موافقت با اعزام زمینی روزانه ۲۵۰۰ زائر عتبات

موافقت با اعزام زمینی روزانه ۲۵۰۰ زائر عتبات

در دیدار وزیر فرهنگ و گردشگری عراق با مسئولان حج و زیارت ایران تسهیل امور زائران عتبات، اعزام روزانه ۲۵۰۰ زائر عتبات به صورت زمینی و انعقاد یادداشت تفاهمنامه برای رفع دغدغه‌های زوار بررسی و تاکید شد.

حسن ناظم وزیر فرهنگ و گردشگری عراق که در راس هیئتی به ایران سفر کرده، امروز دوشنبه با حجت الاسلام عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سید صادق حسینی رئیس سازمان حج وزیارت دیدار و گفتگو کرد.

طرفین در این نشست صمیمانه بر گسترش روابط در حوزه زیارت و تسهیل امور زائران و همچنین انعقاد یک یادداشت تفاهمنامه مشترک برای حل مشکلات و دغدغه های زائران تاکید کردند.

حسینی در این نشست سازماندهی زائران برای تشرف به عتبات عالیات و سوریه را یکی از وظایف سازمان حج و زیارت دانست و تصریح کرد: قبل ازشیوع کرونا و تعطیلی موقت سفرهای زیارتی به عتبات عالیات، حدود یک میلیون نفر را به عتبات عالیات اعزام می کردیم که این تعداد زائر به غیر از زائران اربعین حسینی بوده است.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به گشایش مرزهای هوایی از سال گذشته و بعد از کاهش کرونا و همچنین بازگشایی مرزهای زمینی گفت: پیش بینی می کنیم با موافقت در تردد زائران از مرزهای زمینی که هفته گذشته و بعد از حضور وزیر کشور عراق و دیداربا وزیر کشور ایران صورت گرفت، شاهد استقبال متقاضیان تشرف به عتبات عالیات باشیم و تعداد زائران همانند گذشته افزایش داشته باشد.

به گفته حسینی، حدود ۲۶۰۰ دفتر زیارتی در ۷۰۰ شهر ایران کار سازماندهی و اعزام زائران را مطابق قانون و تحت نظارت سازمان حج وزیارت انجام می‌دهند.

وی افزود: علاوه بر دفاتر زیارتی، برخی کاروان‌های آزاد نیز به اعزام زوار مبادرت می کنند که بدنبال سازماندهی این کاروان‌ها هستیم تا این افراد نیز به صورت قانونمند به فعالیت بپردازند.

رئیس سازمان حج وزیارت با تاکید بر اینکه اعزام تحت نظارت قانون موجب کاهش بروز مشکلات می شود، گفت: درخواست داریم کاروان ها و دسته هایی که قصد عزیمت به زیارت عتبات عالیات را دارند فقط با مانیفستی که مورد تایید سازمان حج و زیارت است پذیرش شوند چراکه هم امکان نظارت مناسب و ارائه خدمات در خور شان برای آنها فراهم می شود و هم اینکه موضوع سلامت و تست کرونا نیز بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

حسینی با بیان اینکه هنوز باید به دستورالعمل های کرونا توجه کرد عنوان کرد: قطعا اگر اعزام زائران در چارچوب و مانیفست مشخص صورت بگیرد موضوع سلامت، واکسیناسیون و تست کرونا برای ما سهل تر خواهد بود واز دغدغه ما و همچنین کشور میزبان می کاهد.

وی افزود: در خصوص اعزام های زمینی که در حال حاضر اعزام روزانه ۲۵۰۰ نفر مورد موافقیت قرار گرفته است با وزیر کشور صحبت هایی را مطرح کردیم و بر موضوع اعزام ها تحت نظارت سازمان حج و زیارت و با مهر تایید سازمان تاکید کردیم تا مشکلی درخصوص سلامت، امنیت و عزت زائران مان ایجاد نشود.

رئیس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: باید تمهیدات مناسبی برای اعزام زائران از مرزهای زمینی اندیشیده شود چراکه طبق موضوعات اعلام شده این روند اعزام ها به ۱۵ هزار نفرخواهد رسید که بی شک در ایام اربعین نیز تعداد قابل توجهی از عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت به عتبات عالیات مشرف می شوند.

وی همچنین از وزیر فرهنگ و گردشگری عراق خواست تا موضوعاتی همانند تسهیل برای همراه داشتن داروهای دارای نسخه زائران، افزایش اعتبار پی سی آر از ۱۰ روز به مدت زمان طولانی تر، بیمه زائران و انعقاد قرارداد با شرکت بیمه گذار داخلی هر کشور، تسهیل در ورود داروهای ایرانی برای مصرف در مطب ها و کلینیک ها و تسهیل در امور راه اندازی کلینیک ها به ویژه در ایام اربعین حسینی مورد توجه قرار گیرد.

تاکید بر عزت و سلامت زائران

حجت الاسلام والمسلمین نواب نیز در این دیدار با تاکید براینکه زائران فراوانی در ایران علاقمند به تشرف به اماکن زیارتی در عراق هستند، اظهار داشت: کنگره عظیم اربعین نشان داد که میلیون ها زائر می‌توانند از معنویات عتبات عالیات استفاده کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه ویزای زیارت به معنای عرض سلام زائرین به معصومین (ع) از ارزش خاصی برخوردار است، گفت: مسئولان جمهوری اسلامی ایران همانند مسئولان کشور عراق علاقمند هستند زائران با عزت تمام به عتبات عالیات سفر کنند و ضمن رعایت قوانین کشورعراق و زیارت اعتاب مقدسه، به سلامت به کشور بازگردند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب در ادامه برنامه اعزام زائران ایرانی به بیت الله الحرام را یادآور شد و اضافه کرد: مسئولان عربستانی در دیدارها اذعان داشتند که کاروان های زائران ایرانی نظم خاصی دارند و حضورشان در کشور میزبان همراه با متانت و رعایت مقررات است و مورد تکریم قرار می گیرند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خواستار مساعدت طرف عراقی در کاهش و حذف برخی تعرفه ها برای تسهیل تشرف افراد ضعیف به اماکن زیارتی در عتبات عالیات با کمک خیرین ایرانی شد و صدور روادید بلند مدت برای نیروهای اعزامی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت به عراق را پیشنهاد کرد که با موافقت وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق همراه بود.

تاکید بر تسهیل امور زائران عتبات عالیات

حسن ناظم وزیر فرهنگ و گردشگری عراق نیز در این نشست با بیان اینکه تمام اقدامات لازم برای تسهیل امور زیارتی را مورد توجه قرار می دهد گفت: خدمت به زائران یکی از نقاط مشترک دو کشور می باشد و دولت عراق تمامی تلاش خود را در این راستا انجام می دهد.

وی با اشاره به مصوبه هیئت وزیران عراق مبنی بر آغاز تردد از مرزهای زمینی برای زائران افزود: وزارت فرهنگ و گردشگری با همکاری سایر وزارتخانه ها مربوطه تمامی تلاش خود را برای تسهیل امور زائران به ویژه بعد از این مصوبه به کار می بندد.

وزیر فرهنگ گردشگری عراق تصریح کرد: بخشی از شرایط و زیرساخت های حضور زائران از سوی دولت عراق فراهم می شود اما بخش اعظم آن از سوی ملت عراق است که به زائران اهل بیت عصمت و طهارت و بویژه زائران اربعین حسینی خدمت رسانی می کنند.

وی ابراز آمادگی وزارتخانه متبوع خود را برای دریافت نقطه نظرات به جهت تسهیل امور زائران را اعلام کرد و گفت: پیشنهاد می کنیم که با توجه به نزدیکی مناسبت های مذهبی و استقبال بیشتر زائران برای تشرف به عتبات عالیات اقدامات لازم هرچه سریعتر انجام گیرد تا شاهد سهولت تردد زوار باشیم.

ناظم در خصوص اقداماتی که مدنظر دارد بیان کرد: رفع دغدغه ها و مشکلات زائران درایام پیش رو به ویژه اربعین و عاشورا، توجه به راه اندازی درمانگاه‌ها وکلینیک‌های ایرانی به ویژه در ایام اربعین حسینی و کاهش بار بیماران برای درمانگاه‌های عراق، همکاری شرکت‌های عراقی و ایرانی برای اعزام هر چه بهتر زائران و اقدامات لازم درخصوص بیمه زوار از جمله مسائلی است که مورد پیگیری جدی قرار دارد.

وی همچنین از رایزنی با وزیر بهداشت و سایر دست اندرکاران به جهت موضوعات مطرح شده از سوی ریاست سازمان حج و زیارت خبر داد و گفت: موضوع داروها، کلینیک ها و سایر مسایل و دغدغه ها را تا رفع آن پیگیری خواهیم کرد؛ ضمن اینکه مدت اعتبار تست پی سی آر نیز از ۱۰ روز به یک ماه افزایش یافت.

حسن ناظم همچنین قول داد موضوع ممنوعیت نیروهای مجموعه حج و زیارت را که در گذشته به عراق اعزام شدند و بدلیل اقامت بیش از یک ماه مشمول ممنوعیت ورود به آن کشور هستند را حل کند.

در این جلسه همچنین کارشناسان دو طرف درخصوص مسایل مختلف رایزنی کردند ؛ قرار است یادداشت تفاهمنامه ای میان طرفین در خصوص تسهیل هرچه بهتر امور زائران به امضا برسد.