نگه داری کهن‌ترین نسخه دیوان حافظ در کتابخانه رضوی

نگه داری کهن‌ترین نسخه دیوان حافظ در کتابخانه رضوی

قدیمی‌ترین نسخه خطی دیوان حافظ که در مرکز نسخ خطی آستان قدس نگهداری می‌شود، قدمتی بالغ بر ۵۸۵ سال دارد.

این نسخه با بسم الله الرحمن الرحیم و ابیات «الا یا ایها الساقی ادر کأسا و ناولها؛ که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها» آغاز شده و با بیت «ای که بر ما بگذری دامن کشان ؛ حافظ الحمدی همی خواهد بخوان» پایان پذیرفته است.

کاربرد ک به جای گ، ج به جای چ، ب به جای پ، حرف اضافه به متصل به واژه بعد، سه نقطه زیر حرف س گذاشته، دونقطه زیر حرف ی، برخی از ویژگی‌های رسم‌الخط این دیوان است.همچنین در این دیوان فاصله میان دو غزل کتیبه زرین با عبارت «و له ایضا» درج شده است.

در مرکز نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی حدود 8هزارو200 نسخه خطی در موضوع ادبیات از شاعران و نویسندگان زبان و ادب فارسی به زبان‌های فارسی و عربی وجود دارد که از این میان تعداد 166 نسخه خطی از دیوان حافظ است.

کتابخانه آستان قدس رضوی به عنوان یکی از بزرگترین کتابخانه‌های جهان اسلام دارای کتب خطی بسیار ارزشمندی به لحاظ قدمت، موضوع، خط و آرایه‌های هنری در موضوعات اخبار، ادعیه، ادبیات، تفسیر، تجوید، حکمت، کلام، تاریخ، جغرافیا، منطق، فقه، لغت، صرف و نحو و اخلاق است.

برخی از این کتاب‌ها به خاطر قدمت و نفاست زیادی که داشته‌اند بارها مورد استفاده پژوهشگران و محققان قرار گرفته و به صورت نسخه‌برگردان، یا تصحیح و تحقیق انتشار یافته و در اختیار علاقه‌مندان میراث مکتوب شیعه قرار گرفته‌است.