چالش‌های عشایر فارس در مسیر ناهموار کوچ بهاره

چالش‌های عشایر فارس در مسیر ناهموار کوچ بهاره

عشایر فارس در فصل کوچ، با مشکلات عمده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند که وضعیت ایلراه و وضعیت نابسامان آبرسانی و تامین علوفه بخشی از مشکلاتی است که متولیان امر آن گونه که شایسته است به آن توجه نکرده‌اند.

با آغاز کوچ بهاره عشایر فارس که از گرمسیرِ سوخته، به سوی ییلاق نه به عنوان کوچ بلکه به نوعی در حال گریز هستند، رسیدگی به وضعیت نا بسامان عشایر بیش از هر زمان دیگر از سوی مسئولین این دستگاه خدمات رسان به محروم‌ترین قشر جامعه محسوس است.

در این شرایط، شاید انتخاب مدیرکل جدید می توانست به رگ های کم رمق عشایر خونی تازه جاری کند، اما گویا نقش واسطه گر و گروه‌ها در این انتصاب، عشایر کوچرو را هم بدتر از امر خشکسالی زمین گیر کرده است.

برای اداره‌کل عشایر پس از مدتی که بدون سکاندار بود، اکنون گزینه‌ای فاقد سابقه اجرایی و با دخالت یکی از نمایندگان مجلس، مدیرکل منصوب شده است که این امر باعث نگرانی طیفی از فعالان اجتماعی حوزه عشایر فارس شده است.

این انتصاب با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، مبنی بر مداخله نکردن نمایندگان در انتصابات دولتی بیش از پیش جای تامل دارد.

در حال حاضر عشایر بعد از خشکسالی شدید، کمبود علوفه، مشکلات آبرسانی، امنیت کوچ، مشکلات دیگری نیز دارند که نیاز به تصمیم مدیرکل این مجموعه برای مرتفع کردن آنها است چرا که تصمیمات صحیح در حوزه اجرا، می‌تواند به قوت و قوام این قشر بزرگ کمک کند.

یادمان باشد که تنها دل‌مشغولی عشایر چند راس دام بی علوفه است که زندگی آنها را رونق می بخشد، حالا اینکه عشایر درصد عمده ای از پروتیین جامعه را تامین می کنند بماند، اما از حوزه اجرایی استان که در مقابل مردم و به ویژه این قشر محروم مسؤولیت دارند، انتظار می رفت که بهترین گزینه را از مسئولین انقلابی انتخاب نمایند.

مشکلات اصلی که در حال حاضر عشایر با آنان دست و پنجه نرم می‌کنند، ایلراه است. متاسفانه تصرفات در مسیر کوچ باعث مسدود شدن ایلراه شده و این موضوع علاوه بر بروز وقایع تلخ، مانعی برای کوچ و تردد هموار عشایر است.
 
کمبود علوفه; سال به سال دریغ از پارسال

عشایر فارس امسال هم مثل سال گذشته و حتی با وضعیتی به مراتب نامناسب‌تر، با کمبود علوفه مواجه هستند و پیش بینی می‌شود اگر همین طور پیش برود و بارندگی نباشد، شاهد تلف شدن دام ها بر اثر گرسنگی خواهیم بود.

در این شرایط، عشایر دیگر درآمدی ندارد که آذوقه و علوفه کیلویی 10 هزار تومن بخرد.

آبرسانی به عشایر از دیگر مشکلات این قشر است که تاکنون در این زمینه ضعیف عمل شده است.

در مدتی که اداره کل عشایر فاقد مدیر بود، این مسئله دستاویز شد که نبود بودجه را مطرح کنند و اختصاص بودجه به آب‌رسانی را صرفاً به حضور مدیرکل گره بزنند.

در این شرایط، درخواست و مطالبه عشایر فارس این است که تسهیلات با سود کم و بازپرداخت طولانی مدت ارائه شود تا مجبور نشوند دام هایمان را با قیمت ناچیز به دلالان بفروشند.چرا که وقتی عشایر، شغلشان را از دست بدهند، حاشیه نشینی ایجاد می‌شود و این روند هم برای این قشر هم برای شهرهای مجاورشان، عواقب ناگواری دارد.