نامه ضد ایرانی ۱۳ سناتور آمریکایی به بایدن در ممانعت از رفع تحریم‌ها علیه سپاه

نامه ضد ایرانی ۱۳ سناتور آمریکایی به بایدن در ممانعت از رفع تحریم‌ها علیه سپاه

 

۱۳ سناتور آمریکایی در نامه جدیدی به جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در ممانعت از رفع تحریم‌ها علیه سپاه از او خواستند سپاه را از فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی خارجی خارج نکند.

در نامه ۱۳ سناتور آمریکایی به رهبری سناتور جان کندی ادعا شده است حذف سپاه از این فهرست نه تنها اشتباه بزرگی خواهد بود، بلکه به شرکا و متحدان آمریکا در منطقه به ویژه اسرائیل و کشورهای خلیج فارس "خیانت" خواهد کرد. این متحدان و شرکا پیش از این از کاهش حضور آمریکا در منطقه نگران بوده اند.

این سناتورهای آمریکایی در هراس از بازگشت احتمالی دولت بایدن به برجام و نفوذ منطقه‌ای ایران مدعی شدند امضای برجام باعث دسترسی ایران به منابع مالی می‌شود و این کشور از منابع مالی برای بی ثبات کردن منطقه از طریق گروه‌های وابسته تروریستی استفاده خواهد کرد.

سناتورهای آمریکایی مدعی شدند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالانه در تلاش است تا سیاستمداران و کارمندان دولتی آمریکا به ویژه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق را در خاک آمریکا بکشد.

این سناتورهای آمریکایی بدون هیچ اشاره‌ای به حضور نیروهای نظامی خود کیلومترها دورتر از خاک آمریکا، با تکرار اتهامات خود و مسوول دانستن سپاه در کشته شدن بیش از ۶۰۰ نیروی آمریکایی در عراق مدعی شدند سپاه هیچ تغییر معناداری در رفتار خود نشان نداده است.

این سناتورهای تندرو، بدون اشاره‌ای به رفتارهای مخرب و تروریستی واشنگتن در جهان، سپاه پاسداران را متهم به انجام فعالیت‌های تروریستی کردند.

سناتورهای مجلس سنای آمریکا سپس با پرسیدن چندین سوال از بایدن مدعی شدند آیا او معتقد است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیگر در فعالیت‌های تروریستی شرکت نمی‌کند یا امنیت آمریکا را تهدید نمی‌کند.

این سناتورها خطاب به بایدن خاطر نشان کردند ما از شما تقاضا می‌کنیم که این آزمون عزم و وجدان را انجام داده و به صورت علنی و قاطع هر گونه بحث حذف سپاه از فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی خارجی را رد کنید.

 پیش از این، چند سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در هراس از بازگشت احتمالی دولت دموکرات جو بایدن به توافق هسته‌ای با ایران، در نامه‌ای ضد ایرانی خواستار حمایت از رژیم صهیونیستی شدند.

جالینا پورتر معاون سخنگوی خارجه آمریکا پیش از این، در خصوص حضور سپاه پاسداران در فهرست موسوم به سازمانهای تروریستی خارجی گفت که جو بایدن با ادعای مارک میلی رییس ستاد مشترک آمریکا درباره سپاه قدس موافق است.

 وی ادعا کرد بایدن با مارک میلی که گفته است سپاه قدس یک سازمان تروریستی است، موافق است.

مارک میلی در جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا گفت که از حذف نام نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست موسوم سازمان‌های تروریستی خارجی حمایت نمی‌کنم.

 آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ان بی سی که روز چهارشنبه به وقت محلی منتشر یافت، درباره خروج سپاه از فهرست موسوم به سازمانهای تروریستی خارجی اظهار نظر صریحی نکرد اما بار دیگر ادعاها را تکرار کرد و در پاسخ به این سوال که آیا سپاه را تروریستی می داند، گفت: بله

بلینکن در این مصاحبه در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه آیا سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی است و آیا قرار است در این فهرست باقی بماند، گفت: بله. همینطور است.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به ادامه سوال مجری مبنی بر اینکه آیا سپاه همچنان "سازمان تروریستی" باقی خواهد ماند؟ اظهار داشت: نمی خواهم به جزییات مذاکرات اشاره کنم.

دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای (برجام) که مورد تایید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بود، خارج شد و یکسال بعد نیز سپاه پاسداران ایران را در لیست سازمان های تروریستی خارجی وزارت خارجه (FTO) این کشور قرار داد.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند. قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

همزمان برخی قانونگذاران جمهوریخواه و تندروی آمریکا در هراس از لغو تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تقلا برای ارائه طرح‌های ضد ایرانی هستند.

این اظهارات و طرح‌های ضد ایرانی در حالی است که اکثر سیاستمداران و مقامات جهان از جمله خود آمریکایی‌ها معتقدند تئوری ترامپ در مورد خروج از برجام و انجام توافق قوی‌تر با ایران از طریق تحریم‌های سخت و سیاست فشار حداکثری اشتباه بود و شکست خورده است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع شود و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ایران گفته است: اگر مکثی در روند مذاکرات وین دیده می‌شود، بدلیل زیاده خواهی طرف آمریکایی است. وزارت امورخارجه در جهت کسب عالی منافع ملت و رعایت خطوط قرمزها با قدرت و منطق عمل می‌کند. هرگز زیر بار زیاده خواهی آمریکا نخواهیم رفت. اگر کاخ سفید واقع بینانه رفتار کند، توافق دست یافتنی است.