چرا بیمه فعالان صنایع دستی و گردشگری قطع شد؟

چرا بیمه فعالان صنایع دستی و گردشگری قطع شد؟

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی دلیل قطع بیمه فعالان صنایع دستی و راهنمایان گردشگری را اعلام کرد.

مهدی شکوری درباره مشکلات ایجاد شده برای بیمه فعالان صنایع دستی گفت: اختلاف سازمان هدفمندی با سازمان برنامه و بودجه بر سر تعیین محل هزینه کرد آن و به عبارت دیگر ردیف بودجه آن با وجود پرداخت ۸۷۵ میلیارد تومان به عنوان حق بیمه فعالان صنایع دستی، موجب قطع این بیمه شده است.

به گفته مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی، مشکلات ایجاد شده برای بیمه فعالان صنایع دستی، از مشکلات بیمه‌ای راهنمایان گردشگری نشات می‌گیرد که البته وزارت میراث فرهنگی نیز پیگیر این موضوع است.

او در ادامه ضمن یادآور شدن پرداخت حق بیمه راهنمایان گردشگری و فعالان صنایع دستی در سال گذشته به ارزش ۸۷۵ میلیارد تومان علت خودداری از ادامه پرداخت بیمه یادشده را وجود ابهام و طرح ایراد از جانب سازمان برنامه و بودجه در خصوص ردیف بودجه تعیین شده در قانون برشمرد.

شکوری در ادامه با اشاره به منع قانونی برای تداوم بیمه پردازی در شرایط فعلی به علت داشتن بارمالی تصریح کرد:برای اینکه در سوابق این بیمه گذاران وقفه ایجاد نشود توصیه ما این است که در قالب بیمه مشاغل آزاد خودشان را به شکل خویش‌فرما بیمه کنند و به محض اینکه این وضعیت در سازمان برنامه و بودجه تعیین تکلیف شد، پیرو تصمیماتی که دولت می‌گیرد اقدام خواهیم کرد.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه آیا در صورت خروج از این بیمه، امکان بازگشت و برقراری مجدد بیمه وجود دارد؟ گفت: این مورد در تفاهم با سازمان مربوط مشخص می‌شود و اولویت‌ها را آنها تشخیص می‌دهند و باید معرفی کنند که در این صورت آنها که محق بوده و تحت پوشش بودند در اولویت تداوم بیمه پردازی و برقراری مجدد خواهند بود.

شکوری با یادآوری پرداخت نشدن بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان سهم حق بیمه کارفرمایی از سوی دولت تا پایان سال ۱۴۰۰ تاکید کرد: با این وجود، این حق بیمه را کماکان پرداخت می‌کنیم و در نتیجه افرادی که از گذشته بیمه ما بوده‌اند، مادامی که هفت درصد حق بیمه سهم خودشان را پرداخت می‌کنند، ما آن ۲۰ درصد سهم دولت را کماکان به حساب دولت منظور می‌کنیم.

گفتنی است ۴۱۵۰ نفر مشمول بیمه راهنمایان گردشگری و فعالان صنایع دستی در سال ۱۴۰۰ بودند که برای تداوم بیمه افراد یادشده در سال ۱۴۰۱ رقمی بالغ بر ۴۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.