نماد یوزپلنگ ایرانی روی پیراهن تیم ملی فوتبال نباید کم رنگ شود

مربیان برتر فوتبال فارس سفیران محیط زیست شدند

نماد یوزپلنگ ایرانی روی پیراهن تیم ملی فوتبال نباید کم رنگ شود
شادی گل بازیکنان ایران با نماد یوزپلنگ ایرانی

مدیرکل محیط زیست استان فارس با تاکید براینکه نماد یوز پلنگ ایرانی که روی پیراهن تیم ملی فوتبال حک شده است، نباید کمرنگ شود، گفت: از فدراسیون فوتبال ایران می خواهیم این نماد را روی پیراهن تیم ملی پررنگ تر کنند ،بازیکنان تیم ایران  را به نام یوزهای ایرانی در دنیا می شناسند.   

یوزپلنگ ایرانی 

حمید ظهرابی روز پنجشنبه در آیین نکو داشت مربیان برتر کشور که به صورت سراسری توسط سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، افزود: متاسفانه نماد یوز ایرانی روی پیراهن تیم ملی فوتبال روز به روز دارد کمرنگ ترمی شود و تیم ملی ایران در دنیا با این نام شناخته شده است که باید به داشتن چنین گونه ای در ایران افتخار کنیم.

وی با اظهار اینکه نسل یوز ایرانی داشت منقرض می شد، اظهار داشت: این گونه در دنیا بسیار ارزشمند است و زمانی هم که روی پیراهن تیم ملی حک شد مردم با این گونه با ارزش آشنا شدند و برای حفظ آن مشارکت کردند.

ظهرابی تاکید کرد: برای نجات گونه یوز ایرانی همه باید کمک کنند تا نه تنها نگذاریم این گونه منقرض شود بلکه بکوشیم تا تکثیر شود که با همکاری مردم  به ویژه ورزشکاران می توان برای جلوگیری از انقراض این نسل گرانبها در محیط زیست کارهای خوبی انجام داد.

در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر گونه یوز پررنگ شود

 مدیرکل محیط زیست فارس ادامه داد: وجود پُر رنگ نماد یوز ایرانی روی پیراهن تیم ملی موجب می شود مردم دنیا در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با این گونه دوباره  آشنا شوند از این رو از فدراسیون فوتبال می خواهیم این نماد را روی پیراهن تیم ملی پررنگ تر کنند.  

مراسم تقدیر از مربیان فارس در اداره کل محیط زیست 

وی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه حفظ محیط زیست وظیفه یک گروه خاص نیست، بیان داشت: این یک رویکرد اجتماعی است زیرا ما نمی توانیم کنار هر درخت و یا گونه ای از حیوانات  محیط بان بگذاریم و مردم باید به عنوان یک فرهنگ بپذیرند که حفاظت از محیط زیست تنها به یک قشر خاص بستگی ندارد در غیر این صورت حفظ کردن محیط بدون مشارکت مردم ناممکن می شود.

ظهرابی افزود: مربیان فوتبال و بازیکنان از آنجا که دارای شهرت هستند و فوتبال تنها رویدادی است که با طرفداران زیادی در دنیا دارد، باید در حفظ محیط زیست نیز مشارکت بیشتری داشته باشند تا بتوانیم یک قدم بیشتری برای  حفظ آن برداریم.

وی با اشاره به اینکه امکان دارد با یک آتش کوچک هکتارها جنگل در محیط زیست نابود شود، افزود: ریختن زباله ها در کنار جاده  ها و یا مکان محیط زیستی منجر می شود که طبیعت آسیب ببیند از این رو همه مردم به عنوان همکار افتخاری باید در حفظ محیط زیست کوشا باشند.

پیروانی: جمعیت ۸۵ میلیونی ایران باید محافظ محیط زیست باشند

همچنین در این برنامه غلامحسین پیروانی مربی و پیشکسوت فوتبال فارس و کشور نیز گفت: امیدوارم روزی برسد که به جای حدود هفت هزار و ۵۰۰ پرسنل محیط زیست در کشور، تمام ۸۵ میلیون جمعیت ایران حافظ محیط زیست شوند.

وی اضافه کرد: مربیان باید صداقت در گفتار، رفتار و کردار داشته باشند و به جای کاسب بودن عاشق باشند که اگر این اتفاق افتاد موفق خواهیم شد.      

پیروانی افزود: چندی پیش از کوه بمو بازدید کردم که وجود گونه های زیادی از جمله  بُز، میش کوهی و آهو بر زیبابی این محیط افزوده  بود و باید به همه یاد بدهیم که حافظ محیط زیست باشند.

وی گفت: از محیط بانان سوال کردم که چگونه برکه ها را برای حیوانات پر آب می کنند، گفتند با تانکر آب به ارتفاعات منتقل می کنیم که این امر  نشان دهند این است  که چاه  های غیر مجار حفر کردند و منجر به خشکیدن چشمه های آب شد که محیط زیست و حیوانات آسیب زیادی دیده اند.

این پیشکسوتان فوتبال در ادامه سخنانش خطاب به برگزارکنندگان این برنامه نیز گفت: ما باید به فکر کسانی همچون زنده یادها، منصور پور حیدری، همایون بهزادی، ناصر حجازی، ابراهیم آشتیایی، عزت جان ملکی، غلامحسین مظلومی، محمد رنجبر و دیگر بزرگانی که در جمع ما نیستند، باشیم و یادشان را گرامی داریم.   

ضامن آهو

وی از امام هشتم شیعیان (ع ) به عنوان بهترین الگو برای حفاظت از محیط زیست نام برد  و افزود: امام رضا ( ع) ضامن آهو شدند  و اجازه نداد صیاد آهو را شکار کند که این بهترین الگو برای مردم است که از محیط زیست حفاظت کنند ضمن اینکه باید یاد شهدای محیط زیست را گرامی بداریم.

در پایان این مراسم که به صورت سراسری از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، از نظام زارع، غلامحسین پیروانی، محمد شفیعی ، ناصر جانی خانی رضا صالحی؛مهدی شکوهی ،حمید رضا زارعی
محمد جواد آذر پادگان ، نگین پاکدل به عنوان مربیان برتر فارس  تقدیر و حکم غلام پیروانی به عنوان عضو افتخاری محیط زیست اهدا شد.