نه دل در غمزه شرق و نه چشم بر کرشمه غرب داشته باشیم

نه دل در غمزه شرق و نه چشم بر کرشمه غرب داشته باشیم

سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه اعتماد به قدرت های غیر ملی غلط است، گفت: دشمن و غیر دشمن دنبال منافع خودشان هستند، اما رمز بقای ما اتکاء به قدرت ملی و هویت دینی است. هر جا ظلم و تجاوز هست، بد است؛ هر جا مظلومی باشد باید در کنارش ایستاد و حداقل با زبان از او دفاع کرد و هر تجاوزی منفور است. این آرمان انقلاب بوده و دوگانه نگاه کردن بعضی ها در دنیا، از نکات دردآور است. وقتی فرزندان فلسطینی و کودکان یمنی کشته می شوند، هیچ صدایی بر نمی خیزد اما برای جای دیگری ناله بلند می شود.

یادگار امام با اشاره به هزینه ای که مردم ایران برای استقلال و سیاست نه شرقی نه غربی پرداخت کرده اند، گفت: دشمن و غیر دشمن دنبال منافع خودشان هستند. اتکاء به قدرت ملی و هویت دینی رمز بقای ما است. هر جا ظلم و تجاوز هست، بد است؛ هر جا مظلومی باشد باید در کنارش ایستاد و حداقل با زبان از او دفاع کرد. هر تجاوزی منفور است. این آرمان انقلاب بوده و دوگانه نگاه کردن بعضی ها در دنیا، از نکات دردآور است.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی شب گذشته در دوازدهمین همایش خادمین افتخاری حرم مطهر امام خمینی(س)، گفت: یکی از بحث های بسیار مهم در فرهنگ دینی ما بحث «طغیان انسان بر خدا» است. در سوره علق که اولین سوره نازل شده بر پیامبر(ص) است، بعد از اینکه خداوند می گوید، «ما انسان را از هیچ آفریدیم»، می فرماید، «انسان طغیانگر است و وقتی خودش را مستغنی می بیند طغیان می کند».

یادگار امام با بیان اینکه «طغیان» یعنی انسان از حد خود تجاوز کند، تصریح کرد: هر بار انسان از حدّ خودش می گذرد تعبیر طغیان را به کار می برند.

برخی امروز نابخردانه رژیم ستمشاهی را تطهیر می کنند

وی سپس افزود: یکی از واژه هایی که از طغیان مشتق شده و اتفاقا در قرآن بسیار مورد توجه قرار گرفته، لغت «طاغوت» است. طاغوت یعنی کسی طغیانگر است، مقابل خدا ایستاده و از حد خودش عبور کرده است. اینکه انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام مقابل طاغوت و طاغوت ها ایستاد، در حقیقت یک نوع پیام از دل اندیشه قرآنی است. طاغوت بزرگترین نماد و مفهومی بود که انقلاب شکل داد تا به دنیا بگوید آنچه ما با آن می جنگیم از حدود خودش تجاوز کرده است.

سید حسن خمینی یادآور شد: این مبارزه با طاغوت در وهله اول در محدوده مرزهای ایران، یعنی معطوف به رژیم ستمشاهی بود؛ رژیمی که متأسفانه برخی امروز نابخردانه آن را تطهیر می کنند، در حالی که در زمینه وابستگی به قدرت های جهانی و پایمال کردن هویت و عزت ملی یک طاغوت بود.

امام پس از حمله شوروی، با همه توان از ملت افغانستان دفاع کردند

 وی ادامه داد: بعد از انقلاب بزرگترین شعار انقلاب، امام و مردم ایران، ایستادگی مقابل طاغوت شرق و غرب بود و از همین رو، «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» و «نه شرقی، نه غربی» دو شعار کلیدی انقلاب بود. یکی از این دو شعار در بُعد هویت داخلی ما و یکی در مقابل طاغوت های زمان است و انقلاب به سبب این هدف دل ها را در دنیا جمع کرد. در حالی که تا قبل از انقلاب جهان تقسیم شده به دو اردوگاه شرق و غرب بود و عنصر دینداری در آن میانه محلی از تأمل نداشت و تفکر عمیق ماتریالیستی-مارکسیستی دین را افیون توده ها و در خدمت استکبار می دانست.

یادگار امام اظهار داشت: آغازین روز انقلاب، از سوی امام یک نهیب به غرب زده می شود که در رأس آن آمریکا است و یک نهیب هم به شرق زده می شود که در رأس آن شوروی است. ایشان پس از حمله شوروی به افغانستان، با همه توان از ملت افغانستان دفاع کردند؛ و این در حالی بود که آن زمان شاید برخی تصور می کردند با توجه به وضعیت اوایل انقلاب دست کشور برای یاری جستن به سمت قدرت ها دراز شود.

اعتماد به قدرت های غیر ملی غلط است

وی افزود: هزینه ای که مردم ایران در جنگ تحمیلی برای استقلال و سیاست نه شرقی نه غربی خودشان پرداخت می کنند، یک افتخار است. یک دست سلاح در مقابل دشمنی که همه دنیا پشت او هستند و یک دست به قرآنی که اندیشه مقابله با طاغوت را به ما می آموزد. این مقابله با طاغوت یکی از کلیدی ترین رمزهای انقلاب است و بحمدالله بعد از امام این مسیر، به صورت پررنگ توسط رهبر معظم انقلاب در جمهوری اسلامی ادامه پیدا کرده و با تمام توان همان خط امام را در سیاست نه شرقی نه غربی خودش ادامه داده و می دهد.

سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه اعتماد به قدرت های غیر ملی غلط است، گفت: دشمن و غیر دشمن دنبال منافع خودشان هستند، اما رمز بقای ما اتکاء به قدرت ملی و هویت دینی است. هر جا ظلم و تجاوز هست، بد است؛ هر جا مظلومی باشد باید در کنارش ایستاد و حداقل با زبان از او دفاع کرد و هر تجاوزی منفور است. این آرمان انقلاب بوده و دوگانه نگاه کردن بعضی ها در دنیا، از نکات دردآور است. وقتی فرزندان فلسطینی و کودکان یمنی کشته می شوند، هیچ صدایی بر نمی خیزد اما برای جای دیگری ناله بلند می شود.

وی با بیان اینکه کودک کشی همه جا منفور و انسان کشی همه جا بد است، تأکید کرد: باید نه دل در غمزه شرق و نه چشم بر کرشمه غرب داشت. این هم اصلا به این معنا نیست که انسان در دنیا تنها باقی بماند، بلکه اصل بر این است که اتکاء ما به نیروی ملت باشد. رهبر انقلاب جمله ای دارند که یکی بیان دقیقی از اندیشه سیاسی امام است؛ ایشان می گویند، هر جا مردم هستند، مانند سیلابی که همه خاشاک را می شورد و می برد، توفیق نصیب می شود و هر جا هم نباشند هیچ فایده ای در پیش نخاوهد بود.

امام و هرچه متعلق به امام است، مورد کینه دشمنان ایران است
یادگار امام اظهار داشت: «اعتماد به غیر» غلط است و ظلم در همه وجوهش باطل است. سیاست درست همان است که امام یاد ما دادند و مقام معظم رهبری ادامه داده اند و جمهوری اسلامی الگوی حرکت خودش قرار داده و آن، سیاست اتکاء به خدا، اعتماد به روح ملی، اعتماد به مردم و سیاست نه شرقی-نه غربی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه امام برای مملکت ما علَم عزت و دینداری است، یادآور شد: همین امروز هم اگر فضای رسانه ای و تبلیغاتی را رصد کنید، می بینید که تمام تیرهای زهر آگین به سوی امام روانه است. بخش زیادی از تخریب هایی که صورت می گیرد، هنوز هم درباره امام است. می گردند از لا به لای متون امام دروغ در می آورند، تحریف می کنند و می سازند؛ چون امام زنده و توفنده است. چون رهبری گفتند این انقلاب بدون امام نه هویت دارد و نه شناخته می شود و نه کسی دنبال آن می آید.

سید حسن خمینی افزود: امام و هرچه متعلق به امام است، مورد کینه دشمنان ایران است. دشمنان امام را هدف قرار داده اند و فایده نبرده اند؛ اکنون هم هنوز این کار را می کنند و ان شاء الله باز هم فایده نمی برند. اما این وظیفه ما را کم نمی کند. هر کسی دل به آینده این کشور بسته، عزت کشور را می خواهد و می خواهد در مأذنه های این کشور تا قیامت صدای پیامبر(ص) و اهل بیت پیامبر باشد، باید در برابر این تبلیغ های امپریالیسم رسانه ای مقابل امام دفاع کند.

وی افزود: یکی از این کارها حضور شما در لباس خادمی امام است. بسیار ارزشمند است در آشفته بازاری که هزاران تبلیغ می کنند، گروهی افتخار می کنند به اینکه خادم زائرین امام هستند؛ ملجأ و محور این کشور را امام می دانند.