واقعیت پاداش ۸۱۰ میلیون تومانی به کارکنان شهرداری صدرا چیست؟

واقعیت پاداش ۸۱۰ میلیون تومانی به کارکنان شهرداری صدرا چیست؟
۸۱۰ میلیون تومان مجموع رقم پاداش برای کل پرسنل

چندروزی است که ادعای پاداش ۸۱۰ میلیون تومانی به کارکنان شهرداری شهر جدید صدرا در مجاورت کلانشهر شیراز در فضای مجازی بین کاربران به اشتراک گذاشته شده و واکنش‌های زیادی را در پی داشته؛ در صورتی که این رقم، برای همه کارکنان رسمی، پیمانی و قرارداد کار معین این شهرداری بوده است.

ارائه لایحه پرداخت پاداش به کارکنان رسمی،پیمانی و قرارداد کار معین شهرداری صدرا از سوی شهردار این شهر جدید به شورای اسلامی صدرا و مخالفت این شورا با این لایحه در روزهای اخیر حاشیه‌هایی را به دنبال داشته است.

نحوه انعکاس این خبر در فضای مجازی از سوی یکی از اعضای شورای اسلامی شهر صدرا این تصور را در بین بسیاری از کاربران به وجود آورد که پاداش پیشنهادی شهردار برای هر کارمند رسمی ،پیمانی و کار معین شهرداری صدرا مبلغ ۸۱۰ میلیون تومان بوده و این موضوع تعجب بسیاری را برانگیخت در صورتی که به گفته شهردار صدرا این رقم برای کل کارکنان شهرداری صدرا بوده است.

ماجرا از آن جا کلید خورد که روح الله شجاعیان،عضو شورای شهر صدرا در فضای مجازی پستی منتشر کرد و نوشت: در جلسه دوم اسفند ۱۴۰۱ با نامه‌ شهردار صدرا با عنوان پرداخت پاداش به کارکنان با مبلغ ۸۱۰ میلیون تومان مواجه شدیم که با مخالفت اکثریت اعضا روبه رو شد.

این عضو شورا همچنین نوشت که این مبلغ صرفا برای کارکنان رسمی شهرداری است در شرایطی که مصوبه شورا برای حمل و نقل عمومی رایگان به مناسبت ۲۲ بهمن تا پایان سال ۱۴۰۱ شهر صدرا با مخالفت شهردار روبه رو شده است.

۸۱۰ میلیون تومان مجموع رقم پاداش برای کل پرسنل

شهردار صدرا یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: براساس روال قبلی که هرساله در اواخر سال انجام می‌شد امسال نیز پیشنهاد پرداخت مجموعا مبلغ ۸۱۰ میلیون تومان پاداش برای کل کارکنان رسمی،پیمانی و قرارداد کار معین شهرداری صدرا به شورای این شهر داده شد که این مبلغ برای هر کارمند حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان بصورت ماهانه درنظر گرفته شده بود.

بهزاد پرنیان افزود: انتشار اخبار غیرواقعی در فضای مجازی به روالی نادرست تبدیل شده است و شهروندان باید با دقت بیشتری اخبار را از مجاری رسمی پیگیری کنند.

وی ادامه داد: ممکن است برخی افراد درخواست های غیرقانونی از هر ارگانی ازجمله شهرداری داشته باشند که محقق نشده باشد و به همین دلیل دست به تخریب این مجموعه در فضای مجازی بزنند.

شهردار صدرا با بیان اینکه روال به گونه ای شده که اخبار هرچند هم کذب باشد اما ممکن است بر بخشی از جامعه اثرگذار باشد،توضیح داد: موضوع پاداش به کارکنان شهرداری صدرا در فضای مجازی از سوی یکی از اعضای شورا بصورت دوپهلو و مبهم منعکس شد اما واقعیت اینگونه است که شهرداری صدرا براساس ماده ۴۱ قانون استخدامی کشور و همچنین بخشنامه صادره از سوی استانداری فارس در تاریخ ۱۶ خردادماه ۱۴۰۱ اقدام به تدوین لایحه ای برای پرداخت پاداش به کارکنان شهرداری کرد.

وی اضافه کرد: در بخشنامه صادره آمده که پرداخت سالانه پاداش‌های ماده ۴۱ قانون استخدامی کشوری، با رعایت ضوابط و مقررات و در صورت وجود اعتبار به کلیه کارکنان رسمی،پیمانی و قراردادی دارای مجوز سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور پرداخت شود.

پرنیان توضیح داد: براساس این قوانین به شهرداری ها اجازه داده شده که در صورتی که تشریفات قانونی که مصوبه شورای شهر و تائید فرمانداری شهرستان است رعایت شود می توان این پاداش پرداخت شود.

پاداش، امسال حق کارکنان شهرداری صدرا است

وی اظهار داشت: بودجه ۳۰۰ میلیارد تومانی ۱۴۰۱ شهرداری صدرا طی ۱۰ ماهه اول امسال تحقق یافته که بین شهرداری های استان و کشور کم سابقه بوده است و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز تحقق یابد که در قالب متمم به شورای شهر صدرا ارجاع و بودجه امسال شهرداری صدرا به ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

شهردار صدرا بیان کرد: با این وجود مشکلی درخصوص تامین اعتبار پاداش کارکنان شهرداری در سال جاری وجود ندارد و دلیل تحقق زودهنگام بودجه امسال صدرا و درآمد مازاد نیز تلاش کارکنان مجموعه شهری بوده است و روال پرداخت پاداش در این شرایط در بین همه شهرداری‌ها موضوعی طبیعی است.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط اقتصادی کنونی که کارمندان نیز مانند بسیاری از مردم جامعه با مشکلات معیشتی مواجه هستند حمایت از آنها در صورت وجود اعتبار امری انسانی، طبیعی و قانونی است،گفت: عدم اطلاع از قوانین توسط یکی از اعضای شورا که مخالف فعالیت شخص شهردار صدرا نیز هست و موضع گیری وی درباره پرداخت پاداش به کارکنان و انتشار آن در فضای مجازی باعث بروز حاشیه‌هایی شده است.

ادعای پرداخت پاداش فقط به کارکنان رسمی کذب است

پرنیان در ادامه با اشاره به اظهارات عضو شورای شهر صدرا در فضای مجازی درخصوص پرداخت پاداش تنها به کارکنان رسمی شهرداری این شهر جدید گفت: این اظهارات کاملا بی پایه و اساس و کذب است زیرا تمامی نیروهای شرکتی و پیمانکاری شهرداری صدرا نیز براساس قوانین از پاداش پایان سال بهرمند هستند به نحویکه در قرارداد آنها لحاظ شده و شرکت طرف قرارداد موظف به پرداخت سالانه پاداش به همراه حقوق اسفندماه است که شهرداری نیز نظارت کامل بر این قوانین دارد و در پایان اسفندماه پاداش کارکنان شرکتی و پیمانکاری شهرداری صدرا پرداخت خواهد شد.

پرداخت پاداش کارکنان شرکتی و پیمانکاری نیاز به مصوبه شورا ندارد

شهردار شیراز ادامه داد: براساس قانون پرداخت پاداش به نیروهای شرکتی و پیمانکاری به دلیل درج در قرارداد این کارکنان نیاز به مصوبه شورا ندارد اما برای پرداخت پاداش به نیروهای رسمی ،پیمانی و قراردادی باید تشریفات قانونی طی شود.

وی عنوان کرد: عدم اطلاع از قوانین توسط برخی افراد و انتشار اظهارات آنها درباره نحوه پرداخت پاداش به کارکنان در فضای مجازی، جوی ملتهب بین نیروهای رسمی ،پیمانی،قراردادی و نیروهای شرکتی و پیمانی شهرداری صدرا به وجود آورد که با روشنگری تا حدودی این جو کنترل شده است.

شکایت از عضو شورا توسط ۷۰ کارمند شهرداری صدرا

وی خبرداد: ۷۰ نفر از پرسنل شهرداری صدرا از یک عضو شورای این شهر که اظهارات کذبی در فضای مجازی داشته است، شکایت کرده اند که به مراجع قضایی و نظارتی ارجاع شده است.

پرنیان در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: شهرداری صدرا حدود ۷۰۰ نفر کارمند شامل ۱۰۰ نیروی رسمی،پیمانی و قرارداد کار معین، ۳۰۰ نیروی پیمانکاری و ۳۰۰ نیروی شرکتی دارد.

احتمال ارجاع مجدد لایحه پاداش کارکنان شهرداری صدرا

سخنگوی شورای اسلامی شهر صدرا نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: موضوع پرداخت پاداش و تشویقی کارکنان امری مرسوم در بسیای از ارگان ها و نهادها و طبیعی است.

مهدی کشاورزی افزود: پرداخت پاداش به کارکنان شهرداری صدرا نیز از دیرباز مرسوم و عرف بوده است و امسال نیز شهردار این شهر جدید لایحه ای قانونی در این خصوص به شورا ارجاع داد و در شورای شهر صدرا مطرح شد اما نتوانست رای اکثریت را کسب کند.

وی ادامه داد: براساس نظر اکثریت اعضای شورا مقر شد که بخشی از بودجه شهرداری امسال برای پرداخت پاداش به کارکنان اختصاص داده نشود.

وی اضافه کرد: این تصمیم در حالی اتخاذ شد که سال گذشته و سالیان قبل پاداش پایان سال به کارکنان شهرداری صدرا پرداخت شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر صدرا بیان کرد: باتوجه به اینکه عملکرد شهرداری صدرا امسال خوب بوده و بودجه این شهر نیز محقق شده است و حتی مازاد بر بودجه مصوب تحقق یافته و با هدف ایجاد انگیزه بین کارکنان و همچنین تورم افسارگسیخته کنونی که حقوق بسیاری از کارکنان کفاف زندگی و معیشت آنها را نمی‌دهد بعضی از اعضای شورا اصرار دارند که مجددا لایحه ای برای پاداش کارکنان رسمی،پیمانی و قراردادی شهرداری تدوین و به شورا جهت بررسی ارسال شود.

این عضو شورای شهر صدرا تاکید کرد: پرداخت پاداش به نیروهای شرکتی و پیمانکاری نیز براساس قانون انجام خواهد شد و جای دارد که به کارکنان رسمی،پیمانی و قراردادی نیز این پاداش پرداخت شود.

وی عنوان کرد: پیشنهاد پاداش شهردار صدرا برای مجموع کارکنان رسمی،پیمانی و قراردادی شهرداری صدرا مبلغ ۸۱۰ میلیون تومان بوده و این رقم برای هر فرد نبوده است.

کشاورزی اظهار داشت: پاداش کارکنان براساس سابقه کاری هر فرد، عملکرد و سایر شاخص ها پرداخت می شود.

وی به دلایل رد لایحه پیشنهادی شهردار برای پرداخت پاداش امسال کارکنان رسمی،پیمانی و قراردادی این نهاد نیز اشاره کرد و گفت: بعضی از اعضای شورا به این دلیل با این لایحه مخالفت کردند که معتقد بودند پرداخت پاداش باید براساس شاخص های جزئی تری شامل میزان عملکرد افراد پرداخت شود و یا اینکه بودجه به سایر بخش ها اختصاص یابد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر صدرا اظهار داشت: قطعا اعضای این شورا در نهایت منافع شهر و مردم و همچنین منافع کارکنان را در نظر خواهند گرفت چون معتقدند که با نیروی انسانی با انگیزه و کارآمد می توان خدمات بهتری به شهروندان ارایه کرد و قطعا دارایی های شهرداری نیروی انسانی این نهاد است.

اجازه تکرار رخدادهای تلخ گذشته در صدرا را نمی دهیم

وی با بیان اینکه شورای ششم شهر صدرا با برنامه ریزی به میدان آمده و در همه بخش ها ازجمله ورزشی،حمل و نقل و فضای سبز اقدامات بارزی انجام داده است در پایان گفت: قطعا شورای کنونی شهر صدرا حافظ منافع مردم خواهد بود و اجازه نخواهد داد که رخدادهای منفی سالیان قبل و دوره های گذشته تکرار شود.

شهر جدید صدرا در اوایل دهه ۷۰ با هدف اسکان سرریز جمعیت کلانشهر شیراز در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب شیراز ایجاد شده است.