هجوم ملخ‌های صحرایی به کشور از اواخر اسفندماه

هجوم ملخ‌های صحرایی به کشور از اواخر اسفندماه

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه با توجه به شرایط آب و هوایی، هجوم ملخ‌های صحرایی به کشور از اواخر اسفند و اوایل فرودین‌ماه آغاز می‌شود، تاکید کرد: امسال در سطح ۸۰ هزار هکتار از اراضی کشور با آفت ملخ‌های صحرایی مبارزه خواهد شد.

سعید معین با اعلام این خبر گفت: به دلیل بارندگی‌های طبیعی در شبه‌جزیره عربستان و بارندگی‌های بالاتر از میانگین بلندمدت در مناطقی از این شبه جزیره مانند عمان و همچنین در جنوب ایران، شرایط برای رشد گیاهان و تغذیه این آفت فراهم است و انتظار می‌رود در موج نخست، ملخ‌های صحرایی به استان‌های هرمزگان، بخش هایی از بوشهر و مناطق ساحلی سیستان و بلوچستان هجوم آورند.

وی ادامه داد: در صورت چرخندگی هوا از سمت اقیانوس هند به سوی شبه‌جزیره عربستان و ورود بعدی ملخ‌های صحرایی به کشور، در فاز دوم، جنوب استان فارس، جنوب کرمان و بخش‌های عمقی‌تر استان سیستان و بلوچستان مورد هجوم این آفت قرار گیرند.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور درباره اعتبارات مبارزه با ملخ صحرایی اظهار داشت: از ۵۰ میلیارد تومان اعتباری که برای مبارزه با این آفت در مرداد ماه به تصویب رسید، ۱۰ میلیارد تومان آن در اواخر شهریوراه به سازمان حفظ نباتات کشور اختصاص یافت و این مبلغ ۱۰ روز پیش بر اساس سطح پیش‌بینی مبارزه برای تهیه سم، سمپاش و سایر لوازم مورد نیاز میان استان‌ها توزیع شد.

معین افزود: ۴۰ میلیارد تومان باقی مانده از اعتبارات در نیمه دوم بهمن پرداخت و میان استان توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود ۳۳ درصد محصولات زراعی و باغی در استان‌های جنوبی کشور تولید می‌شود، تصریح کرد: اگر نتوانیم به موقع با ملخ صحرایی مبارزه کنیم و این آفت گسترش پیدا کند، حدود ۴۰ میلیون تن محصول کشاورزی در معرض خطر قرار می‌گیرد.

به گفته مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور،‌ برای مبارزه با ملخ صحرایی از ناوگان سمپاشی استفاده می‌شود و با سمپاش‌های ulv می‌توان روزانه در سطح ۵۰ هزار هکتار مبارزه کرد.

معین از استان‌های جنوبی کشور خواست از تمام امکانات و ظرفیت‌های خود از جمله فرمانداری‌ها، نیروهای نظامی، انتظامی و بسیج نیز برای مبارزه با ملخ صحرایی استفاده کنند.