کلیات بودجه تا سه‌شنبه بررسی می‌شود

هیچ نرخ ارزی محاسبه نمی‌شود

کلیات بودجه تا سه‌شنبه بررسی می‌شود

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با بیان اینکه هیچ نرخ ارزی در بودجه محاسبه نمی‌شود، گفت: تا جلسه روز سه شنبه این هفته نتیجه رای گیری کلیات لایحه بودجه مشخص می‌شود.

رحیم زارع درباره بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: در جلسه امروز عملکرد بودجه ۱۴۰۱ بررسی شد و بعد از آن با بودجه سال ۱۴۰۲ مقایسه انجام شد و چارچوب‌های کلی و اثرات کلان اقتصادی بودجه مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه افزود: در این جلسه نمایندگان سوالات جدی درباره منابع بودجه، واگذاری دارایی‌های مالی و سرمایه‌ای، مصارف بودجه و همچنین تبصره ۱۴ (هدفمندی یارانه‌ها) داشتند. برخی از جزئیات توضیح داده شد و به محض اینکه در کمیسیون تلفیق در این مورد مصوباتی داشته باشیم اطلاع رسانی خواهیم کرد.

زارع با اشاره به حضور مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در این جلسه گفت: آسیب‌هایی پیش بینی شده در لایحه بودجه توسط نمایندگان با محوریت سازمان برنامه بودجه پاسخ داده شد.

 نماینده آباده، بوانات، خرم‌بید و سرچهان با بیان اینکه در جلسه صبح و عصر فردا(یکشنبه) روی منابع بحث و بررسی کلی و جزئی داریم، گفت: تا جلسه روز سه شنبه این هفته نتیجه رای گیری کلیات لایحه بودجه مشخص می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ درباره مهمترین سوالات نمایندگان درباره لایحه بودجه، گفت: مهمترین سوالات نمایندگان در مورد منابع تبصره ۱۴ (هدفمندی یارانه‌ها) بود. عملکرد امسال نزدیک ۴۷۰ تا ۴۸۰ هزار میلیارد تومان بود و برای مبلغ پیش بینی شده ۶۳۶ هزارمیلیارد تومان برای امسال سوال این بود که چرا این مبلغ افزایش داشته است.

زارع افزود: درباره فروش نفت و یا خود قیمت نفت واگذاری دارایی‌های مالی مانند اسناد خزانه میان عملکرد واقعی ۱۴۰۱ با پیش‌بینی سال آینده مقایسه انجام می‌دهیم.

هیچ نرخ ارزی در بودجه محاسبه نمی‌شود

وی همچنین تصریح کرد: برای نرخ ارز که در رسانه‌ها آمده است که ۲۳ هزار تومان است هیچ نرخ ارزی در بودجه محاسبه نمی‌شود فقط مبنای تعرفه ورودی کالاها مورد نیاز مردم است و مبنای محاسبه برای تبدیل به ریال برای خود دولت است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق در مورد روند بررسی لایحه بودجه گفت:در روزهای یکشنبه دوشنبه و سه شنبه سوالات نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی بررسی می‌شود و سازمان برنامه و بودجه باید نمایندگان را به نوعی اقناع کند.

وی افزود: طبق برنامه زمان‌بندی، روز سه شنبه کلیات بودجه به رای گذاشته می‌شود تا در صحن بررسی شود اما پیش‌بینی این است که شاید به روز چهارشنبه موکول شود چون نمایندگان در این زمینه سوالات جدی دارند.

زارع خاطرنشان کرد: با توجه به روند تقدیم بودجه به مجلس، کمیسیون تلفیق همانند صحن در برخی از روزها هم سه شیفت دارد تا بودجه به شکل سه دوازدهم تصویب نشود و بتوانیم تا پایان سال جاری کل بودجه سالانه کشور را بررسی، تصویب و تقدیم دولت کنیم.