نباید چاه جدیدی در محدوده تالاب‌ها حفر شود

نباید چاه جدیدی در محدوده تالاب‌ها حفر شود

استاندار فارس با بیان اینکه سالانه ۱۵ درصد از چاه‌های غیرمجاز باید پر شود و هر فرماندار نیز موظف است که این امر را اجرا کند گفت: هیچ چاه جدیدی در محدوده تالاب‌ها زده نشود.

ستاد احیای تالاب‌های استان فارس امروز با سه دستور کار با محوریت ارائه گزارش کمیته محلی تالاب پریشان و تدوین برنامه زیست بومی تالاب ارژن و انعقاد قرارداد با دانشگاه شیراز  برگزار شد.

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس در این جلسه برای حل مشکلات تالاب‌‌ها به ارائه پیشنهاداتی پرداخت و اظهارداشت: در شهرستان‌های دارای تالاب اختصاص بودجه‌ای صورت بگیرد تا در زمینه تالاب‌ها هزینه شود، اما برای به نتیجه رسیدن موضوعات مطرح شده باید دانشگاه شیراز و مشاور و محیط‌زیست جلسه بگذارند و به امضای طرفین برسد تا احیای تالاب‌‌ها به نتیجه برسد و هر دستگاه کار خود را انجام دهد.

وی در ادامه گفت: هر دستگاهی که امضا کرده اما اجرا نکرده به استانداری اطلاع دهید تا رصد شوداگر دستگاه نیز امضا نکند باز هم اطلاع دهید تا بررسی شود. 

ایمانیه با بیان اینکه کل بودجه برای احیای تالاب‌ها از بودجه عمرانی استان بالاتر است اما این به معنای اینکه کار را تعطیل کنیم نیست، افزود:اگر کار کارشناسی باشد حتما به نتیجه می‌رسد، جلسه آینده با جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای تعامل شود تا قرارداد همراه با عدد و رقم و زمان‌بندی منعقد شود.

وی تصریح کرد: سالانه 15 درصد از چاه‌های غیرمجاز باید پر شود و هر فرماندار نیز موظف است که این امر را اجرا کند تا هیچ چاه جدیدی در محدوده تالاب‌ها زده نشود از کشاورزانی که معیشتشان درگیر این چاه‌ها است شروع نشود تا معاش مردم تهدید نشود.

استاندار فارس گفت: برای حوزه‌های مرتبط با تالاب‌ها گزارش‌ها مرتب مرور تا پیشرفت کار رصد شود و منحصر به این جلسه نباشد همچنین کنسرسیومی برای هوشمند کردن کنتورهای چاه‌های مجاز تشکیل شود و این کار از حوزه‌های آبخیز مرتبط با تالاب‌ها شروع شود که پریشان و بختگان و مهارلو دراولویت است.

یوسف رفیعی، نماینده طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در استان فارس در این جلسه اظهارداشت: پروژه‌های این طرح در استان شامل کشاورزی پایدار و معیشت سازگار با منابع تالابی می‌شود که در معیشت سازگار 10 روستا تحت پوشش قرار می‌گیرند‌.

وی با بیان اینکه اعتبار هر روستا در فاز نخست 90 میلیون است و در 5 روستا این طرح اجرا شده است، گفت: در فاز جدید نیز 5 روستای باقی مانده تحت پوشش قرار گرفته و اعتبار هر روستای جدید 185 میلیون خواهد بود‌.

نماینده طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در استان فارس با اشاره به اجرای پروژه های کشاورزی پایدار افزود: در این طرح نیز در فاز نخست 6 روستا در نظر گرفته شده که برای هر روستا 230 میلیون در نظر گرفته شده و در فاز جدید 10 روستا با اعتبار هر روستا 320 میلیون تومان در حال اجرا است‌.

رفیعی با بیان اینکه راه‌اندازی انجمن غیردولتی و محلی در محدوده بختگان نیز در دست اقدام است، عنوان کرد: یکی از مشکلات اصلی در روستاها اینترنت و شبکه ارتباطی است و یکی دیگر از مشکلات نبود آرد در روستاهایی است که پخت نان و شیرینی محلی را جایگزین کردند که اگر این امر تامین شود مشکل روستاها نیز برطرف می‌شود.

نبی‌اله مرادی، معاون فنی محیط زیست استان فارس نیز در این جلسه پیگیری تصویب طرح‌های زیست بومی تالاب‌های کافتر و مهارلو توسط این اداره کل انجام شده است، گفت: گزارش نهایی در مرحله اصلاح و برنامه‌ریزی است که در شورای مدیریت و برنامه‌ریزی استان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه از برنامه پنجم بنا شد که مدیریت تالاب‌ها براساس برنامه زیست بومی باشد، افزود: این روند توسط محیط زیست در حال پیگیری است و تا پایان سال این کار انجام خواهد شد و طرح ارائه می‌شود.

معاون محیط زیست استان فارس افزود: پیگیری و مکاتبه با استانداری فارس درباره تامین منابع مالی لازم در سطح استانی و ملی برای احیای حوضه‌های آبخیز استان با اولویت حوضه‌های آبخیز تالابی نیز انجام شده است.

وی تصریح کرد: مدیریت زیست بومی تالاب‌ها در شورای برنامه‌ریزی تصویب و توسط معاونت عمرانی ابلاغ شده است، در نخستین جلسه آمایش این موارد بیان می‌شود تا براساس کار کارشناسی و بررسی صورت گرفته بتوان آن را عملیاتی کرد‌.

مرادی با اشاره به نیاز آبی تالاب‌های استان فارس گفت:
طشک و بختگان در وضعیت نرمال 826 میلیون مترمکعب، مهارلو 204 میلیون مترمکعب، کمجان 106 میلیون مترمکعب،
کافتر 35 میلیون مترمکعب، ارژن 5 میلیون مترمکعب،
هفت برم 2 میلیون مترمکعب، پریشان 35 میلیون نیاز دارد که این میزان در وضعیت ترسالی و خشکسالی متفاوت است.

وی با بیان اینکه برای طشک و بختگان و پریشان نقشه راه و احیا تهیه شده است؛ خواستار همکاری دستگاه‌های اجرایی در اجرای طرح احیای تالاب‌ها شد.

معاون عمرانی استاندار فارس محمود رضایی نیز در این جلسه درباره حقابه‌ تالاب‌ها گفت: آبی فعلا برای رهاسازی نداریم ولی براساس نیاز مطرح شده اگر بارندگی خوب شد بختگان در اولویت برای رهاسازی قرار دارد.