نيمي از وسايل ورزشي فضاهاي عمومي فارس غيراستاندارد است

پاك فطرت، رئيس هيات ورزش هاي همگاني استان در گفت وگو با "خبرنیوز": در طرح ملي «ليگ پياده روي ايرانيان» مقام اول كشور را در اختيار داریم

نيمي از وسايل ورزشي فضاهاي عمومي فارس غيراستاندارد است

علی جمشیدپور- «خبرنیوز»/ ورزش همگانی در دسترس ترین ورزش در سطح جامعه است كه شاخه های متعدد این رشته، انتخاب های متنوعی را برای ورزش کردن در دسترس عموم قرار داده است. سیروس پاک فطرت با ذکر این موضوع  که «ورزش برای مردم»، تعریف ورزش همگانی است، گفت: امروز وزارت ورزش و جوانان و همچنین ادارات کل، اولویت را به ورزش همگانی داده‌اند چرا که از مسیر ورزش همگانی به قهرمانی می رسیم، البته ورزش همگاني عزم همگاني را مي طلبد.

وی که قریب به یک دهه سکاندار هدایت هیات ورزش های همگانی فارس است، گفت: در سال 91 که ریاست این هیات را عهده دار شدم، هیات ورزش های همگانی در رتبه 16 کشور قرار داشت، اما امروز با ارزیابی فدراسیون، جزء استان های برتر کشور هستیم.

 رئیس هیات ورزش های همگانی فارس با اشاره به پتانسیل بالای استان در برگزاری دوره های آموزشی تصریح کرد: توانمندی فارس همیشه به گونه ای بوده که در تمامی مقاطع برای اجرای طرح های نوین به عنوان استان پیشگام در نظر گرفته شده است. در این مدت با برگزاری دوره های آموزشی متنوع مانند CLC که به بحث مدیریت می پردازد، مورد تشویق و تمجید فدراسیون جهانی قرار گرفتیم.

وی با بیان این موضوع  که هیات ورزش های همگانی، تهدید ویروس کرونا را به فرصت تبدیل کرد، ابراز داشت: در سال 1399 نزدیک به هفت هزار ویدئوی آموزشی و ورزشی توسط مربیان و اساتید کارآزموده ما تهیه و تدوین شد تا در روزهای قرنطینه با به کارگیری فضای مجازی، مردم را که برای قطع زنجیره همه گیری این ویروس منحوس در خانه حبس شده بودند تشویق به فعالیت های ورزشی کنیم. یکی دیگر از طرح های جذابی که توسط هیات برنامه ریزی شد و به سرانجام رسید طرح «آوای همسایگی» بود که در این طرح با اعزام مربیان مجرب به مجتمع های مسکونی در محوطه همان مجتمع ورزش های صبحگاهی و عصرگاهی برگزار می شد.

سیروس پاک فطرت با اشاره به مبحث رکوردزنی که زیرمجموعه هیات ورزش‌های همگانی است، بیان داشت: در رابطه با رکوردزنی، استان فارس در سال 1400 مقام اول را کسب کرد. شایان ذکر است که تنها مرجع قانونی ثبت رکورد ورزشی، فدراسیون و هیات ورزش های همگانی است.

وی با اشاره به این موضوع که انجمن هاي متعددي در هیات ورزش های همگانی فعالیت می کنند، گفت: 61 انجمن و رشته ورزشی و همچنین نزدیک به 70 کمیته در زیرمجموعه این هیات فعالیت دارند که در هیچ فدراسیون یا هیاتی به این تعداد فعالیت وجود ندارد.

رئیس هیات ورزش های همگانی فارس با بیان این مطلب که امروز حداقل با 20 دستگاه دولتی، دانشگاهی و بخش خصوصی تفاهم نامه همکاری داریم، اظهار داشت: در این تفاهم نامه ها مشخص می شود که کدام دستگاه ها به چه اندازه ظرفیت زیرساختی از نظر نیروی انسانی و فضای ورزشی دارا می باشند و این مشخصه ها به گونه ای برای ارتقاي سطح سلامتی و شادابی کارکنان و کارمندان و در اصل عموم مردم بسیار کاربردی است.

البته با تشکر از تمامی مسئولینی که برای بالا بردن سطح شادابی مردم، ساخت پارک ها و فضاهای تفریحی را در دستور کار خود قرار می دهند باید این نکته را ذکر کنم که بیش از نیمی از وسايل ورزشی که در فضاهای عمومی تعبیه شده، غیراستاندارد است و استفاده از آنها بیش از اینکه منفعتی داشته باشد، ضرر دارد و به بدن آسیب می زند.

وی با ذکر این مطلب که طبق قانون، استاندار، رئیس شورای عالی ورزش استان است، افزود: سنخیت کار دکتر ایمانیه به عنوان استاندار فارس سلامت محور بوده و به موضوع ورزش به صورت تخصصی توجه ویژه ای دارد. یکی از طرح های جذابی که استاندار محترم پیشنهاد دادند این بود که به مدیران دستگاه های مختلف ابلاغ شود که در روز یا هفته مربوط به همان دستگاه، برنامه هایی مانند پیاده روی خانوادگی اجرا کنند  كه اگر این مورد اجرایی شود دیگر لازم نیست هیات ورزش های همگانی برای 365 روز سال هزینه کند و در آخر با مشکلات مالی و عدم بودجه مناسب روبه‌رو شود.

رئیس هیات ورزش های همگانی فارس در رابطه با طرح ملی «لیگ پیاده روی ایرانیان» گفت: در این طرح که از تاریخ 16 اردیبهشت آغاز و تا تاریخ 18 آذر در 16 شهرستان استان فارس اجرا می شود با ارزیابی های صورت گرفته در سه ماهه اول اجرای این برنامه، استان فارس در کشور مقام اول را کسب کرده است.

وی در پایان با سپاس از زحمات روزنامه «خبرجنوب» که برای انعکاس صادقانه اخبار و رویدادهای جامعه در این وضعیت نابسامان اقتصادی از هیچ تلاشی دریغ نمی کند، گفت: مردم باید به فکر سلامتی خود باشند و از ورزش کردن فاصله نگیرند حتی اگر در ساعات پایانی شب دقایقی را به ورزش اختصاص دهند اما به طور کل از برنامه روزمره خود ورزش را حذف نکنند.