ورود ۷.۵ میلیون متر مکعب آب به سد کوثر گچساران

ورود ۷.۵ میلیون متر مکعب آب به سد کوثر گچساران
در بارش‌های اخیر ۷.۵ میلیون متر مکعب آب وارد مخزن سد کوثر شده است

مدیر بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با اشاره به اینکه این سد آب شرب ۲.۵ میلیون نفر جمعیت جنوب کشور را تامین می‌کند، گفت: در بارش‌های اخیر ۷.۵ میلیون متر مکعب آب وارد مخزن سد کوثر شده و ۸۲ درصد از گنجایش مخزن این سد پر شده است.

اکبر خدری اظهار کرد: گنجایش مخزن سد کوثر ۵۴۷ میلیون متر مکعب بوده و در حال حاضر ۸۲ درصد از گنجایش مخزن این سد معادل ۴۵۲ میلیون متر مکعب پُر شده در مدت مشابه سال گذشته ۸۸ درصد آن پر شده بود افزون بر ۹۴ میلیون متر مکعب از حجم مخزن سد خالی است.

خدری بیان کرد: در بارش اخیر ۱۴ میلیمتر بارندگی در ایستگاه هواشناسی سد کوثر به ثبت رسیده و افزون بر ۷.۵ میلیون متر مکعب آب وارد مخزن سد کوثر در گچساران شده است.

مدیر بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران ادامه داد: قبل از این بارندگی اخیر رهاسازی ۲۰ میلیون متر مکعب آب از سد کوثر برای خوزستان انجام شده بود و با شروع بارندگی‌ها رهاسازی با کم ترین دبی ممکن از ۳۰ متر مکعب بر ثانیه بر روی ۵ متر مکعی بر ثانیه تبدیل شد که هم زمان تامین آب شرب خوزستان و مهار سیلاب انجام شود.

خدری اضافه کرد: در بارندگی‌های شدید با توجه به هشدارهای لازم در بالا دست سد کوثر به وجود نیامد و تنها در حوزه پایین دستی این سد به دلیل فعال شدن چند دره فصلی آب وارد تعداری از زمینهای کشاورزی شد، که این رخ داد ارتباطی با سد کدثر نداشته است.

وی گفت: میزان ورودی آب در سال آبی جاری به سد کوثر ۲۹۵/۷۷ میلیون متر مکعب بوده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۳۳۶/۶میلیون متر مکعب بوده است.

مدیر بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با اشاره به اینکه حجم ذخیره آب این سد هم اکنون ۴۵۲/۶۲ میلیون متر مکعب است، تصریح کرد: از این سد ۲۸۳/۲۶ میلیون متر مکعب آب در سال آبی جاری برای مصارف مختلف رها سازی شده است.

خدری عنوان کرد: از این‌میزان آب ۱۳۸ میلیون متر مکعب برای مصرف آشامیدنی استان‌های جنوبی کشور از ابتدای مهر سال گذشته تاکنون رهاسازی شده است.

وی اضافه کرد: در سال آبی گذشته بیش از ۱۰۱/۸۹ میلیون متر مکعب برای مصرف آب شرب رها سازی شده بود.

مدیر بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران خاطرنشان کرد: در این مدت عنوان شده ۴۸ میلیون متر مکعب آب کشاورزی، ۲.۹۱میلیون متر مکعب آب صنعت و ۷۳.۳۹ میلیون متر مکعب برای سایر مصرف (زیست محیطی) در این سد رهاسازی شده است.

خدری با اشاره به اینکه نرمال تراز مخزن بتنی این سد از سطح دریا ۶۲۵متر است، بیان کرد: هم اکنون تراز این سد بیش از ۶۱۸ متر است.

وی افزود: سد کوثر آب بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت در جنوب کشور را تامین می‌کند.

مدیر بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران عنوان کرد: در سال آبی جاری ۲۰میلیون متر مکعب آب از سد کوثر تبخیر شد که این میزان در مدت مشابه سال قبل ۲۳.۶ میلیون متر مکعب بوده است.

خدری با اشاره به اینکه ۲۱۴.۵۲ میلیون مترمکعب آب در سال آبی گذشته از سد کوثر رهاسازی شد، اضافه کرد: این میزان در سال آبی جاری بیش از ۲۶۲.۶۱ میلیون متر مکعب بوده است.

وی گفت: هم‌اکنون دبی خروجی کل سد کوثر ۱۴.۲۳متر مکعب بر ثانیه و دبی ورودی ۱۱.۱۴ متر مکعب بر ثانیه است.

مدیر بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران اظهار کرد: امسال افزون بر ۳۲.۴۰۹ میلیون متر مکعب رهاسازی از سد کوثر صورت گرفت که این میزان در مدت مشابه سال قبل ۷۹.۶ میلیون متر مکعب بوده است.