سامانه جدید بارشی وارد هرمزگان می‌ ‌شود

سامانه جدید بارشی وارد هرمزگان می‌ ‌شود

رئیس اداره هواشناسی جزیره قشم با بیان اینکه یک سامانه جدید بارشی از ساعت های پایانی امروز (دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱) از سمت غرب وارد استان هرمزگان خواهد شد، گفت: این سامانه تا ساعت های ظهر روز چهارشنبه ۲۸ دیماه فعالیت خواهد داشت و بتدریج تمامی مناطق استان را در بر خواهد گرفت.

محمد کاملی دیرستانی با توصیف پیش بینی وضعیت جوی، دریایی و دمایی استان هرمزگان و جزیره قشم افزود: این سامانه سبب رگبار باران، رعد و برق و افزایش لحظه ای سرعت باد خواهد شد و شدت بارش های این سامانه بارشی فردا سه شنبه ۲۷ دیماه در برخی مناطق و جزایر غربی و مناطق شمالی استان پیش بینی می شود.

وی ادامه داد: با توجه به پیش بینی های هواشناسی انجام شده روز چهارشنبه ۲۸ دیماه بارش ها در مناطق مرکزی و با شدت بیشتر در مناطق شرقی استان هرمزگان مورد انتظار است و تا ساعت های ظهر چهارشنبه در مناطق شرقی استان فعالیت خواهد داشت و از ساعت های بعدازظهر چهارشنبه بتدریج سامانه بارشی از مناطق شرقی استان خارج خواهد شد، بنابراین توصیه می شود در این مدت از قرار گرفتن در حریم رودخانه های فصلی و صعود به ارتفاعات خودداری شود.

رئیس اداره هواشناسی جزیره قشم توضیح داد: همچنین برای روزهای پنج شنبه ۲۹ و جمعه ۳۰ دیماه افزایش باد شمال شرقی در مناطق شرقی و مرکزی استان پیش بینی می شود.

کاملی دیرستانی اضافه کرد: طی امروز در ساعت های بعدازظهر در جزایر خلیج فارس وزش باد سطحی شمال غربی پیش بینی می شود و تا ساعت های شب شرایط برای رفت و آمدهای دریایی مناسب می باشد.

وی گفت: از ساعت های ظهر روز سه شنبه ۲۷ دیماه در تنگه هرمز و دریای عمان افزایش بادهای شرقی و از ساعت های شب سه شنبه و طی روز چهارشنبه ۲۸ دیماه در خلیج فارس وزش بادهای نسبتا شدید شمال غربی و مواج شدن دریا مورد انتظار است. بنابراین توصیه می شود شناورهای سبک و صیادی از رفت و آمد دریایی خودداری کنند و تمهیدات لازم در بنادر و اسکله های استان صورت پذیرد.

رئیس اداره هواشناسی جزیره قشم افزود: همچنین طی روزهای پنج شنبه ۲۹ و جمعه ۳۰ دیماه وزش بادهای کم و بیش شدید شمال شرقی در تنگه هرمز، شرق خلیج فارس و نقاطی از دریای عمان سبب مواج شدن دریا خواهد شد که تغییرات احتمالی اطلاع رسانی خواهد شد.

وی اعلام کرد: در روز جاری ضمن ماندگاری هوای سرد به ویژه در مناطق شمالی و ارتفاعات استان هرمزگان تا روز چهارشنبه ۲۸ دیماه به صورت مقطعی، با افزایش ابرناکی، افزایش ۲ تا چهار درجه ای دمای کمینه پیش بینی می شود و دوباره در روزهای پایانی هفته نوسات دمایی کاهشی خواهد بود.

کاملی دیرستانی بیشینه دما و رطوبت را در ایستگاه هواشناسی (فرودگاه قشم) ۱۲ درجه و ۷۲ درصد و شهر قشم را ۱۶ و ۵۲ درصد اعلام کرد.

استان هرمزگان با دارا بودن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی از سواحل شرق استان (جاسک) در دریای عمان تا سواحل نیلگون خلیج فارس در شرق استان (پارسیان) و برخورداری از جزایر ۱۴ گانه خلیج فارس، یکی از مهم ترین و راهبردی ترین استان های ایران است که از جاذبه های منحصر به فردی چون جنگل های بی همتای حرا و مرغوب ترین مروارید جهان و ده ها اثر تاریخی و طبیعی برخوردار است.

خلیج فارس با گستره نزدیک به ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع بین ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ واقع شده است و جزیره زیبای قشم، همچون نگینی بر پهنه آب های نیلگون آن می درخشد.