معتادان متجاهر و کارتن خواب در شیراز ساماندهی می‌شوند

همه معتادان متجاهر و کارتن خواب در مرکز نگهداری و درمان ماده ۱۶ شیراز به زودی ساماندهی و درمان خواهند شد

معتادان متجاهر و کارتن خواب در شیراز ساماندهی می‌شوند
ساماندهی معتادان متجاهر

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس گفت: پاک‌سازی چهره شهر از حضور افراد معتاد، علاوه بر ایجاد امنیت عمومی در جامعه، فرصت و موقعیت خوبی را برای معتادان بی‌خانمان که از سوی خانواده خود طرد شده‌اند در مسیر کسب بهبودی و بازگشت مجدد به زندگی سالم فراهم می‌آورد.
سلیمان کرمی با اشاره به دستور استاندار فارس در خصوص ساماندهی معتادان متجاهر و کارتن خواب در کوتاه‌ترین زمان ممکن با استفاده از ظرفیت‌های استانی افزود: باید برای ساماندهی، درمان و کمک به بازگشت این افراد به جامعه به عنوان سرمایه‌های کشور تلاش جدی نمائیم.
کرمی اظهار داشت: ساماندهی معتادان متجاهر و دارای رفتار‌های پُرخطر نقش مؤثری در کاهش آسیب‌های اجتماعی و بهداشتی جامعه دارد.
وی بر ضرورت افزایش گسترش خدمات حمایتی برای معتادان بهبودیافته و یا در حال بهبودی تأکید کرد و گفت: مهم‌ترین اصل در اجرای طرح ساماندهی معتادان متجاهر، ایجاد محیطی هدفمند برای درمان و بازپروری آن‌ها بوده، اما نباید از مراقبت‌های پس از خروج و ارزیابی آن‌ها نیز غافل شد که در راستا می‌بایست همه دستگاه‌ها با تمام توان و ظرفیت خود این موضوع را به‌طور جدی دنبال و پیگیری نمایند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس عنوان کرد: در حال حاضر ۶۰۰ نفر معتاد متجاهر و کارتن خواب با حمایت مالی ستاد مبارزه با مواد مخدر و اداره کل بهزیستی استان در مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان موضوع ماده ۱۶ شیراز واقع در دهکده سلامی و مراکز اقامتی میان‌مدت درمان اعتیاد طرح تبصره ۲ ذیل ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر برای دوره یک ساله در حال نگهداری و درمان است.
وی افزود: برای افزایش سهمیه پذیرش با حمایت ستاد مبارزه با مواد مخدر و سایر دستگاه‌های متولی در دستور کار ویژه قرار دارد تا از این طریق بتوان کل معتادین متجاهر و کارتن خواب را در مرکز استان و در سطح شهرستان‌ها پوشش داد.
این مقام مسئول در استان فارس اظهار داشت: مرکزی با حمایت سپاه فجر فارس با ظرفیت ۴۰۰ نفر در قالب تبصره ۲ ذیل ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر جهت پذیرش این معتادین در دستور کار قرار گرفته که امید است ظرف یک ماه آینده مورد بهره برداری قرار گیرد.
کرمی در ادامه گفت: چهار مرکز در چهار نقطه از استان برای پذیرش، نگهداری و درمان معتادان متجاهر در سطح شهرستان‌ها پیش بینی شده است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس افزود: برای اجرای طرح جامع ساماندهی معتادان متجاهر، معتادین متجاهر غیربومی و متعلق به استان‌های دیگر بعد از مرحله غربالگری و پایش در دستگاه بیومتریک از طریق بهزیستی با هماهنگی ادارات ذیربط طی یک فرآیند علمی و با بهره گیری از مددکاران حرفه‌ای به استان محل سکونت خود برای سیر مراحل درمان منتقل خواهند شد.
وی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۶۷۰ نفر معتاد حاد و پُرخطر در مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان موضوع ماده ۱۶ شیراز واقع در دهکده سلامی و مراکز اقامتی میان‌مدت درمان اعتیاد طرح تبصره ۲ ذیل ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر پذیرش و تحت درمان قرار گرفته‌اند.