نمایان شدن ماهیت سیاسی جشنواره کن؟

نمایان شدن ماهیت سیاسی جشنواره کن؟

جشنواره فیلم کن که هفتاد و پنجمین دوره آن در حال برگزاری است معمولا هر سال اعلام میکرد که این جشنواره یک جشنواره غیرسیاسی است که برای رشد و اعتلای سینمای جهان تلاش می‌کند.

محمود گبرلو کارشناس سینما گفت : جوایز جشنواره کن همواره یک اعتبار برای فیلمساز و فیلم و آن کشوری بود که جایزه را می گرفت چون فکر می کرد این جایزه را از جمعی از کارشناسان و صاحب نظران و بر اساس انتخابی کارشناسانه دریافت کرده است ، نمایان شدن ماهیت سیاسی جشنواره کناما امسال این جشنواره با یک حرکت بسیار عجیب ، رفتار علنی و آشکار سیاسی خود را نشان داد و به نوعی بر خلاف این ادعا که یک جشنواره غیر سیاسی است نشان داد از سیاست های حاکمان خودش تبعیت می کند .

وی ادامه داد :حتی در شعار جشنواره امسال که اعلام می کند "جستجو برای اندیشه های آزاد " ،متاسفانه هیچ نمودی در رفتارها و سیاست ها و برنامه ریزی های جشنواره ندارد . اینکه اتفاق هایی مثل تهاجم روسیه به اوکراین رخ می دهد و ما به این بهانه برخی فیلمسازان را اجازه ندهیم که در جشنواره حضور پیدا کنند یا برخی خبرنگاران و روزنامه نگاران نتوانند در جشنواره حاضر شوند ، یک رفتار خصمانه است و معلوم میشود که بر خلاف اینکه جشنواره ادعای صداقت دارد و خود را یک جشنواره تخصصی برای سینما می داند یک دروغ محض است .

این روزنامه نگار افزود : باید نسبت به انتخاب های سال گذشته ی این جشنواره هم دچار تردید شویم که بر اساس سیاست های حاکمان عمل کرده ، نه بر اساس سیاست های فرهنگی هنری سینمایی جشنواره کن ؛ و بدانیم که این نوع رفتارهای غلط و شتاب زده از کن که اعتبار جهانی دارد ، گرچه بسیار بعید بود ، اما نشان داد می توانیم نسبت به انتخاب های سال های گذشته هم دچار شک و تریدد شویم .

گبرلو خاطرنشان کرد: اهدا جوایز بر اساس سیاست ها و اینکه کدام فیلم پذیرفته شود و کدام فیلمساز جایزه بگیرد در سال های گذشته کمرنگ بود . اما این بار جشنواره کن چهخه واقعی خودش را آشکار کرد و امیدوارم فیلمسازان جهان متوجه این رفتار غلط بشوند . هر چند شنیده ام که برخی فیلمسازان در جشنواره امسال به همین دلایل حضور پیدا نکردند و حتی نسبت به انتخاب امسال هم دچار شک و شبهه هستند .

این کارشناس سینما درباره حضور فیلم هایی با موضوع ایران در این جشنواره هم بیان داشت: به طور طبیعی در دنیا فیلمسازان ایرانی هستند که به یک جشنواره ورود پیدا می کنند و فیلمشان را به نمایش می گذارند اما وقتی احساس می کنیم که همه ایرانیان را دور هم جمع می کنند که تفرقه ایجاد کنند ، نشان می دهد که جشنواره کن یک سیاست پشت پرده دارد و دارد آن را عملی می کند .

گبرلو افزود: حرکت جشنواره کن که ماهیت اصلی خودش را آشکار کرد زنگ خطری است برای کشورهایی که فکرمی کنند ساده انگارانه وارد یک جشنواره معتبر جهانی شدند که بر اساس نظر کارشناسی فیلمها انتخاب می شود ، اما طبیعتا سال های بعد فیلمسازان با دقت و حساسیت بیشتری در جشنواره کن حضور پیدا خواهند کرد .