حسرت طلا بر دل کشتی فرنگی ایران

میرزازاده هم نایب قهرمان جهان شد

نماینده سنگین وزن کشتی فرنگی ایران آخرین نماینده ایران در رقابت‌های جهانی صربستان، با شکست مقابل حریف عنوان‌دار خود از ترکیه شکست خورد و او نیز از رسیدن به مدال طلا بازماند.

 در پایان رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان 2022 در بلگراد صربستان، امین میرزازاده دارنده مدال طلای زیر 23 سال جهان در دیدار نهایی وزن 130 کیلوگرم برابر رضا کایالپ دارنده ۴ مدال طلای جهان و نقره و برنز المپیک از ترکیه به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه یک بر یک شکست خورد و به مدال نقره جهان بسنده کرد.

3 دقیقه نخست این مبارزه با نتیجه یک بر صفر به سود میرزازاده که با اخطار کم کاری به رضا کایالپ بود، بدست آمد. در وقت دوم نیز طبق معمول اخطار کم کاری به میرزازده داده شد و کایالپ یک امتیاز گرفت و در نهایت با نتیجه یک بر یک کایالپ به برتری رسید و صاحب مدال طلای جهان شد. کایالپ در شروع مبارزه به عمد کم کار نشان داد تا اخطار اول کم کاری را دریافت کند و در تایم دوم اخطار کم کاری به میرزازاده داده شد تا کشتی‌گیر ترک با همین تاکتیک و به دلیل گرفتن امتیاز آخر برنده این مبارزه حساس شود.

میرزازاده پیش از این در دور مقدماتی وزن 130 کیلوگرم این رقابت‌ها که روز گذشته(دوشنبه) برگزار شد، در دور نخست مقابل علیم خان سیزدیکوف از قزاقستان با نتیجه ۵ بر صفر به برتری رسید، وی سپس مقابل صباح شریعتی کشتی‌گیر ایرانی تیم جمهوری آذربایجان به برتری ۹ بر صفر رسید و مقتدرانه راهی یک چهارم نهایی شد. وی در این مرحله نیز برابر یاکوبی کاجایا دارنده مدال نقره المپیک از گرجستان با نتیجه یک بر یک به برتری رسید و راهی مرحله نیمه نهایی شد.میرزازاده در دیدار نیمه نهایی نیز مقابل مانتاس کنیستائوتاس از لیتوانی با نتیجه ۲ بر یک به برتری رسید و راهی فینال شد.

به این ترتیب در پایان رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان که با نتایج دور از انتظار کشتی‌گیران ایران و ناکامی در کسب مدال طلا همراه بود،امین میرزازاده در 130 و محمدرضا گرایی در وزن 67 کیلوگرم به مدال نقره رسیدند و محمدهادی ساروی در وزن 97 کیلوگرم نیز به مدال برنز بسنده کرد.

پویا دادمرز در ۵۵، مهدی محسن‌نژاد در ۶۰، علیرضا نجاتی در ۶۳، محمدرضا مختاری در ۷۲، محمدعلی گرایی در ۷۷، پژمان پشتام در ۸۲ و ناصر علیزاده در وزن ۸۷ کیلوگرم، ۷ نماینده ایران در این رقابت‌ها بودند که با نمایشی دور از انتظار با شکست برابر رقبای خود از رسیدن به مدال بازماندند تا در نهایت تیم ایران که در غیاب روسیه به عنوان قدرت برتر کشتی جهان، شانس اصلی قهرمانی در این رقابت‌ها بود با نمایشی ضعیف حتی نتواند روی سکوی اول تا سومی قرار بگیرد.

ناکامی کشتی فرنگی ایران در کسب مدال طلا در این رقابت‌ها در حالی بود که ایران سال گذشته و در پایان رقابت‌های جهانی نروژ با 4 مدال طلا و 2 برنز بعد از روسیه به عنوان نایب قهرمانی جهان رسید اما امسال بدون کسب مدال طلا و تنها با 2 نقره و یک برنز نتوانست بر روی سکوی اول تا سومی قرار بگیرد.