کرونا گردشگری را ضربه فنی کرد

کرونا گردشگری را ضربه فنی کرد

رئیس هیات مدیره انجمن‌های مسافرتی فارس گفت: کرونا گردشگری را ضربه فنی کرد و بخشی از دفاتر آسیب دیدند و این درحالی بود که در دنیا از گردشگری حمایت کردند، اما در ایران حمایت لازم انجام نشد.

محمود فخری اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که بیماری کرونا برای دفاتر خدمات مسافرتی در طی ۲ سال اخیر ایجاد کرده، گفت: امسال دفاتر می‌توانند شرایط بهتری را تجربه کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن‌های مسافرتی استان فارس بیان کرد: در طی ۲ سال اخیر و نزدیک ایام نوروز، تور‌های دفاتر خدمات مسافرتی در شرایط کرونا خدمات نداشته اند، از یکطرف جلوی فعالیت دفاتر گرفته می‌شد، اما از آن طرف همه مراکز و مکان‌ها باز بود و مسافرین به جا‌های مختلف سفر می‌کردند.

به گفته او، چنین شرایطی بیشتر خطر آفرین بود و اگر دفاتر مسافران پوشش می‌دادند ضمن رعایت تمام مسائل بهداشتی، مردم و مسافرین نیز کمتر آسیب می‌دیدند.

این فعال عرصه گردشگری می‌گوید: با این رویکرد‌های اشتباه در طی ۲ سال گذشته دفاتر به ورشکستگی رسیدند، اما امسال با توجه به واکسیناسیون عمومی، شرایطی ایجاد شده که دفاتر می‌توانند با وضعیت بهتری فعالیت خود را دنبال کنند.

فخری افزود: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی یکی از اولویت‌های دفاتر برای اجرای تور‌های مسافرتی است.

او همچنین، به تور‌هایی که از شیراز به خارج از کشور انجام می‌شود اشاره کرد و بیان کرد: در مسیر شیراز- دبی هفته‌ای ۷ پرواز، شیراز- تفلیس ۱ پرواز و شیراز- آنتالیا هفته‌ای ۲ پرواز برقرار است.

فخری گفت: در مسیر شیراز- مشهد هفته‌ای ۱۵ پرواز و شیراز- کیش نیز هفته‌ای ۲۰ پرواز پیش بینی شده است ضمن اینکه تلاش می‌شود پرواز شیراز- نجف نیز هفته‌ای ۲ بار انجام شود که البته سفر نجف بخشی با تور و بخشی آزاد است.

او همچنین در مورد شرایط واکسیناسیون مسافران نیز افزود: در ایران مسافرانی که از خارج وارد می‌شوند بایستی ۳ دوز واکسن را زده باشند در حالی که برای کشور‌های دیگر دو دوز است و این مانع ورود گردشگر می‌شود لذا امیدواریم وزارت بهداشت از این بخشنامه صرف نظر کند تا تور‌ها با کنسلی مواجه نشود.

فخری اظهار داشت: پرواز‌های فعلی جوابگوی مسافران خواهد بود و با توجه به وضعیت دلار به عنوان نمونه قیمت بلیت نجف زیر ۸ میلیون و انتالیا زیر ۱۴میلیون نیست، لذا با توجه به این قیمت‌های بالا پیش بینی می‌شود همین پرواز‌ها جوابگو مسافران است و نیاز به افزایش نیست.

فخری به وضعیت گردشگری داخلی و آسیب‌های ناشی از کرونا نیز اشاره کرد و گفت: کرونا گردشگری را ضربه فنی کرد و خیلی از شرکت‌های قدر در دنیا ورشکسته شدند. در شیراز هم وضعیت گردشگری همین گونه بود و بخشی از دفاتر آسیب دیدند و این درحالی بود که در دنیا از گردشگری حمایت کردند، اما در ایران حمایت لازم انجام نشد.

او افزود: متاسفانه بخشنامه‌هایی که در حمایت از بخش گردشگری می‌شود، تخصصی نیست و به درد دفاتر نمی‌خورد.

به گفته رئیس هیات مدیره انجمن‌های مسافرتی استان فارس، بالای ۹۰ درصد شاغلان در دفاتر، بانوان هستند و با تعدیل نیرو ناشی از تعطیلی دفاتر، درصد بالایی از خانم‌ها که نان آور بودند، لطمه دیدند. متاسفانه گوش شنوایی نیست.

فخری همچنین با گلایه از عدم همراهی مسئولان با فعالان گردشگری تصریح کرد: گردشگری مهمترین رکن در فارس است و نباید تنها نام‌گردشگری را یدک کشید لذا اگر گردشگری استان رونق پیدا کند، بیکاری که یکی از مشکلات استان است نیز تا حدود زیادی از بین می‌رود.

این فعال عرصه گردشگری همچنین خواستار همکاری اداره حج و زیارت در پرواز‌های خارجی شد و گفت: در شرایطی که استان‌های همجوار هفته‌ای چند پرواز به عراق دارند، اما استان فارس از درآمد‌های این پرواز‌ها بی نصیب است که باید در این عرصه فعال‌تر عمل کرد.

فخری خواستار برخورد با افراد سودجو در این زمینه شد و افزود: افرادی هستند بدون مجوز که در فضای مجازی اقدام به فروش تور و بلیط می‌کنند که باید با آن‌ها برخورد شود؛ افرادی که قارچ گونه رشد می‌کنند و نه دفتر و مجوز و ضمانت نامه دارند و نه مالیات می‌دهند.