کشیدن سیگار در کابین خلبان عامل سقوط هواپیما و مرگ ۶۶ نفر!

کشیدن سیگار در کابین خلبان  عامل سقوط هواپیما و مرگ ۶۶  نفر!

 یک هواپیمای متعلق به شرکت هواپیمایی "ایجیپت‌ایر" با ۶۶ سرنشین در  ۱۹ مه سال ۲۰۱۶ از صفحه رادار ناپدید شد. پرواز شماره "ام‌اس ۸۰۴" از مبدأ پاریس به مقصد قاهره در شرایطی مرموز در نزدیکی جزیره کرت در دریای مدیترانه سقوط کرد.

مقامات مصری در ابتدا تصور می‌کردند که این یک حمله تروریستی بوده است. با این حال، یک گزارش تحقیقاتی بعد از گذشت سال‌ها به این نتیجه رسیده است که آتش سیگار در کابین خلبان علت این حادثه بوده است.

"دفتر تحقیقات و بررسی امنیت ترابری غیرنظامی فرانسه" به این نتیجه رسیده است که خلبان باید در هواپیما سیگار کشیده باشد.

گفته می‌شود آتش سیگار او باعث آتش‌سوزی در کابین خلبان شده که منجر به سقوط هواپیما و جان باختن ۵۶ مسافر و ۱۰ خدمه آن شده است. ۱۵ نفر از سرنشینان هواپیما شهروندان فرانسه بوده‌اند. مصر و فرانسه در مورد این سانحه هوایی تحقیق کردند.

مصر ابتدا فرض را بر این گذاشت بود که انفجاری در هواپیما اتفاق افتاده است و از آثار مواد منفجره بر روی اجساد قربانیان صحبت کرده بود.

اما کارشناسان فرانسوی در سال ۲۰۱۸ این نظریه را رد کردند. آنها اطلاعاتی که توسط جعبه سیاه هواپیما ثبت شده بود را تجزیه و تحلیل کردند. حتی در آن زمان هم مشخص بود که باید در کابین خلبان آتش‌سوزی شده باشد اما دلیل آن تاکنون نامشخص بود.

حال گفته می‌شود که تلفیقی از آتش سیگار و نشت اکسیژن باعث حریق در کابین خلبان شده است. 

گزارش جدید دفتر تحقیقات و بررسی امنیت ترابری غیرنظامی فرانسه نشان می‌دهد که اکسیژن از ماسک اکسیژن یکی از خلبانان نشت کرده است. صدای خش خش گاز کمی قبل از سقوط روی دستگاه ضبط صدا در کابین خلبان نیز شنیده شده است.

رسانه‌های غربی می‌نویسند که در آن زمان خلبانان ایجیپت‌ایر مجاز به کشیدن سیگار در طول پرواز بودند. اما اکنون این کار ممنوع است.

مقامات مصری هنوز نتیجه تحقیقات خود را منتشر نکرده‌اند.از آنجایی که سقوط این هواپیما در دادگاه فرانسوی در حال رسیدگی است، قاضی گزارش کارشناسانه جدیدی را درخواست کرده است.