وزیر ارتباطات: ایجاد محدودیت در برخی پلتفرم‌ها بر اساس تشخیص مراجع ذیصلاح بوده است

وزیر ارتباطات: ایجاد محدودیت در برخی پلتفرم‌ها بر اساس تشخیص مراجع ذیصلاح بوده است
ما تلاش خود را خواهیم کرد که کسب و کارها آسیب نبینند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه برخی پلتفرم‌های آمریکایی در ناآرامی‌های اخیر نقش سازماندهی اغتشاشات را بر عهده داشتند، گفت: محدودیت های ایجاد شده بر اساس تشخیص مراجع ذیصلاح بوده و برداشتن آن هم به صلاحدید همان مراجع خواهد بود.

عیسی زارع‌پور روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به محدودیت‌های به وجود آمده در فضای مجازی اظهار داشت: برخی از پلتفرم‌های عمدتاً آمریکایی، در این اغتشاشات نقش سازماندهی داشتند و موجب وارد آمدن خسارت زیادی به مردم شدند.

وزیر ارتباطات ‌فناوری اطلاعات اضافه کرد: ما تلاش خود را خواهیم کرد که کسب و کارها آسیب نبینند از این رو ظرفیت‌های لازم را در پلتفرم‌ها و سکوهای داخلی فراهم می کنیم تا مردم برای برقراری ارتباطات خود به مشکل برخورد نکنند.

وی گفت: همچنان که کسب و کارهای فیزیکی در این مدت آسیب دیدند، خساراتی برای کسب‌وکارهای مجازی وجود داشت. هزینه این خسارت‌ها بر عهده کسانی است که این اغتشاشات و آشوب‌ها را به وجود آوردند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: تشخیص اینکه این فیلترینگ دائمی است یا موقت، به عهده همان مراجعی است که به ما ابلاغ کردند.

زارع پور در پاسخ به سوالی در مورد زمزمه هایی برای امکان دسترسی کاربران به اینترنت ماهواره ای از سوی آمریکا اظهار داشت: اهداف آنها در فراهم کردن ماهواره‌ای برای ایران، روشن است؛ آمریکایی‌ها در ۴۰ سال گذشته هیچگاه به دنبال منافع جمهوری اسلامی ایران و مردم نبوده اند. آنها از هیچ اقدامی برای ضربه‌زدن به مردم فروگذار نکرده اند و این اقدام هم در همین راستا است.

وی اظهار داشت: اگر هر اپراتور اینترنت ماهواره‌ای بر اساس قواعد بین‌المللی ماهواره‌ای بخواهد قوانین سرزمینی یک کشور را به رسمیت بشناسد، ما دستش را به گرمی می‌فشاریم. زیرا هموطنانی که در مناطق کوهستانی ساکن هستند، به اینترنت دسترسی ندارند.

وزیر ارتباطات ‌فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی درباره تصمیم شورای عالی فضای مجازی مبنی بر فیلترینگ دائمی پلتفرم اینستاگرام گفت: شورای عالی فضای مجازی در این مدت هیچ جلسه‌ای نداشته است.  وزارت ارتباطات تنها یک رای از ۱۳ رای کمیته تعیین مصادیق محرمانه که تصمیم‌گیری درباره فیلترینگ را برعهده دارد، در اختیار دارد که این کمیته هم در این مدت جلسه‌ای تشکیل نداده است.

وی درباره آغاز طرح صیانت از فضای مجازی گفت: محدودیت بنا به شرایط کشور ایجاد شده است و ارتباطی با طرح صیانت از کاربران فضای مجازی ندارد.

زارع‌پور در پاسخ به سوالی در مورد کسب و کارهای اینترنتی آسیب‌دیده در روزهای اخیر گفت: پیشنهاد من به عنوان یک کارشناس این است که کسب و کارها بر فضاهایی که پایبند به قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران نیست، سرمایه‌گذاری نکنند. هرچند که اگر مجدد باز شود، باز هم ممکن است با محدودیت‌هایی مواجه شوند.

وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات ادامه داد: ما شبانه‌روز در حال تلاش هستیم که در فضاهای مجازی داخلی ظرفیت فنی لازم برای فعالیت را فراهم کنیم و امروز محیط خوبی در این فضاها وجود دارد که با پیامرسان‌های خارجی رقابت می‌کنند.

وی درباره کُندی پلتفرم‌های داخلی گفت: پلتفرم‌های داخلی با حجم زیادی از درخواست‌ها مواجه شده است و از امروز افزایش کیفیت و سرعت پیامرسان‌های داخلی به مرور افزایش پیدا خواهد کرد و قابلیت‌های جدید به آنها افزوده خواهد شد و مردم می‌توانند به راحتی از آن‌ها استفاده کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره پیوستن برخی از دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، عنوان کرد: من بعنوان یک شهروند فکر می کنم این سامانه سرویس‌دهی خیلی خوبی دارد. تمامی حساب‌ها در تمامی بانک‌ها قابل مشاهده است. بیمه مرکزی تمام بیمه‌ها را نمایش می‌دهد و قوه قضاییه، نیروی انتظامی و تمامی خدمات مورد نیاز مردم در این سامانه در دسترس است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد: رئیس جمهور دستور داده است که تمامی دستگاه‌هایی که به این سامانه وارد نشده‌اند باید دلایل خود را روشن و شفاف توضیح دهند. کمیته‌ای مرکب از وزارت ارتباطات، سازمان اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات این موضوع را بررسی و پیگیری می‌کنند ‌که گزارش این کمیته به مردم ارائه خواهد شد.

زارع پور افزود: اکنون حدود ۷۵ درصد دستگاه‌ها با انحاء و کیفیت‌های مختلف در این سامانه حضور دارند که بقیه دستگاه‌ها نهایتا تا دی ماه امسال باید به پنجره ملی هوشمند بپیوندند.