وضعیت کرونا در استان بوشهر پیچیده‌تر شد

محدودیت‌های جدید اعمال می شود

وضعیت کرونا در استان بوشهر پیچیده‌تر شد

تعداد شهرستان‌های با وضعیت زرد و نارنجی در استان بوشهر افزایش یافته و حالا قرار است محدودیت های بیشتری برای پیشگیری و مقابله با کرونا در استان اعمال شود.

در حالی که تا دو هفته پیش همه شهرستان‌های استان بوشهر در وضعیت آبی قرار داشتند، با گسترش سویه امیکرون در سطح کشور، استان بوشهر نیز گرفتار اثرات این سویه زودانتشار شده است.

شهرستان‌های بوشهر یکی یکی تغییر وضعیت داده‌اند و حالا در استان بوشهر که دارای ۱۰ شهرستان است، شهرستان‌های بوشهر، تنگستان، دشتستان و گناوه در وضعیت نارنجی، شهرستان‌های دشتی، دیر، عسلویه و کنگان در شرایط زرد کرونایی و شهرستان جم و دیلم در وضعیت آبی کرونایی هستند.

در این شرایط و با افزایش ابتلای روزانه به کرونا در استان، میزان مراجعه به مراکز درمانی و همچنین تعداد بستری‌ها روز به روز در حال افزایش است و انتظار می‌رود در روزهای آینده بیمارستان‌های استان شلوغ‌تر شوند.

پیش‌بینی افزایش چشمگیر بیماران بستری

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر با اشاره به افزایش مراجعه بیماران به مراکز درمانی اظهار داشت: افزایش تعداد مبتلایان به کرونا باعث افزایش تعداد بستری‌ها می‌شود و این انتظار برای هفته‌های آینده وجود دارد.

جعفر زارعی زاده از افزایش ۴۰ درصدی مراجعان سرپایی کرونا در استان بوشهر نسبت به هفته قبل خبر داد و بیان کرد: تجربه موج‌های قبلی کرونا نشان می‌دهد که در هفته‌های آینده شاهد افزایش چشمگیر بستری کرونا در استان خواهیم بود.

وی از تأمین نیازهای استان بوشهر به کیت‌های تست امیکرون خبر داد و اضافه کرد: اگر دستورالعمل‌ها رعایت نشود و واکسیناسیون جدی گرفته نشود، وضعیت رنگ‌بندی برخی شهرها به زودی قرمز شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر از تهیه و تأمین کیت‌های تشخیص اُمیکرون برای نیاز دو هفته استان خبر داد و بیان کرد: اکنون بیمارانی که علائمشان در حد بدن‌درد، سردرد، بی‌حالی و ضعف، میزان اکسیژن خونشان کمتر از ۹۴ درصد است و تنگی نفس ندارند به شکل سرپایی درمان می‌شوند.

کلاس‌های درس غیرحضوری شد

در همین راستا و به دنبال افزایش نگرانی‌ها، آموزش و پرورش استان بوشهر در اطلاعیه‌ای فعالیت مدارس این استان را با توجه به شیوع مجدد کرونا تشریح کرد.

در اطلاعیه اداره اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی آموزش و پرورش استان بوشهر آمده است: با توجه به شیوع مجدد بیماری کرونا و بر اساس مصوبه ستاد استانی کرونا فعالیت مدارس پیش دبستانی و ابتدایی در مناطق زرد و نارنجی و مدارس متوسطه اول و دوم در مناطق نارنجی از تاریخ ۱۱ تا ۲۰ بهمن ماه جاری به شیوه غیرحضوری (مجازی) خواهد بود.

در ادامه این اطلاعیه ذکر شده است: فعالیت مدارس متوسطه در مناطق زرد به شیوه ترکیبی و در مناطق آبی برای همه دوره‌های تحصیلی به شیوه سابق ادامه خواهد داشت.

اعمال محدودیت‌های جدید

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری بوشهر روز گذشته در نشست ستاد مقابله با کرونای استان گفت: تجهیز ظرفیت محدود زیرساخت‌های درمانی باید به شکل قابل قبولی برای روزهای اوج کرونا ضروری است.

اصغر جعفری با اشاره به برخی محدودیت‌های جدید در استان بیان کرد: با توجه به شیوع مجدد کرونا، مدارس دبستان و پیش‌دبستانی‌ها در استان بوشهر به مدت یک هفته غیرحضوری و به‌صورت مجازی می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه تمهیدات لازم برای مقابله با کرونا اندیشیده شود افزود: بخش بهداشت و درمان نوک پیکان خدمت‌رسانی در ایام کرونا به جامعه هستند ازاین‌رو توجهات لازم به کادر درمان و ارتقا زیرساخت‌های این حوزه ضروری است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری بوشهر تصریح کرد: با توجه به آغاز پیک ششم کرونا در استان لازم است همه بیمارستان‌ها (دولتی و غیردولتی) و درمانگاه‌ها آمادگی لازم پذیرش بیمار را داشته باشند و پزشکان نیز در حد امکان بستری بیماران در منزل را تجویز کنند.

وی بیان کرد: درحالی‌که هم‌اکنون تصمیم بر برگزاری مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن است اما نتیجه نهایی هفته آینده در جلسه بعدی ستاد استانی مقابله با کرونا گرفته خواهد شد.

جعفری در خصوص نیازهای بیمارستانی و درمانی اظهار کرد: پیش‌بینی‌های لازم برای تأمین تجهیزات و داروهای موردنیاز اعم از تقویتی، درمانی و سرم‌ها انجام بگیرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری بوشهر در خصوص پیشگیری و تمهیدات لازم برای مقابله با کرونا در مرزها گفت: اداره کل بنادر و دریانوردی، شیلات و مرزبانی استان بوشهر مراقبت‌های لازم در خصوص ملوانان را داشته باشند.

لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی

طبق آخرین وضعیت کووید ۱۹ در کشور از تاریخ هشتم بهمن، چهار شهرستان استان بوشهر از وضعیت زرد کرونایی به نارنجی خطرناک درآمده، همچنین سه شهرستان در وضعیت زرد و سه شهرستان در وضعیت آبی کرونایی هستند.

بر اساس گزارش مسئولین حوزه سلامت کشور و استان بوشهر درحالی‌که اُمیکرون به‌عنوان سویه جدید کرونا در حال گسترش است؛ اما رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تزریق منظم واکسن به‌ویژه دوز سوم، مؤثرترین راه پیشگیری از ابتلاء به این سویه و وقوع پیک خطرناک دیگر است.

در کنار اقداماتی که مسئولان باید برای کنترل شیوع کرونا و درمان بیماران داشته باشند، نیاز است که مردم نیز مسائل بهداشتی و پروتکل‌ها را با جدیت دنبال کرده و به آن عمل کنند.

در صورتی که دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نشود، روزهای سختی در انتظار استان بوشهر خواهد بود و افزایش ابتلاء باعث افزایش بستری‌ها می‌شود، افزایش بستری‌ها هم افزایش فوتی‌ها را در پی دارد.