نقش دولت‌ها در تخریب محیط زیست بیشتر از مردم!

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس: بسیاری از تخریب‌ها و آسیب‌ها، محصول سیاست‌های اقتصادی و توسعه‌ای است

نقش دولت‌ها در تخریب محیط زیست بیشتر از مردم!

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس، بسیاری از تخریب‌ها و آسیب‌هایی که متوجه محیط زیست کشور است، محصول سیاست‌های اقتصادی و توسعه‌ای کشور بوده و این نشان می‌هد که نقش دولت‌ها در تخریب محیط زیست بیشتر از مردم است.
حمید ظهرابی در نشست با سازمان‌های مردم نهاد فارس که با موضوع " بذرکاری و احیای عرصه‌های طبیعی و نقش سازمان‌های مردم نهاد در حفظ آن‌ها" به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، تصریح کرد: در چند سال گذشته آماری از تخریب و تصرف‌هایی که در مناطق چهارگانه سراسر کشور اتفاق افتاده بود جمع آوری شد و نتیجه آن قابل تامل بود؛ حدود یک درصد از این مناطق، دچار تخریب و یا تصرف شده بودند که از این میزان حدود ۷۰ درصد، توسط دستگاه‌های دولتی و یا نهادهای وابسته به حاکمیت اتفاق افتاده بود که این موضوع با تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور محترم در خصوص تطابق طرح‌های توسعه ای با چارچوب  الزامات حفاظت از محیط زیست، منافاتی جدی دارد.

وی عنوان کرد: مسائل مهمی که محیط زیست طبیعی استان را با مخاطرات جدی رو به رو می‌کند؛ کمبودآب، وضعیت بحرانی تالابها و رودخانه‌ها؛ چرای بی رویه، قطع  درختان، تولید زغال، حریق، پاک تراشی و تخریب و تصرف زمین و نیز شکار و صید است.
​ظهرابی در مورد جنگل کاری و بذر کاری نیز گفت: هوشمندانه ترین اقدام در این زمینه، حفظ منابع موجود و در وهله بعد، توسعه جنگل‌ها و کاشت بذر است. در همین راستا، می‌توان با در نظر گرفتن بهره وری حداکثری و توجه عموم به اهمیت حفظ جنگل‌ها، برنامه‌های درختکاری و بذر کاری را هم حفظ کرد.