ناوگان فلج حمل و نقل عمومی دزفول نیازمند توجه

ناوگان فلج حمل و نقل عمومی دزفول نیازمند توجه

تعداد اتوبوس‌های درون شهری و برون شهری دزفول رفته رفته به بهانه‌های مختلف نظیر شیوع کرونا و محدودیت‌های ترافیکی کمتر شد و اکنون با مشکل کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی در این شهر مواجه هستیم.

برای تردد درون شهری در ایستگاه اتوبوس منتظر می‌مانی ولی پس از مدتی متوجه می‌شوی اصلا اتوبوسی وجود ندارد که بخواهد مسافر جابجا کند؛ تعداد اتوبوس‌ها در شهری با جمعیت حدود ۳۰۰ هزار نفر به قدری کم و انگشت شمار است که به چشم نمی‌آید.

افرادی که برای انجام کارهای روزمره به مرکز شهر یا نقاط دیگر می‌روند نیز مجبورند از تردد با اتوبوس صرفنظر و با پرداخت هزینه‌های بیشتر از تاکسی‌های شهری یا اینترنتی استفاده کنند.

از سوی دیگر مردم برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهری به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی تشویق می‌شوند درحالیکه اگر حمل‌ونقل عمومی بهینه و ایده آل باشد خودروهای تک سرنشین از سطح شهر حذف می‌شوند که این موضوع تاثیر بسزایی در پاکیزگی هوا و ترافیک شهری خواهد داشت.

رئیس شورای اسلامی  شهر دزفول درباره نبود اتوبوس کافی درون شهری گفت: سال‌های گذشته شهرداری دزفول ۵۰ تا ۶۰ دستگاه اتوبوس در سطح شهر داشت ولی به مرور زمان به علت سنگین بودن هزینه نگهداری برای شهرداری‌ها، اتوبوس‌ها به بخش خصوصی واگذار شدند.

محمدحسن پرآور ادامه داد: با توجه به اینکه اتوبوس‌ها برای مدت محدودی تحت اختیار شهرداری بودند، بعد از گذشت زمان مقرر از اختیار شهرداری خارج و به اتوبوس‌های بخش خصوصی تبدیل وضعیت شدند.

فقط پنج اتوبوس و پنج مینی بوس در اختیار شهرداری دزفول است

رئیس شورای شهر دزفول با بیان اینکه اکنون تعداد کل اتوبوس‌های سطح شهر دزفول پنج دستگاه و تعداد مینی بوس‌ها نیز پنج دستگاه است، بیان کرد: برای فعال شدن سازمان اتوبوس رانی، خرید ۲۰ دستگاه اتوبوس از وزارت کشور درخواست شد که قرار است با قیمت هر دستگاه ۵۰ میلیارد ریال با مساعدت ۷۰ درصدی وزارت کشور خریداری شوند.

به گفته پرآور، ۶ دستگاه اتوبوس مدرن کولردار آماده تحویل و پلاک گذاری است و به زودی در اختیار شهروندان دزفول قرار می‌گیرند؛ اهالی اکثر مناطق دزفول از جمله مهرشهر، زیباشهر، کوی طالقانی، مدرس و پیام نور مشکلات زیادی برای تردد دارند و تعداد زیادی از شهروندان توانایی پرداخت کرایه تاکسی و استفاده از تاکسی اینترنتی را ندارند.

درخواست ۹۰ دستگاه ون در کنار اتوبوس‌های درخواست شده راهکار دیگر رئیس شورای شهر دزفول برای رفع مشکل حمل و نقل شهری است که اگر این تعداد محقق شود ۲۰ دستگاه برای خیابان‌هایی که قدرت مانور اتوبوس ندارند اختصاص می‌یابد و ۷۰ دستگاه نیز جایگزین مینی بوس‌های اسقاطی خواهد شد.

پرآور معتقد است با بکارگیری این اتوبوس‌ها تا حدی مشکل تردد شهروندان رفع خواهد شد ضمن اینکه برخی از این ون‌ها نیز قرار است در مسیر دزفول اندیمشک و برخی برای شهرهای اقماری اختصاص یابند که با بکارگیری این دستگاه‌ها در فاز اول پوشش دهی، خوب خواهد بود.

شهرداری میتوانست با درایت خود اتوبوسها را از بخش خصوصی خریداری کند

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل شهری، بار و مسافر شهرداری دزفول نیز در این باره گفت: قبل از کرونا و پیش از ادغام سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی و کاهش درآمدها، بخش خصوصی پس از گذشت ۱۰ سال تعهد به شهرداری، اقدام به فروش اتوبوس‌ها کرد.

محمد صفاری‌پور با بیان اینکه کوتاهی‌هایی در این خصوص صورت گرفته است، ادامه داد: شهرداری می‌توانست با درایت خود اتوبوس‌ها را نگهداری و خریداری کند.

وی ادامه داد: بیشتر اتوبوس‌ها پس از گذشت زمان قراردادشان به فروش رفتند و فقط پنج واحد باقی مانده که برای تردد دانشجویان و در برخی موارد تردد نمازگزاران از آنها استفاده می‌شود.

به گفته رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل شهری دزفول، سال ۹۹ یارانه‌ای برای بازسازی اتوبوس‌های شهرداری گرفته شد که چهار دستگاه اتوبوس نوسازی و در مسیرهای مهرشهر، زیباشهر و خیابان امام بکار گرفته شدند؛ این در حالی است که قبل از کرونا دستکم ۴۰ دستگاه اتوبوس در سطح شهر دزفول فعال بود.

صفاری پور تعمیرات ۲ دستگاه اتوبوس دیگر را یادآور شد و بر این نکته تاکید کرد که این اقدامات دردی از معضل کمبود اتوبوس در دزفول دوا نمی‌کرد.

تامین ۲۰ دستگاه اتوبوس از محل اعتبارات آلایندگی دزفول

این مسوول از تامین ۲۰ دستگاه اتوبوس با ۲۶۰ میلیارد ریال اعتبار از محل آلایندگی شهرستان خبر داد و گفت: اتوبوس‌ها اکنون در مرحله انتقال سند و شماره گذاری هستند که طی روزهای آینده تحویل گرفته خواهند شد؛ مابقی نیز تا پایان امسال دریافت خواهند شد.

وی ادامه داد: اتوبوس‌های فرسوده با توجه به گرمای هوای دزفول جوابگو نیستند از این رو برای تحول در این حوزه نیازمند اتوبوس نو هستیم ضمن اینکه طبق برنامه ریزی صورت گرفته اتوبوس‌ها در راستای برقراری عدالت در نقاط مختلف سطح شهر مستقر خواهند شد.

کمبود راننده یکی دیگر از موارد مورد اشاره رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل شهری شهرداری دزفول بود؛ او در این باره گفت: راننده اتوبوس‌ها باید توسط شهرداری تامین شوند، اکنون فقط ۱۰ راننده داریم که هنگام تحویل اتوبوس‌ها باید از آنها استفاده شود.

به گفته او با بکارگیری این تعداد اتوبوس به طور قطع نیاز ما برطرف نمی‌شود چراکه اگر ۲۰ دستگاه اتوبوس برای سطح شهر چینش شوند نمی‌توان حومه را بهره مند کرد به همین منظور تلاش می‌شود از ۱۰ اتوبوس و مینی بوسی که از قبل داشتیم، برای حومه استفاده کنیم.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل شهری شهرداری دزفول ادامه داد: یک مینی بوس برای مسیر فرهنگ شهر در نظر گرفته شده بود که با توجه به بیش از ۴۵ دقیقه معطلی مسافران و نداشتن کولر از سوی شهروندان مورد استقبال قرار نگرفت تاجایی که در طول روز فقط سه نفر از این مینی بوس برای تردد استفاده می‌کردند.

وی ادامه داد: تورم بالای سال‌های اخیر و افزایش نرخ بنزین و قطعات، استهلاک و تعمیرات خودروها نیز رانندگان را با مشکلات جدی مواجه کرد تا جاییکه جابجایی مسافر برای رانندگان به صرفه نبود ضمن اینکه رانندگان به جز دریافت سهمیه سوخت از هیچ حمایتی بهره مند نبودند.

دلایل پیش گفته کم کم موجب کاهش تعداد اتوبوس‌های سطح شهر شد و در برخی موارد هزینه‌های بالای زندگی و کافی نبودن درآمدها باعث شد رانندگان تغییر شغل دهند.

وضعیت تاکسیهای شهری دزفول چگونه است؟

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل شهری، بار و مسافر دزفول درخصوص وضعیت تاکسی‌های شهری دزفول نیز بیان کرد: یکهزار و ۱۸۱ تاکسی در دزفول فعالیت می‌کنند که طبق استانداردها این تعداد تاکسی در شهر دزفول کافی است؛ طبق نظر شورای سازمان نیز مقرر شد افزایش تاکسی نداشته باشیم و فقط درصدی از آنها نوسازی شوند.

وی ادامه داد: سال ۹۵ تاکسی‌های دزفول با وام ۱۵۰ میلیون ریالی نوسازی شدند که حرکت خوبی در این حوزه بود؛ اکنون نیز قرار است سمند سورن با قیمت ۲ میلیارد و ۷۳۰ میلیون ریال داده شود ولی وامی درنظر گرفته نشده است که پیگیر این موضوع هستیم.

صفاری‌پور بیان کرد: قرار است تاکسی‌های اینترنتی طبق مصوبه وزارت کشور به شهرداری‌ها سپرده و ۲ درصد از درآمد آنها برای نظارت در نظر گرفته شود که امیدواریم با این اقدام نظارت روی تاکسی‌های اینترنتی بیشتر شود.

وی درخصوص افزایش نرخ حمل و نقل نیز گفت: طبق روال، بهمن ماه هر سال نرخ پیشنهادی برای افزایش کرایه به شهرداری دزفول ارایه می‌شود تا به شورا تحویل داده و افزایش نرخ در سال آینده اعمال شود که در این راستا افزایش ۲۵ درصدی نرخ حمل و نقل دانش آموزی پیشنهاد شد حال آنکه خواسته ما افزایش نرخ تا ۴۰ درصد بود زیرا نرخ سرویس مدارس طی ۲ سال محدودیت کرونایی افزایش نیافته بود.

صفاری پور با بیان اینکه رانندگان از رقم افزایشی مصوب استقبال نکردند، ادامه داد: همین امر باعث شد با توافق فرمانداری و شورای شهر، نرخ کرایه تاکسی دانش آموزی ۳۰ درصد افزایش یابد ولی با افزایش نرخ کرایه تاکسی شهری موافقت نشد که نارضایتی رانندگان را به همراه داشت.

تورم بالای سال‌های اخیر بر روند خدمات رسانی اتوبوسرانی و تاکسی رانی به عنوان کلیدی ترین حمل و نقل شهری و برون شهری اثر گذاشته و انتظار می‌رود با اتخاذ تدابیر لازم این وضعیت بهبود یابد و شهروندان ضمن استفاده از حمل و نقل عمومی به جای خودروهای شخصی شاهد هوایی سالم و با کمترین ترافیک باشند.