بیشتری را از مواجهه با ازن متحمل می‌شوند اما مردمی که بیماری ریوی یا قلبی دارند خطر بیشتری را از مواجهه با ذرات معلق متحمل می‌شوند. اما وقتی آلودگی هوا در این سطح قرار دارد عموم مردم تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند.

نهاوندی اضافه کرد در شاخص هوای ناسالم نیز هر فردی ممکن است اثرات بهداشتی AQI بالا را زمانی که مقدار آن بین ۱۵۱ و ۲۰۰ است، تجربه کند. اعضای گروههای حساس بیش از سایرین اثرات جدی را بر سلامت خود تجربه می‌کنند.

وی ادامه داد: در شاخص خیلی ناسالم نیز AQI بین ۲۰۱ تا ۳۰۰ قرار دارد و هشداری برای سلامتی بحساب می‌آید و بدین معنی است که هر کسی ممکن است اثرات جدی تری را بر سلامت خود تجربه کند.

نهاوندی به شاخص هوای خطرناک هم اشاره و با بیان اینکه AQI در این وضعیت از ۳۰۰ بالاتر و اخطاری جدی برای سلامت انسان و اعلام وضع اضطراری است، گفت: در این وضعیت احتمالا تمام افراد جامعه تحت تاثیر قرار می‌گیرند.