کارشناس حقوقی: حکم محرومیت هواداران پرسپولیس شکسته خواهد شد

کارشناس حقوقی: حکم محرومیت هواداران پرسپولیس شکسته خواهد شد

کارشناس حقوقی ورزش ایران گفت: رای محرومیت تماشاگران تیم فوتبال پرسپولیس از نظر حقوقی درست نبوده و فکر می‌کنم این بخش از رای در کمیته استیناف شکسته خواهد شد.

رسول باختر روز جمعه در رابطه با صدور حکم کمیته انضباطی دیدار جنجالی تراکتور و پرسپولیس اظهار داشت: رای از نظر من کاملا درست است و ایرادی هم ندارد منتهی تنها قسمتی که جای سوال دارد، مربوط به محرومیت پرسپولیس از حضور هوادارانش در بازی خانگی است و این بخش را متوجه نشدم که در این حکم به برخی از رفتارهای گذشته هواداران پرسپولیس اشاره و این رفتارها دلیل صدور این رای عنوان شده است؛ در صورتی که این حکم از نظر حقوقی درست نیست.

وی افزود: کمیته انضباطی هیچوقت نمی‌تواند رای را طوری صادر کند که دو طرف راضی باشند؛ اگر قرار بود با مصالحه حل شود که اصلا محکمه‌ای برگزار نمی‌شد. اگر ما اهل صلح و سازش بودیم که تعداد پرونده‌ها خیلی کمتر بود.

باختر در رابطه با اشاره به بازدارنده نبودن آراء کمیته انضباطی، گفت: بازدارندگی یکی از اهداف اساسی تنبیه و مجازات است اما با توجه به فضایی که در جامعه فوتبال است، بعید می‌دانم که حالا حالاها بتوانیم حکمی بدهیم که بازدارنده باشد؛ هر حکمی صادر شود، همه شاکی می‌شوند که علیه تیم ما رای صادر شده است؛ حتی شاید این حکم‌ها باعث شود که آنها بیشتر تحریک شده و در آینده حوادث شدیدتری رخ بدهد. اگر کمیته اخلاق و انضباطی اندکی قوی‌تر عمل می‌کرد، کار به اینجا کشیده نمی‌شد.

کارشناس حقوقی ورزش ایران در رابطه با تاخیر در اعلام حکم کمیته انضباطی اظهار داشت: طبق مقررات برای صدور این احکام، هفت روز زمان لازم است ولی شاید کمیته انضباطی تشخیص داده که کمی دقیق‌تر بررسی کند و به این نتیجه رسیده که مدارک ارائه شده نیاز به تمرکز و بررسی بیشتری دارد.

براساس حکم کمیته انضباطی دیدار نیمه تمام تیم‌های تراکتور و پرسپولیس ۳ بر صفر به سود سرخپوشان پایتخت اعلام شد.

در بخشی از این حکم آمده است: «همچنین به لحاظ سوابق تخلفات مشابه از سوی تماشاگران هر دو تیم از جمله موضوع دادنامه شماره ۴۰۸ مورخ ۱۲/۱۲/۱۳۹۸ این کمیته و به منظور پیشگیری و جلوگیری از تکرار وقایع و تخلفات مشابه و شدیدتر در مسابقات پیش روی دو تیم تراکتور و پرسپولیس و نیز به لحاظ وجود مسئولیت تضامنی باشگاه‌های این دو تیم در قبال رفتار هواداران و بازیکنان خود مطابق ماده ۵۰ مقررات انضباطی، حکم بر انجام مسابقه‌های دو تیم مذکور در تمامی بازی‌های فصل آتی کشور اعم از لیگ برتر و جام حذفی در ورزشگاه‌های خانگی بدون حضور تماشاگران با رعایت ماده ۴۰ مقررات انضباطی صادر می‌گردد