همایش روز جهانی غذا در شیراز برگزار شد

همایش روز جهانی غذا در شیراز برگزار شد

همایش روز جهانی غذا، با مشارکت معاونت‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی شیراز و با حضور مسئولان، صاحب‌نظران و دانشجویان، در مجتمع ولایت برگزار شد.

رئیس دانشکده تغذیه شیراز دوشنبه 25 مهر در این همایش، گفت: مطالعه بیماری ها، گسترش و توزیع آنان در جهان، اهمیت غذا و تغذیه و به طور کلی اهمیت سبک زندگی در بروز و شیوع بیماری ها را نشان می دهد؛ همچنین معضل سوء تغذیه ناشی از چاقی و اضافه وزن و الگوهای غذایی ناسالم، سلامت بیش از دو میلیارد نفر در سطح دنیا را در معرض خطر قرار داده است.

سیاوش باباجعفری با اشاره به اهمیت آگاه‌ سازی مردم و جوامع به آسیب های موجود، از تلاش های فعالان و دست اندرکاران حوزه تامین، تولید، توزیع و نظارت بر غذای سالم از «مزرعه تا سفره» و همه فعالان حوزه غذا و تغذیه قدردانی کرد.

مدیر اداره غذا و دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی شیراز نیز گفت: ذائقه ها به صورت قابل توجه و کنترل ناپذیر تغییر کرده و به ویژه در بین جوانان و نوجوانان به عنوان قشر فعال و پویای جامعه که در حال رشد هستند، ذائقه ها متفاوت است و به سمت غذاهای آماده و فست فودها گرایش پیدا کرده است.

سید محمد مظلومی با اشاره به این نکته که ضروری است صاحبان صنایع غذایی به دانش روز دنیا در رابطه با سبک زندگی سالم و تولید غذاهای مناسب، در تحقق سلامت افراد در جامعه کمک کنند، اضافه کرد: در استان فارس تلاش های مناسبی در راستای سالم بودن مواد غذایی انجام شده است و اقدامات لازم در زمینه تامین نیازهای غذایی جامعه مانند نان کامل در حال پیگیری است.

رئیس انجمن تغذیه استان فارس نیز در این همایش گفت: در راستای ترویج سبک زندگی سالم، تعامل و مشارکت همه سازمان ها و ارگان ها و کارخانجات تولید مواد غذایی ضروری است و آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در این زمینه موضوعی مهم است که باید به آن توجه شود.

عبدالحمید مصلی نژاد همچنین توجه به چاقی کودکان و مصرف مواد غذایی پر انرژی که باعث کوتاهی قد در کودکان می شود را مهم برشمرد.

عنایت‌الله بریزی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز عنوان کرد: اگر در صنایع کشاورزی از سم، کود و آب مناسب استفاده نشود، کیفیت محصول از بین می رود و فلزات سنگین به طور ستقیم وارد بدن می شود که عاملی برای تهدید سلامت به شمار می رود.